Teraz czytasz
Słodkie napoje a profil lipidowy

Słodkie napoje a profil lipidowy

Małgorzata Wilkowska
słodzone napoje

Picie ok. 350 ml (12 uncji) słodzonych napojów częściej niż raz dziennie wiąże się z niższym poziomem cholesterolu HDL i wyższym poziomem trójglicerydów u osób w średnim wieku i starszym. Te wyniki pochodzą z nowego badania obserwacyjnego opublikowanego w „Journal of American Heart Association”, czasopiśmie American Heart Association. Napoje takie jak napoje gazowane, napoje dla sportowców i napoje o smaku owocowym są największym źródłem dodanych cukrów w diecie Amerykanów.

Od dawna wiadome jest, że napoje słodzone mogą mieć negatywny wpływ na stan zdrowia (zwłaszcza napoje słodzone cukrem: napoje gazowane, o smaku owocowym). Jednym z potencjalnych mechanizmów, dzięki którym SSB mogą zwiększać ryzyko schorzeń układu sercowo-naczyniowego jest rozwój dyslipidemii. Poniższe badania potwierdza ten związek.

Szczegóły badania:

W celu ustalenia związku między napojami słodzonymi a poziomem trójglicerydów i cholesterolu, badacze analizowali dane obserwacyjne dla 5924 uczestników z kohort trzech pokoleń w badaniu Framingham Heart Study, których trwało średnio 12,5 lat w latach 1991-2014.

napoje
Artem Tryhub / 123RF

W tym badaniu napoje zdefiniowano jako: ok. 350 ml słodzonych napojów, takich jak napoje gazowane, napoje o smaku owocowym, napoje dla sportowców, słodzone kawy i herbaty; ok. 350 ml niskokalorycznych słodzonych napojów, w tym naturalnie i sztucznie słodzonych napojów „dietetycznych” lub innych napojów smakowych; lub ok. 240 ml 100% soków owocowych, w tym soków pomarańczowych, jabłkowych, grejpfrutowych i innych z całych owoców bez dodatku cukru. Uczestnicy badania zostali podzieleni na pięć grup w zależności od tego, jak często pili różne rodzaje napojów, poczynając od niskiego spożycia (<1 porcja na miesiąc) do wysokiego spożycia (> 1 porcja na dzień).

Wyniki:

Naukowcy przeanalizowali, w jaki sposób różne rodzaje napojów i poziomy ich konsumpcji korelują ze zmianami poziomu cholesterolu i trójglicerydów w okresie około czterech lat. Stwierdzili, że:

  • picie napojów słodzonych cukrem (ponad ok. 350 ml dziennie) wiązało się z 53%-owym wyższym ryzykiem występowania wysokiego poziomu trójglicerydów i 98%-owym wyższym ryzykiem występowania niskiego cholesterolu HDL w porównaniu z tymi, którzy pili mniej niż jedną porcję na miesiąc;
  • picie niskokalorycznych słodzonych napojów nie wydaje się wiązać ze zwiększonym ryzykiem dyslipidemii wśród osób regularnie pijących tego typu napoje.
  • regularne picie do ok. 350 ml 100% soku owocowego dziennie nie wiązało się z niekorzystnymi zmianami profilu lipidowego, choć potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić to odkrycie.
napoje słodzone
kwangmoo / 123RF

Wnioski:

Zmniejszenie ilości lub wyeliminowanie spożywania słodkich napojów może być jedną ze strategii, która może pomóc utrzymać poziom trójglicerydów i cholesterolu HDL na prawidłowym poziomie.

Chociaż badanie nie wykazało negatywnych konsekwencji picia niskokalorycznych słodzonych napojów na profil lipidowy, mogą wystąpić konsekwencje zdrowotne spożywania tych napojów z innymi czynnikami ryzyka. Autorzy przypominają, że woda pozostaje preferowanym i najzdrowszym napojem.

Zobacz również
sterole roślinne

Jednym potencjalnym ograniczeniem badania jest to, że uczestnicy samodzielnie zgłaszali swoje spożycie danych napojów.

American Heart Association zaleca zmniejszenie spożywania słodkich napojów do minimum w celu poprawy zdrowia serca i zmniejszenia ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Źródło: Danielle E. Haslam, Gina M. Peloso, Mark A. Herman, Josée Dupuis, Alice H. Lichtenstein, Caren E. Smith, Nicola M. McKeown. Beverage Consumption and Longitudinal Changes in Lipoprotein Concentrations and Incident Dyslipidemia in US Adults: The Framingham Heart Study. Journal of the American Heart Association, 2020; 9 (5)

0 0 głosuj
Oceń artykuł :-)
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie swoje komentarze