Weganizm | Dieta Wegańska | Jak zostać weganinem?

WeganizmWeganizm jest prądem, stylem życia zdobywającym coraz większe znaczenie, szczególnie na Zachodzie i powoli coraz szerszym nurtem trafiającym do Polski. Ważnym jego elementem jest sposób żywienia, odpowiednia dieta wegańska.

Czym jest weganizm?

Najkrócej ujmując: Weganizm to styl życia zakładający wyeliminowanie z życia produktów zwierzęcych – zarówno jeśli chodzi o jedzenie, jak i ubrania, kosmetyki, etc. Podstawową zasadą jest więc nie korzystanie z niczego, co mogło prowadzić do śmierci bądź cierpienia zwierzęcia.

Jak zostać weganinem? Jak zostać weganką?

Kwestia przyjęcia stylu życia wegańskiego to bardziej sprawa ideologiczna, ale też należy zdawać sobie sprawę, że od strony żywienia tym większy nacisk trzeba położyć na zbilansowaną dietę. Dieta wegańska oznacza eliminację wszelkich produktów mięsnych oraz tych, gdzie wykorzystywane były zwierzęta – niektórzy weganie odmawiają spożywania jajek, nabiału czy nawet miodu.

Jeśli więc zamierzasz przejść na dietę wegańską – przeczytaj poniższy poradnik. Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, to poznanie potrzeb organizmu, dziennych dawek różnych składników, które należy dostarczyć organizmowi, aby zachować zdrowie. Rezygnując z mięs należy je bowiem zastąpić innymi produktami.

Rozwiązaniem jest przeczytanie o tym w książkach, rozwiązaniem jest też udanie się do dietetyka, który podpowie w jaki sposób zastąpić te elementy z diety.

Jak jednak stać się weganinem. Oto zasady:

Zasady diety wegańskiej i weganizmu

  • Nie jemy mięsa i produktów / sosów opartych na mięsie
  • Nie jemy produktów odzwierzęcych (mleka, produkty mleczne, sery, jogurty, jaja)
  • Nie jedzenie jajek oznacza także eliminację wypieków, które są na nim oparte
  • Nie kupujemy i nie nosimy futer, odzieży skórzanej, wełnianej oraz jakichkolwiek produktów pochodzących od zwierząt
  • Nie kupujemy produktów testowanych na zwierzętach (jak kosmetyki)
  • Nie chodzimy do zoo, cyrku, delfinarium

Co można jeść?

Do produktów na które trzeba zwrócić uwagę, będąc na diecie wegańskiej, należą:

  • owoce
  • warzywa
  • produkty zbożowe
  • orzechy
  • oleje roślinne
  • rośliny strączkowe
  • zamienniki produktów niewegańskich, takie jak tofu, mięso i wędliny sojowe, mleko sojowe oraz tempeh

Jak zachować zdrowie przy diecie wegańskiej?

Ważne, żebyśmy pamiętali, że spożywanie wielu owoców i warzyw nie oznacza, że nasza dieta jest zdrowa. Istotne jest również dostarczenie elementów, których zazwyczaj w odpowiedniej ilości dostarczą mięsa, jajka i nabiał.

Trzeba przede wszystkim uważać na dostarczenie odpowiedniej ilości białka oraz żelaza, które w naturalny sposób występują w mięsie. Istotny jest też wapń, który znajduje się na przykład w mleku (zobacz: najlepsze źródła wapnia w diecie). Białko można pozyskać przez spożywanie odpowiedniej ilości fasoli, tofu czy zielonych warzyw. Aby zapewnić odpowiednie wchłanianie białek niezastąpiona może okazać się soja.

Dobrze jest, by pozostałe jedzenie jakie będziemy konsumować było w stanie zapewnić nam więcej składników odżywczych – przykładowo zamiast białego chleba użyjmy chleba pełnoziarnistego (sprawdź: jak rozpoznać chleb pełnoziarnisty).

Owocami, które dadzą nam dużo żelaza są m.in.: cytryny, wiśnie, truskawki, winogrona, morele. Warto używać w tym celu również pietruszki, wzbogacić potrawy o ziarna sezamu.

Na samym początku warto spotkać się z dietetykiem, rozważyć czy nie należy przyjmować odpowiednich suplementów diety, aby nie mieć niedoborów najważniejszych składników odżywczych.

Czy dieta wegańska może być smaczna?

Tak, oczywiście. Chociaż wiele osób popełnia błąd kupując żywność specjalnie przeznaczoną dla wegetarian / wegan, która sama w sobie ma fatalny smak i może zrujnować portfel – najlepiej jest wyszukiwać ciekawe przepisy samemu, kupować półprodukty i robić jedzenie w domu. Ta zasada jest uniwersalna niezależnie od diety – czym mniej będziemy polegać na produktach przetworzonych, tym lepiej. Nawet jeśli początki będą trudne, to z biegiem czasu potrawy będą stawały się coraz lepsze!

Ważne jest też to, że taka dieta nie będzie kosztowna, w przeciwieństwie do gotowych produktów wegańskich.

Jeśli macie jeszcze dodatkowe porady dotyczące tego, jak prowadzić zdrową dietę wegańską – zapraszamy do komentowania artykułu.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

  • Anastasia

    Czuję sympatię do dań wegetariańskich ale przenoszenie tego do całego stylu życia… to dla mnie krok za daleko.

Loading...
Udostępnienia