5/5 (1)

Z praktyki dietetycznej wynika, że kobiety w ciąży zazwyczaj przykładają dużą uwagę do tego co jedzą. Nie zawsze jednak potrafią ocenić odpowiednio produkty spożywcze oraz prawidłowo bilansować posiłki. W okresie planowania ciąży wiele pań szuka informacji o zdrowym odżywianiu, korzysta z porad dietetyków oraz rewiduje dotychczasowy sposób żywienia.

Kluczowe składniki odżywcze

Najlepsze jednak plany może pokrzyżować rzeczywistość. W początkowej fazie ciąży nie zmienia się zapotrzebowanie energetyczne kobiety, natomiast znacząco wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze, w tym niektóre witaminy i mikroelementy. Przykładem może być kwas foliowy, którego odpowiednią podaż nie jest łatwo uzyskać wyłącznie z produktów spożywczych. A jest to składnik niezwykle ważny dla zapewnienia prawidłowego rozwoju zarodka, przede wszystkim w aspekcie prewencji wad cewy nerwowej. Co ciekawe, jak wykazały badania, składnik ten, jako jeden z niewielu, jest lepiej przyswajany z preparatów niż z pokarmów.

Ciąża to stan wyjątkowy i nie wszystko można przewidzieć. Przyszła mama mając wytyczne od dietetyka, idealne zaopatrzenie lodówki może zwyczajnie nie być w stanie „wykonać planu” przez nadwrażliwość na niektóre zapachy, awersję do niektórych produktów w tym np. do mięsa. Ponadto poranne mdłości czy wszechogarniającą senność zniechęcającą do stania przy kuchni. W przypadku nudności i wymiotów pokrycie odpowiedniej ilości składników odżywczych staje się dużym wyzwaniem. W takiej sytuacji pomocne mogą być specjalnie dobrane preparaty witaminowo-mineralne dla kobiet w ciąży.

Kiedy suplementacja w ciąży?

Wielu lekarzy zaleca swoim pacjentkom sięgnięcie po tego typu preparaty w celu uzupełnienia codziennej diety. Jest to działanie zasadne szczególnie przy stanach niedoborowych. Kiedy mogą one wystąpić? Przede wszystkim w przypadku kobiet wykluczających pewne produkty ze swojego jadłospisu lub spożywające je niewystarczająco często. W Polsce obserwuje się niedostateczne spożycie ryb, w szczególności morskich, co może przekładać się na ograniczenie źródła witaminy D3, jodu oraz kwasów omega 3.

Witaminy dla kobiet w ciąży to także dodatkowe źródło żelaza, którego zapotrzebowanie wzrasta, by wspomóc procesy krwiotwórcze, zarówno u matki jak i dziecka. Dlatego panie na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej lub te, które mają awersję do produktów mięsnych, powinny rozważyć suplementację witaminą B12 oraz żelazem. Można to zrobić przy użyciu preparatów jednoskładnikowych jednak wielu producentów oferuje tabletki wieloskładnikowe dla wygody ich stosowania.

Po urodzeniu dziecka

Po urodzeniu dziecka organizm mamy może wykazywać pewne niedobory składników mineralnych oraz witamin, gdyż donoszenie ciąży i urodzenie dziecka jest ogromnym wysiłkiem dla organizmu. Młode mamy karmiące naturalnie, powinny przykładać szczególną uwagę do jakości oraz urozmaicenia diety.

W tym okresie zapotrzebowanie energetyczne kobiety jest jeszcze wyższe niż w ostatnich tygodniach ciąży. Nie tylko kaloryczność diety wymaga skorygowania, dotyczy to również zawartości składników odżywczych.

W okresie kilku pierwszych miesięcy życia dziecka kobieta musi zapewnić sobie odpowiednią podaż wapnia, żelaza, kwasów omega 3 czy witamin z grupy B. Składniki te są potrzebne dla odbudowania matczynych zapasów oraz produkcji pokarmu.

Zmęczenie wynikające z opieki nad niemowlęciem może zniechęcić mamę do odpowiedniego dbania o własne odżywianie, a czas który miałaby poświęcić na gotowanie chętniej wykorzysta na regeneracyjną drzemkę.

W takiej sytuacji pomocne mogą okazać się witaminy dla kobiet w ciąży – uzupełnią to czego zabrakło w diecie. Wiele mam jest przerażonych kondycją włosów i paznokci po urodzeniu dziecka. Piękna, gęsta fryzura w czasie ciąży zaczyna gwałtownie się przerzedzać – to naturalny efekt zmian hormonalnych, jednak pogłębić je może niewłaściwe odżywianie.

Dlatego warto jest zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę na tyle, na ile jest to możliwe, a w razie potrzeby wesprzeć się preparatami witaminowo – mineralnymi.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Yes No