Teraz czytasz
Zdrowe słodycze – czy istnieją?

Zdrowe słodycze – czy istnieją?

Marta Zimmermann
zdrowe słodycze

Ostatnimi czasy bardzo dużo pojawia się artykułów oraz publikacji poświęconych szkodliwości cukru białego. Wprowadzenie go do diety w sposób niekontrolowany może faktycznie doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Czy jednak nie przesadzamy z demonizowaniem substancji, która tak naprawdę od wieków była dostępna dla każdego?

Krótka historia cukru

Cukier był już wytwarzany około 500 roku p.n.e. W starożytności próbowano go uzyskać na przykład z klonu, kukurydzy czy pszenicy. Jednak najbardziej trafionym pomysłem okazało się produkowanie cukru z trzciny.

Najprawdopodobniej sztukę tę jako pierwsi opanowali w VI wieku p.n.e. mieszkańcy wschodniej prowincji Indii. Z kolei w Chinach trzcinę cukrową zaczęto uprawiać około 200 r p.n.e. Cywilizacje zachodnie poznały cukier w IV stuleciu p.n.e. dzięki podbojom Aleksandra Macedońskiego.

Cukier dzisiaj

Alternatywy dla cukru

Obecnie, przez złą prasę cukru białego, wprowadza się wiele jego zamienników. Są to produkty wytwarzane z bardzo różnych roślin – między innymi z drzewa klonowego, daktyli, kukurydzy, kory brzozowej, kokosa czy trzciny cukrowej.

Ponadto osoby, które nie chcą używać cukru białego mają do dyspozycji różnego rodzaju słodziki na przykład aspartam, maltitol czy Acesulfam K. Tego rodzaju słodziki wzbudzają jednak coraz więcej kontrowersji, zwłaszcza aspartam, który posądza się o bóle głowy, nudności, palpitacje serca czy reakcje alergiczne.

Zdrowe słodycze?

Czy można w dzisiejszych czasach zjeść coś słodkiego bez szkody dla własnego organizmu?

Można, ale trzeba wiedzieć czego szukać. Polecam słodycze, które składają się z suszonych owoców, ekspandowanych ziaren czy gorzką czekoladę, która zawiera zdrowe kakao.

Batony z suszonych owoców

Na polskim  rynku dostępne są batony zrobione z suszonych owoców, na przykład baton owocowy, który zawiera płatki bananowe, zagęszczony sok jabłkowy, malinowy i sok z aronii. Jest bardzo słodki, a cena waha się między 1,99 a 2,80 zł, w zależności od sklepu.

Chrupki z ekspandowanych ziaren

Równie słodką alternatywą są słodkie chrupki zrobione z ekspandowanego ziarna orkiszu i melasy buraczanej. Opakowanie takiej przekąski kosztuje między 8,50 zł a 9,90 zł. Jest to jednak cena za 140 gram, więc powinna wystarczyć na jakiś czas.

Gorzka czekolada

Gorzka czekolada dostarcza magnez, potas, żelazo oraz pirazynę, która pobudza mózg do działania.

Zobacz również
czy ziemniaki tuczą

Dobra czekolada nie kosztuje dużo, bo około 3 zł, można oczywiście kupić taką za 15 zł, ale i tak najważniejsze są składniki – dużo miazgi kakaowej, mało cukru.

Chałwa lniana

Gorąco polecam dostępną, niestety głównie w sklepach ekologicznych, chałwę lnianą, która składa się na przykład z orzechów arachidowych, żurawiny (w zależności od tego, z jakim dodatkiem jest chałwa) oraz oczywiście z siemienia lnianego.

Jest to bardzo zdrowa przekąska bogata między innymi w białko, żelazo, cynk, magnez i kwas fitynowy. Cena za taki produkt waha się między 7 zł a 9 zł za 100 gram w zależności od sklepu.

3/5 (1)

Proszę oceń