Ziemniaki – zdrowe czy nie?

ziemniakiW opinii Harvard’s Healthy Eating Plate – twórców talerza zdrowego żywienia, ziemniaki nie są zaliczane do warzyw ze względu na wysoką zawartość węglowodanów. Rodzaj węglowodanów zawarty w ziemniakach podlega gwałtownym przemianom w organizmie, będąc dobrym źródłem energii – podnosi jednak znacząco poziom glukozy we krwi a co za tym idzie, wydzielanie insuliny. Dlatego ziemniaki zaliczane są do produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

Problemy z poziomem cukru

Dla zobrazowania tego co dzieje się z poziomem glukozy we krwi po spożyciu porcji, odpowiadającej jednemu średniemu ziemniakowi, można je porównać do wypicia kubka napoju typu cola lub zjedzenia pełnej garści landrynek. Taka huśtawka poziomu cukru może skutkować szybkim uczuciem sytości a po krótkim czasie głodu, który stymuluje konsumpcję innych produktów, co prowadzi do przejadania się.

Długoterminowo wybieranie produktów o wysokim indeksie glikemicznym, prowadzących do rozchwiania gospodarki insulinowej, może prowadzić do otyłości, cukrzycy i chorób serca.

Ziemniaki a odchudzanie i masa ciała

Ziemniaki wydają się być szczególnie odpowiedzialne za wzrost masy ciała a także występowanie cukrzycy u spożywających je osób:

  • Badania przeprowadzone przez Harvard School of Public Health, które wzięły pod uwagę dietę i styl życia 120 tysięcy kobiet i mężczyzn poniżej 20 roku życia wykazały, że wystarczy niewielka zmiana w dokonywanych wyborach żywieniowych aby doprowadzić do wzrostu masy ciała.
  • Osoby, u których wzrosło spożycie frytek, pieczonych ziemniaków i tych w formie puree, odnotowały wzrost masy ciała o około półtora kilograma w przeciągu 4 lat
  • Osoby, których spożycie tych produktów spadło, odnotowywały wolniejszy przyrost masy ciała, co dotyczyło także osób częściej spożywających warzywa i owoce.

Wartości odżywcze ziemniaków

Ziemniaki są dobrym źródłem składników odżywczych w tym witaminy C potasu oraz witaminy B6 jednakże ziemniaki nie są jedynym źródłem tych składników.

W witaminę C zasobniejsze są niemalże dziewięciokrotnie brokuły w porównaniu do ziemniaków a biała fasola zawiera prawie dwa razy tyle potasu co odpowiadająca jej porcja ziemniaków.

Co można jeść zamiast ziemniaków?

  • Polecane są produkty pełnoziarniste w tym grube kasze oraz ryż brązowy
  • Doskonałym produktem skrobiowym są suche nasiona roślin strączkowych. Są one dodatkowo bogatym źródłem błonnika pokarmowego oraz białka a co najważniejsze nie powodują gwałtownych wahań poziomu glukozy we krwi.

Jeśli jednak chcecie dalej sięgnąć po ziemniaki i potrzebujecie inspiracji co do ich zastosowania – zapraszamy do artykułu “ziemniaki, typy, do czego mogą być stosowane?

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Redaktor Dietetycy.org.pl

  • Kasia

    Oczywiście, że ziemniaki są zdrowe! Są niskokaloryczne, posiadają wiele wartości odżywczych :)
    Do tego są smaczne i stanowią świetną bazę do wielu dań.

Loading...
Udostępnienia