Syrop glukozowo-fruktozowy

Już chyba każdy słyszał o tym, żeby unikać syropu glukozowo-fruktozowego. Nie jest to łatwe, ponieważ jest on dodawany niemalże do wszystkiego – od słodyczy i słodkich napojów po takie produkty jak serki twarogowe, desery mleczne, mleczne napoje fermentowane czy nawet wędliny.

Dlaczego powinniśmy unikać syropu glukozowo-fruktozowego w naszej diecie?

Jeszcze do niedawna fruktoza była polecana jako substancja słodząca nawet dla diabetyków, ponieważ w porównaniu z glukozą powoduje mniejszy wzrost glikemii poposiłkowej we krwi. Izolowana fruktoza nie powoduje przyrostu masy ciała, jednak w codziennej diecie spożywamy ją głównie w połączeniu z glukozą. Takie połączenie powoduje zwiększenie syntezy tkanki tłuszczowej. Syrop glukozowo-fruktozowy zawiera 55% fruktozy i około 45% glukozy. Regularne spożywanie syropu wysokofruktozowego powoduje wzrost apetytu oraz przyczynia się do powstania insulinooporności i cukrzycy typu 2. Jest to spowodowane tym, że fruktoza nie pobudza wydzielania insuliny i leptyny, które wpływając na ośrodek sytości w mózgu, powodują, że mniej jemy. Długotrwała dieta o dużej zawartości fruktozy może spowodować obniżenie odpowiedzi insulinowej i produkcji leptyny. Efektem jest zwiększone spożywanie pokarmów i przyrost tkanki tłuszczowej.

Fruktoza powoduje wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych w surowicy krwi, wystąpienie hipertriglicerydemii oraz wzrost stężenia frakcji VLDL cholesterolu, a także obniża wrażliwość receptorów insulinowych i przyczynia się do powstania insulinooporności. Badania wykazały także, że spożycie syropu glukozowo-fruktozowego zwiększa syntezę lipidów w wątrobie i przyczynia się do powstania niealkoholowego stłuszczenia wątroby (NAFLD).

Wiele badań wykazało, że dieta z wysoką zawartością fruktozy powoduje wzmożoną produkcję kwasu moczowego, którego duże stężenie powoduje zwiększenie ryzyka rozwoju dny moczanowej oraz powstawania kamieni nerkowych. Kwas moczowy odgrywa także rolę w powstawaniu innych schorzeń m.in. chorób układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienia tętniczego, chorób nerek i insulinooporności.

Nadmierne spożywanie fruktozy powoduje zwiększenie procesów fermentacji w jelitach, czego skutkiem jest nagromadzenie się gazów i nieprzyjemne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Niekorzystne dla zdrowia efekty zaobserwowano przy spożyciu fruktozy na poziomie 35-65% składu diety. Jednak spożycie 250-300g produktu zawierającego syrop glukozowo-fruktozowy może stanowić całą pulę cukrów prostych dopuszczalnych do spożycia jednego dnia. Starajmy się unikać produktów, które zawierają fruktozę w postaci dodanego syropu glukozowo-fruktozowego.

Bibliografia:

1. Sadowska J., Rygielska M., Technologiczne i zdrowotne aspekty stosowania syropu wysokofruktozowego do produkcji żywności, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2014, 3 (94), 14-26
2. Grupińska J., Grzelak T., Walczak M. i wsp., Korzyści i zagrożenia związane z konsumpcją naturalnych zamienników sacharozy, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLVIII, 2015, 1, 1-10
3. Koszowska A., Dittfeld A., Nowak J. i wsp., Cukier – czy warto go zastąpić substancjami słodzącymi?, Nowa Medycyna 1/2014, 36-41

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Magister dietetyki. Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.
www.formadietetyk.pl

https://www.facebook.com/formadietetyk/

Loading...
Udostępnienia