Witamina K a osteoporoza

Obecnie osteoporoza jest zaliczana do chorób cywilizacyjnych. Dlaczego tak się dzieje? Czego w naszej diecie jest za dużo, a może za mało?

Osteoporoza dotyka w przeważającej części kobiety. Proces odwapnienia kości zaczyna się często w okresie przekwitania, gdyż gwałtownie spada ilość estrogenów w organizmie. Im mniej uwapnione są kości przed tym okresem, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia osteoporozy.

kSporo mówi się o profilaktyce, od kilku lat prowadzone są liczne akcje przypominające o suplementowaniu wapnia. Ale jak to wszystko przekłada się na obniżenie występowania osteoporozy? Badania wykazują, że kobiety, które przyjmowały suplementy wapnia były bardziej narażone na wytworzenie w tętnicach zwapnień. W ostatnim czasie dużo mówi się na temat łączenia wapnia z witaminą D3. Słusznie. Witamina D3 „wychwytuje” wapń dostarczony do organizmu i wspólnie budują kości. Niestety nawet to połączenie nie gwarantuje dostarczenia wapnia do kości.

Zwiększona ilość wapnia połączonego z witaminą krąży po układzie krwionośnym, bardzo szybko tworząc blaszki miażdżycowe [1], [2]. Aby to połączenie skutecznie budowało kości, istotna w całym tym procesie jest witamina K2.

Witamina K2 jest stosunkowo niedawno odkrytym składnikiem. Do tej pory mówiono głównie o roli witaminy K w procesie krzepnięcia krwi, natomiast negowano pogląd jakoby ta witamina wpływała istotnie na proces remineralizacji kości. Niestety nie uwzględniono, że witamina K to różne substancje, które znacząco różnią się wpływem na organizm. Kołodziejczyk [3] zauważa jedynie różnicę w budowie witaminy K2 w porównaniu z witaminą K1.

Należy rozróżnić witaminę K1, która poprawia krzepliwość krwi oraz witaminę K2 [4], która wbudowuje wapń w kości. To tak istotna różnica jak w przypadku witamin z grupy B. Przecież odmienne właściwości ma każda z nich!

Jak pokazują badania [5] tylko połączenie tych trzech składników daje pożądany efekt. Witamina K2 pobudza osteokalcynę wydzielaną przez osteblasty do działania – czyli odbudowy kości.

Witaminę K2 znajdziemy w: wątróbce, serach, żółtku jaj, maśle, kapuście kiszonej.

Przypisy:

[1] Bolland M.J., Gray A., Avenell A. Calcium supplements with or witout vitamin D and risk of cardiovascular events: reanalysis of the Women`s Health Initiative access dataset and metaanalysis. BMJ 2011, 342:d2040
[2] Bostrom K., Watson K.E., Horn S. Bone morphogenetic protein expressin in human atherosclerotic lesions. J.Clin.Invest. 1993 Apr, 91(4):1800-09
[3] Kołodziejczyk A. Naturalne związki organczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013, 689-691
[4] Weber P., Vitamin K and bone health. 2011. Nutrition 17 (10): 880-887
[5] Morishita M., Nagashima M., Wauke K. Osteoclast inhibitory effects of vitamin K2 alone or in combination with etidronate or risedronate in patients with rheumatoid arthritis:2-year

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk / Technolog żywności i żywienia człowieka

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

Loading...
Udostępnienia