Teraz czytasz
Suszone jabłka – czy i jak je przygotować?

Suszone jabłka – czy i jak je przygotować?

Natalia Bujok
suszone jabłka

Jabłka to owoce, które pochodzą głównie z polskich upraw. Są one ogólnodostępne, praktycznie przez cały rok. Istnieje około 10 tysięcy odmian, z których każda ma inny smak, zapach, kolor i strukturę. Jedno surowe jabłko waży około 150g i ma ok. 50 kcal. Jabłka tak jak większość owoców i warzyw, najwięcej wartości mają gdy są spożywane na surowo. Jednak na jesień, gdy jabłonie owocują, warto rozważyć sposób, na to w jakiej formie jabłka przechować, by zachowały właściwości, i były uzupełnieniem diety w okresie zimy, kiedy to ma miejsce deficyt świeżych warzyw i owoców.

Plusy suszonych jabłek

Dużą zaletą zatem suszonych jabłek, jest fakt iż są dobrą opcją na przekąskę w okresie kiedy surowe jabłka nie są zbyt dobre, lub ich nie ma. Proces suszenia, polega na odparowywaniu wody, która stwarza środowisko dla drobnoustrojów. Gdy jej nie ma, bakterie i inne mikroorganizmy, nie mają odpowiedniego środowiska do rozwoju. Kolejny plus to fakt, iż suszone owoce zajmują mało miejsca i łatwo się je przechowuje.

Pozostaje pytanie, czy proces suszenia jabłek powoduje utratę cennych właściwości, które posiadają surowe owoce?

Wartości odżywcze


ŚWIEŻE JABŁKO [100 G]SUSZONE JABŁKA [100 G]
Energia [kcal]50258
Białko [g]0,42,1
Węglowodany [g]12,162,3
Tłuszcz [g]0,42,1
Błonnik [g]210
Potas [mg]98665
Magnez [mg]215
Wapń [mg]320
Sód [mg]110
Fosfor [mg]745
Wit. C [mg]611
Wit. A [µg]321
Beta- karoten [µg]18124

Patrząc na dane w tabeli powyżej, widzimy, że jabłka suszone, mają większą koncentrację składników odżywczych niż surowe owoce.

Jabłka suszone, są bardziej kaloryczne, jednak w 100 g mają aż 5 razy więcej błonnika, który reguluję pracę jelit, i usprawnia ich perystaltykę. Sprzyja procesowi odchudzania, ponieważ pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości na długi czas.

W suszonych jabłkach znajdziemy więcej potasu, który jest pierwiastkiem wzmacniającym serce. Zawartość wapnia i witaminy A różni się aż siedmiokrotnie. Wapń wpływa m.in. na kościec, a witamina A jest jednym z przeciwutleniaczy, chroniących nasz organizm przed wolnymi rodnikami, które w nadmiarze zwiększają ryzyko nowotworu.

Suszone jabłka mają właściwości obniżające cholesterol, co korzystnie wpływa na zapobieganie miażdżycy. Dzięki dużej zawartości witaminy C i beta karotenu, możemy wzmacniać odporność.

Weryfikując różnice w składzie owoców surowych, a suszonych można wnioskować, że warto poddać jabłka procesowi suszenia. W okresie zimy, kiedy statystyczna dieta jest niedoborowa, będzie to dobry sposób na jej urozmaicenie i wzbogacenie.

Zobacz również
błonnik

suszenie jabłek
© Jacek Nowak / 123RF

Jak zatem przygotować suszone jabłka?

Cały proces jest czasochłonny, ale bardzo prosty jednocześnie,

  1. jabłka należy dokładnie umyć i osuszyć,
  2. kroimy jabłka na pół i pozbywamy się gniazd nasiennych,
  3. połówki kroimy na cienkie plastry,
  4. tak przygotowane jabłka możemy posypać np. cynamonem, ale nie jest to konieczne.
  5. rozpoczynamy proces suszenia – trwa kilka godzin.

Do suszenia jabłek, możemy wykorzystać specjalne suszarki, piekarnik bądź można suszyć plastry jabłek na słońcu a nawet kaloryferze aczkolwiek ta metoda wymaga jeszcze większej cierpliwości.

Bibliografia:

  1. Jabłka suszone – wartości odżywcze
    (http://ar.pl/wartosci-odzywcze/jablka-suszone/)
  2. A. Marzec, H. Kowalska, Sz. Pasik. Mechanical and acoustic properties of dried apples. Journal of Fruit and Ornamental Plant Research. 2009, 127-137.
Brak ocen

Proszę oceń