Zadbaj o odporność jesienią i zimą

choroba

Przed nami coraz chłodniejsze, deszczowe dni. Jeśli chcesz zadbać o odporność, warto zacząć robić to już teraz. Budowa odporności to długotrwały proces, który należy zacząć późnym latem. A nie ma bardziej sprawdzonych metod na to niż zdrowa, pełna witamin dieta i aktywność fizyczna. Sprawdźmy zatem jak się do tego zabrać w praktyce!

Witaminowe A, B, C

Z naciskiem na C — ale nie tylko! Większości Polaków to właśnie witamina C najbardziej kojarzy się z dbaniem o odporność. I jest w tym wiele prawdy: spadek odporności wynikać może z niedoborów witaminy C.

Świetnym źródłem tej witaminy są cytrusy — takie jak pomarańcze, grejpfruty, cytryny. Co jednak ciekawe, znacznie większą zawartość tej witaminy mają produkty, które znajdziemy u lokalnych rolników. O czym mowa? Papryka (w szczególności czerwona) oraz niesamowite polskie superfoods takie jak rekordzistka pod względem zawartości witaminy C – dzika róża.

Wiele badań naukowych potwierdziło, że witamina D jest bardzo istotna dla zachowania odporności. W okresie letnim łatwo o dostarczenie jej do organizmu. Dzieje się tak, ponieważ najwięcej jej zyskujemy przez syntezę skórną. Optymalne warunki w naszym klimacie to okres od kwietnia do września w godzinach 10-15. Warto ten czas spędzać na świeżym powietrzu!

Co jednak zrobić w okresach jesiennych? Instytut Żywności i Żywienia wskazuje, że przez pozostałą część roku witaminę D należy suplementować. Warto też wzbogacić dietę o bogate w nią produkty – takie jak tłuste ryby morskie.

Gdy złapie nas choroba

Pierwszą rzeczą w okresie zachorowań, którą robisz jest wejście na ceneo i szukanie Theraflu? OK, to pomoże Ci przetrwać trudny okres zachorowań. Warto jednak także sprawdzić, jak pomóc organizmowi pokonać chorobę innymi metodami.

Zastanawialiście się czy babcine fortele z cebulą i czosnkiem działają? W przeciwieństwie do niektórych tradycyjnych, ludowych metod na pokonanie chorób – tutaj mamy do czynienia z ziarnem prawdy. Zawartość między innymi związków siarki sprawia, że okres zachorowania jest krótszy. Zatkany w trakcie choroby nos sprawi, że nawet zapach tych specyfików nie będzie taki nieprzyjemny ;)

Kolejnym istotnym elementem, o który często pytają chorzy, to kwestia nawodnienia i jedzenia. Teoretycznie w trakcie choroby potrzebujemy więcej energii na walkę z infekcją. Z drugiej jednak strony zwykle poruszamy się znacznie mniej niż w zwykłym dniu. To sprawia, że warto jeść w sposób normalny: ani głodować, ani nie zmuszać się do dodatkowych porcji.

Istotne jest natomiast bardzo nawodnienie organizmu. W szczególności należy na to zwrócić uwagę, jeśli mamy wysoką gorączkę. Pocenie się sprawia, że tracimy wiele płynów. Część leków również wymaga zwiększenia podaży picia. Co warto pić? Klasyka: woda (może z syropem z dzikiej róży?), ciepła herbata z miodem lub bez.

Po jakie środki wspomagające leczenie sięgać? Przede wszystkim należy skonsultować się z lekarzem. Dla złagodzenia objawów często stosowane są leki z ibuprofenem, jak Ibuprom Zatoki.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej i relaksie!

Nikogo nie zdziwi, że na równi z zaleceniami żywieniowymi lekarze i dietetycy stawiają także na regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Nic w tym dziwnego: silniejszy organizm łatwiej pokonuje infekcje. Regularna aktywność fizyczna sprawia, że rzadziej cierpimy na choroby cywilizacyjne, takie jak miażdżyca, cukrzyca, otyłość.

Zobacz również
melasa

W ciągu roku najlepiej wybierać aktywność na świeżym powietrzu – bieganie, jazdę na rowerze, rolki. Wybór dyscyplin jest naprawdę szeroki i łatwo jest dobrać coś do swoich potrzeb i preferencji. Co jednak zrobić, gdy na dworze plucha, albo gorzej: nastanie zima ze swoimi trzaskającymi mrozami?

Jeśli nie jesteś typem narciarza, który kocha zimową aurę możesz spróbować poszukać odpowiedniego sprzętu do ćwiczeń – takiego jak orbitreki, bieżnie albo wioślarze. Jeśli wolisz współzawodnictwo lub zależy Ci na wciągnięciu do sportu rodziny i znajomych – ciekawym pomysłem jest inwestycja w stół do tenisa – dzisiaj łatwo znaleźć w naprawdę dostępnych cenach sprawdźcie tu jak wyszukać tani stół do ping ponga. Oczywiście warunkiem koniecznym jest odpowiednia przestrzeń w domu.

Kluczowym pytaniem nie jest jak widzisz, czy jesienią i zimą ćwiczyć, ale – jaką dyscyplinę wybrać. Nie zasłaniaj się pogodą – sposobów na aktywne spędzenie wolnego czasu jest bardzo dużo.

Dodatkowo koniecznie dbaj o relaks. Stres jest także czynnikiem, który znacznie nadwyręża naszą odporność. Pomocne mogą być techniki relaksacji, medytacja ale też po prostu chwila oddechu i zwolnienie tempa w biegu za codziennymi sprawami.

Podsumowanie

Chociaż wskazane w tym artykule obszary wpływu na odporność jesienią i zimą nie gwarantują, że nie zachorujesz: to pozwolą, by ewentualne infekcje dopadały Cię rzadziej lub trwały krócej. Poza tym odżywiając się z głową i ćwicząc, sprawiasz, że Twój organizm będzie również długofalowo zdrowszy i obniżysz ryzyko chorób cywilizacyjnych.