Teraz czytasz
Słodkości w insulinooporności – RECENZJA

Słodkości w insulinooporności – RECENZJA

Dr Justyna Bylinowska
słodkości w insulinooporności

Słodkości w insulinooporności to szósta część serii Insulinooporność autorstwa Magdaleny Makarowskiej i Dominiki Musiałowskiej, wydana nakładem wydawnictwa Feeria. Jesteście ciekawi o czym były poprzednie książki? Zobaczcie recenzje : Insulinooporność, Dieta w insulinooporności, Insulinooporność w polskiej kuchni, Insulinooporność szybkie dania, oraz najnowszą Pokonaj nadwagę oraz insulinooporność u dziecka.

Słodkości w insulinooporności – Magdalena Makarowska, Dominika Musiałowska

Tytuł: Słodkości w insulinooporności
Tytuł: Magdalena Makarowska, Dominika Musiałowska
Wydawnictwo: Feeria
Ilość stron: 312
Rok wydania: 2019
słodkości w insulinooporności

Słodkości w insulinooporności to przede wszystkim książka przepisowa, w której znalazły się najróżniejsze pomysły na desery, przystosowane do potrzeb osób ze zdiagnozowanym stanem przedcukrzycowym. We wstępie autorki wyraźnie podkreśliły, że cukier i węglowodany proste nie są zalecane w postępowaniu dietetycznym w insulinooporności, jak i przy rozwiniętej cukrzycy. W książce znalazły się także wskazówki dotyczące kompleksowego podejścia do ograniczenia problemu jakim jest insulinooporność. Autorki wyszczególniły konieczność zmiany stylu życia, aktywności fizycznej, diety i przestawienia się na higieniczny tryb życia, które wdrożone w całości pomogą w poprawie stanu zdrowia.

Jak ograniczyć cukier i nie zwariować?

Teoria jest prosta, jednak wielu konsumentów ma trudności, by zrezygnować z produktów słodzonych przy diecie wymagającej redukcji łatwo przyswajalnych węglowodanów. Autorki podały tu kilka trików, dzięki którym odzwyczajenie się od nadprogramowej konsumpcji cukru będzie łatwiejsze.

Stopniowe kroki począwszy od zaniechania dosładzania kawy i herbaty, unikania soków, wprowadzenie uregulowanych pór spożywania posiłków czy zasady nietrzymania słodyczy w domu, pozwolą wyrobić nawyk zdrowego odżywiania i rezygnacji z niezdrowych przekąsek. Ważne, by konsument nie czuł przymusu – a jednocześnie był przekonany do zmian, które zamierza wdrożyć.

Pozwoli to utrzymać motywację i przemodelować dotychczasowy sposób żywienia. W dalszej części książki Słodkości w insulinooporności znalazły się objaśnienia dotyczące różnicy między pojęciami indeks a ładunek glikemiczny oraz ogólne zasady przygotowywania słodyczy z niskim IG. Tu najważniejsze jest, by stosować możliwie najkrótszą obróbkę termiczną, nie rozdrabniać produktów w miarę możliwości, a także używać produktów nieprzetworzonych ze wskazaniem na te surowe. Oczywiście, o ile to możliwe, nie dosładzać.

Zdrowe zamienniki

Bardzo praktycznym zestawieniem w Słodkości w insulinooporności jest dobór produktów, z których można wykonać słodkości, przystosowane do potrzeb osób z insulinoopornością. Tu zaskoczeniem może być wykorzystanie warzyw? Brzmi niedorzecznie?

Wcale nie musi – cukinia, dynia, szpinak, burak czy batat są doskonałe zarówno w wersji wytrawnej jak i deserowej, ważne by umieć odpowiednio je przygotować. Owoce zaś, są dość oczywistym wyborem w aspekcie deserów. Tu jednak haczyk polega na umiejętności wybrania tych o niskim indeksie glikemicznym.

Jak to zrobić? Zajrzyjcie do Słodkości w insulinooporności. Dla amatorów także suche nasiona roślin strączkowych posłużą jako dobry surowiec do przygotowania deseru. Autorki polecają także orzechy, nasiona, pełnoziarniste kasze, mąki i płatki a także nabiał, napoje roślinne, masła orzechowe a także dodatek błonnika w postaci otrębów, babki płesznik czy gotowego błonnika w proszku. Najbardziej istotnym elementem przy przyrządzaniu deserów jest jednak to, w jaki sposób nadać finalnemu produktowi słodki smak. W Słodkości w insulinooporności znaleźć można między innymi przepisy z inuliną, ksylitolem, erytrytolem, stewią, daktylami i morelami.

Przepisy

W części przepisowej Słodkości w insulinooporności znalazło się bogactwo pomysłów na przeróżne lody, batony, serniki, musy, kremy, granole i dodatki do jogurtów, a także ciastka i ciasta, muffiny, torty, nawet słodycze z warzyw.

Jako, że jestem wielką fanką deserów i chętnie próbuję nowych przepisów, z przyjemnością skuszę się na zielone lody z awokado i matchą, czy te w wersji jogurtowej z bazylią. Pysznie wyglądają też kostki chałwowe z masła sezamowego i mleczka kokosowego.

Zobacz również
cukier wart uwagi

Nie jeden łasuch skusi się na sernikowe ptasie mleczko – to naprawdę łatwy przepis, więc spróbujcie! Dla niezdecydowanych zaś rozwiązaniem dylematów będzie sernik truskawkowa pianka – skorzysta całą rodzina, bo można go podzielić aż na 10 porcji. Dla tych którzy ciągle się spieszą, polecić można mus z czekoladą i miętą – zajmuje chwilkę a efekt murowany. Dla tradycjonalistów bezspornym numerem jeden będzie razowa szarlotka i śliwki w czekoladzie. Dla nowoczesnych zaś czekoladowe ciasto z kalafiora z porzeczkami. Nie wiem czy byłabym na tyle odważna ale orzechowy placek z cukinii z owocami całkowicie do mnie przemawia.

Podsumowanie

Słodkości w insulinooporności to nowoczesna książka przepisowa przemyślana pod kątem osób z problemem gospodarki węglowodanowej. Propozycje interesujące, z odpowiednio dobranymi alternatywnymi składnikami pozwalającymi na ograniczenie podaży cukrów prostych w najbardziej szkodliwej dla insulinoopornych formie.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że słodycze zarówno w diecie osób zdrowych jak i tych z rozwijającymi lub rozwiniętymi chorobami dietozależnymi powinny stanowić jedynie niewielki dodatek a czasem uzasadnione jest całkowite ich wyeliminowanie z jadłospisu. Dlatego przed decyzją, o tym ile i w jakiej formie słodycze powinny znaleźć się w twojej diecie, skorzystaj z profesjonalnej porady dyplomowanego dietetyka.

5/5 (3)

Proszę oceń

sodkoci-w-insulinoopornoci-recenzja-dietetycy-org-pl