Obecnie na rynku spożywczym zauważalna jest tendencja konsumentów do poszukiwania produktów prozdrowotnych, które poza swoją podstawowa funkcją odżywczą korzystnie wpływają na stan zdrowia i samopoczucie. Boom przeżywają produkty z oferty superfoods, którym przypisuje się między innymi stymulowanie odporności, obniżanie ciśnienia tętniczego krwi czy zwalczanie rolnych rodników. Do tej kategorii z powodzeniem możemy zaliczyć zieloną kawę.

Czym jest zielona kawa? To nasiona tej samej rośliny, którą kojarzymy z porannym napojem różnica zaś polega na przetworzeniu ziarna. Kawa zielona nie jest poddawana paleniu przez co zachowuje więcej cennych składników przede wszystkim przeciwutleniaczy. Najważniejszym z nich jest kwas chlorogenowy, który wykazuje działanie regulujące ciśnienie krwi, stymulujące metabolizm i obniżające poziom cukru we krwi.

Zielona kawa pod postacią naparu bądź ekstraktu stosowana jest najczęściej jako wspomaganie przy diecie redukcyjnej. Regularne jej użycie przyspiesza metabolizm a jednocześnie zmniejsza łaknienie co pozwala łatwej wytrwać w utrzymaniu diety bez chęci podjadania.

Kto jeszcze skorzysta na dobroczynnym działaniu zielonej kawy? Przede wszystkim osoby borykające się z podwyższonym poziomem złego cholesterolu LDL, dzięki właściwościom zielonej kawy będą mogły łatwiej uporać się z tym zaburzeniem metabolicznym. Zielona kawa stymuluje uwalnianie kwasów żółciowych i pracę wątroby stąd można również przypisać jej właściwości oczyszczające i detoksyfikujące również w kontekście redukcji złego cholesterolu. Jednak jedną z najważniejszych właściwości jakie niesie ze sobą spożycie zielonej kawy jest wzrost wydolności fizycznej i uczucie pobudzenia podobnie jak po spożyciu tradycyjnego czarnego naparu. Należy tu zaznaczyć jednak, że podobnie jak kawę z ekspresu również zieloną kawę można przedawkować. Jakie są tego objawy? Przede wszystkim bóle brzucha i nudności, kołatanie serca, uczucie niepokoju, rozdrażnienie, trudności w zasypianiu. Jaka ilość zielonej kawy jest bezpieczna? Różnie źródła podają różne wartości jednak 200 mg do 5x dziennie wydaje się ilością bezpieczną dla zdrowia i przynoszącą pozytywne działanie dla konsumenta. Na temat innych właściwości możecie przeczytać także na stronie: http://opinieozielonejkawie.pl/

Zieloną kawę można stosować na kilka sposobów – najpopularniejszym jest jej zmielenie i zaparzenie. Należy tu jednak podkreślić że smak jej jest bardziej ziołowy i może nie odpowiadać każdemu. Drugim popularnym sposobem jej użycia jest dodanie proszku ze zmielonych ziaren np. do koktajli. Tu również na początku trzeba się przyzwyczaić do jej smaku. Ponadto trudno jest uzyskać jednolity proszek bez wyczuwalnych grudek, ponieważ zielona kawa ma ziarna znacznie bardziej twarde w porównaniu do jej palonego odpowiednika. Dla osób, które chciałyby stosować zieloną kawę jednak trudno im przywyknąć do jej smaku i konsystencji, dobrym rozwiązaniem będą formy ekstraktów – najczęściej do kupienia pod postacią tabletek czy kapsułek.

Zielona kawa zdobywa coraz większe uznanie na polskim rynku. Jest produktem zupełnie naturalnym i bezpiecznym w stosowaniu.  Konsumenci doceniają jej prozdrowotne właściwości, większą dostępność na rynku i łatwość w stosowaniu. Osoby regularnie stosujące zieloną kawę czy to w postaci naparów, koktajlów czy gotowych ekstraktów już po kilku tygodniach mogą zauważyć obniżenie poziomu LDL cholesterolu, wartości ciśnienia tętniczego czy mniejszy apetyt przy jednoczesnym wzroście ogólnej witalności. Dla osób dbających o środowisko można polecić zieloną kawę pochodzącą z upraw ekologicznych i stosujących zasady fair trade, nie ustępują one oczywiście walorom tej pochodzącej z upraw konwencjonalnych.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl