6 na 10 dziecięcych reklam żywności w Wielkiej Brytanii dotyczy „śmieciowego jedzenia”

Avatar photo
reklamy dzieci

Nowy raport, oparty na badaniach przeprowadzonych na Uniwersytecie w Liverpoolu, pokazuje, że prawie sześć na dziesięć reklam żywności i napojów pokazywanych podczas programów rodzinnych w Wielkiej Brytanii, popularnych wśród dzieci, to spoty dotyczące żywności typu „fast food” i słodyczy.

Takie reklamy nie powinny być emitowane w telewizji dla dzieci na mocy brytyjskich przepisów, które zabraniają reklamowania żywności i napojów o wysokiej zawartości tłuszczu, soli lub cukru (HFSS – high fat, salt, sugar) podczas programów skierowanych do najmłodszych. Jednak luki w tych przepisach pozwalają na to, by najpopularniejsze programy dla dzieci, nawet te reklamowane jako „programy rodzinne”, nie miały takich uregulowań prawnych, jak programy oglądane tylko przez najmłodszych.

Raport „Watershed’ Moment: Why it’s Prime Time to Protect Children from Junk Food Adverts”:

Opracowany na zlecenie Obesity Health Alliance (OHA) raport „Watershed’ Moment: Why it’s Prime Time to Protect Children from Junk Food Adverts” jest oparty na danych zebranych i przeanalizowanych przez zespół badawczy z University of Liverpool. Raport analizuje zakres problemu i oferuje możliwe rozwiązania.

Poprzednie badania przeprowadzone przez tę grupę badawczą wykazały, że telewizyjne reklamy zachęcają dzieci do spożywania przekąsek o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru. W nowym badaniu przeanalizowano spoty reklamowe w trakcie pięciu programów skierowanych do rodzin nadawanych na różnych brytyjskich kanałach telewizyjnych. Były to : The Voice (ITV), Ninja Warriors UK (ITV), Coronation Street (ITV), The Simpsons (Channel 4) and Hollyoaks (E4). Każda z nich ma setki tysięcy widzów w młodym wieku.

Wyniki analizy:

Naukowcy odkryli, że prawie sześć na dziesięć (59%) reklam żywności i napojów pokazanych podczas tych programów dotyczyło produktów HFSS. W najgorszych przypadkach, dzieci oglądały dziewięć reklam HFSS w ciągu zaledwie 30 minut. W oparciu o średnie wyniki oglądalności, dzieci oglądające te programy regularnie widziały ponad 2000 reklam HFSS każdego roku.

Dla porównania: owoce i warzywa  promowano zaledwie w 1% reklam żywności i napojów emitowanych podczas tych programów. Reklamy żywności typu „fast food” pojawiały się prawie trzy razy częściej niż jakikolwiek inny rodzaj reklamy produktów spożywczych i napojów – częściowo ze względu na taktykę sponsorowania popularnych programów rodzinnych w godzinach szczytu oglądalności (np. sponsorem serialu „Hollyoks” jest sieć pizzerii Domino’s). W raporcie przedstawiono szereg rozwiązań tego problemu, w tym rozszerzenie istniejących regulacji w celu ograniczenia emisji HFSS w telewizji, tak aby obejmowały programy wykraczające poza produkcje przeznaczone wyłącznie dla dzieci.

Jedno na pięcioro dzieci w Wielkiej Brytanii ma nadwagę lub otyłość w wieku szkolnym.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171128091018.htm