Nowe badanie opublikowane w „Nutrients” pokazuje, że spożywanie już małej garści (4,2 dag) orzechów pekan każdego dnia może działać prewencyjnie u osób dorosłych zagrożonych rozwojem chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu 2. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytu Tufts  (USA) wykazało, że włączenie orzechów pekan do typowej amerykańskiej diety znacznie poprawiło wrażliwość tkanek na insulinę i miało znaczący wpływ na markery choroby kardiometabolicznej u osób zdrowych, z nadwagą oraz osób z otyłością (szczególnie typu androidalnego)

Orzechy pekan i ich wpływ na zdrowie

Do tej pory pojawiło się wiele badań łączących spożycie orzechów, takich jak pekan, ze zmniejszonym ryzykiem występowania schorzeń układu sercowo-naczyniowego, jest to jednak pierwsze badanie, w którym analizowano wpływ konsumpcji orzechów pekan na czynniki inne niż poziom lipidów we krwi, a konkretnie te związane z występowaniem cukrzycy typu 2. Otyłość jest czynnikiem ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2, a z kolei otyłość i współtowarzysząca jej cukrzyca typu 2 zwiększają ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego.

Orzechy pekan są bogatym źródłem jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, więc zastąpienie części tłuszczów nasyconych w zwyczajowej diecie tymi zdrowszymi tłuszczami może wyjaśniać niektóre z efektów kardioochronnych jakie zaobserwowano w badaniu. Orzechy te zawierają również wiele bioaktywnych związków biologicznie czynnych, a także witamin i niezbędnych minerałów, które prawdopodobnie także miały wpływ na otrzymane wyniki. Powyższe wnioski udowodniają, że już tak mała zmiana w sposobie żywienia może mieć wpływ na zdrowie osób z grupy podwyższonego ryzyka występowania chorób układu sercowo-naczyniowego i cukrzycy typu 2.

Na temat badania

W badaniu wzięło udział 26 mężczyzn i kobiet (średnia wieku 59 lat). Naukowcy zastosowali badanie kliniczne eksperymentalne naprzemienne (crossover study), gdzie każdy pacjent przechodzi w losowej kolejności poszczególne warianty terapii. Wszystkie posiłki zostały dostarczone badanym, aby dokładnie kontrolować spożycie żywności. Przez cztery tygodnie jedna grupa badanych stosowała dietę kontrolną bez podaży orzechów, a druga – dietę, w której orzechy pekan stanowiły  15% całkowitej wartości energetycznej. Zarówno dieta kontrolna, jak dieta mająca w swoim składzie orzechy pekan charakteryzowała się niską podażą owoców, warzyw i błonnika. Stwierdzono, że po miesiącu stosowania „diety pekanowej” zmiany w poziomie insuliny w surowicy, wrażliwości tkanek na insulinę i funkcji komórek beta wysp trzustkowych były bardziej wyraźne niż na diecie kontrolnej.

Źródło: McKay DL1, Eliasziw M2, Chen CYO3, Blumberg JB4, A Pecan-Rich Diet Improves Cardiometabolic Risk Factors in Overweight and Obese Adults: A Randomized Controlled Trial, Nutrients,  2018 Mar 11;10(3)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Małgorzata Wilkowska

Absolwentka WSR w Warszawie na kierunku dietetyka. Zainteresowania: psychodietetyka, dietetyka kliniczna, dietetyka pediatryczna oraz edukacja żywieniowa.