Sen – najlepszy sposób na regenerację

Sen jest podstawową potrzebą organizmu. Bez niego nie można funkcjonować. Podczas takiego odpoczynku zwalnia przemiana materii, zmniejsza się ciśnienie tętnicze, obniża się temperatura ciała. Organizm odpoczywa i regeneruje się. Niedobory snu mogą prowadzić do nadwagi, cukrzycy, a nawet depresji i chorób serca.

Zapewnienie odpowiedniej ilości i jakości snu wpływa pozytywnie na koncentrację i polepsza pamięć. Wspomaga też wydzielanie hormonu wzrostu, który uczestniczy we wzroście komórek i wspiera układ odpornościowy. Regeneruje układ nerwowy i tkanki organizmu, w tym tkankę mięśniową. Dobry jakościowo i ilościowo sen przyspiesza też metabolizm.

Szczególnie istotne jest zapewnienie prawidłowej ilości snu u osób aktywnych fizycznie. Badania dowodzą, że ilość wypoczynku powinna być tym wyższa, im cięższe i częstsze są treningi. Poprawi to nastrój, ale podniesie też poziom energii, zmniejszy zmęczenie i podwyższy parametry wydolnościowe.

Często jednak ilość snu jest zbyt mała w stosunku do zapotrzebowania. Zbyt mało śpią m. in. osoby zestresowane oraz ludzie aktywni fizycznie, którzy pracują i trenują do późnych godzin nocnych. W takich przypadkach wsparciem powinna być dieta, która wpłynie na lepszy sen.

Bardzo duże znaczenie dla jakości snu ma tryptofan, aminokwas, który w wyniku przemian przekształca się w melatoninę, która natomiast odpowiada za regulację snu i czuwania. Dlatego też warto do swojej diety włączyć mleko, ser żółty, twaróg, ryby, mięso drobiowe, pestki dyni, soję i banany, które są bogatym źródłem tryptofanu. Wsparciem dla przemian tryptofanu do melatoniny jest witamina B6 oraz magnez. Warto zauważyć, że produkty węglowodanowe wpływają pozytywnie na szybkość zasypiania i długość snu. Przed snem najlepsze są te, odznaczające się wysokim indeksem glikemicznym. Jakość snu poprawia też białko. Kolacja powinna być natomiast uboższa w tłuszcze, które skracają sen. Należy ograniczyć także napoje bogate w kofeinę oraz alkohol.
Warto zrezygnować z oglądania telewizji i korzystania z komputera bezpośrednio przed udaniem się na nocny wypoczynek. Należy sypiać w pomieszczeniach zaciemnionych i cichych z niską temperaturą. Trzymanie się tych wskazań pomoże rozpocząć kolejny dzień z lepszą dyspozycyjnością fizyczną i psychiczną.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Ukończyłam studia o specjalności Dietoterapia i Dietoprofilaktyka. Poza obszerną wiedzą akademicką swoje wykształcenie poszerzyłam biorąc udział w konferencjach, szkoleniach i kursach. Uważam, że dobry dietetyk powinien stale podnosić swoje kwalifikacje, dlatego wiele czasu poświęcam zgłębiając literaturę dotyczącą żywienia w różnych jednostkach chorobowych i stanach fizjologicznych.

Jestem właścicielką Gabinetu Dietetycznego „Równowaga”, którego prowadzenie jest spełnieniem moich marzeń. Każdy człowiek pojawiający się w jego drzwiach to nowe doświadczenie i zachęta do pracy nad własnym rozwojem. Moim głównym celem jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród społeczeństwa.

Loading...
Udostępnienia