Coaching Dietetyczny

Avatar photo
coaching dietetyczny

Coaching dietetyczny jest zjawiskiem stosunkowo nowym i wciąż niszowym na polskim rynku, chociaż za granicą korzysta z niego wielu klientów. Nic dziwnego, że nawet w Polsce używane są zamiennie nazwy z angielskiego – dietary coaching bądź diet coaching. W skrócie chodzi o to samo: nauczenie klienta zdrowego żywienia. Jak to się odbywa i czy duże są perspektywy tego rodzaju usług w Polsce? Na pierwsze pytanie znajdziecie odpowiedź poniżej, drugie jest bardziej skomplikowane i pozostaje otwarte do dyskusji – choć też zostanie tutaj poruszone.

Diet coaching – prostymi słowami

Nie. Nie będziemy tutaj definiować zjawiska jakim jest diet coaching, gdyż zostało to wyjaśnione na samym wstępie. Mowa tym razem o zadaniu diet coacha. Wielu dietetyków pomimo potężnej wiedzy, ciężkiej pracy, badań, układaniu świetnych jadłospisów ma trudności z odpowiednim nakierowaniem klienta na drogę zdrowego stylu odżywiania. Nic dziwnego – wiele osób chce szybkich efektów zdrowotnych, odchudzających i ciężko jest „przestawić” takie osoby na nowy sposób myślenia o jedzeniu – zmuszenie ich często do radykalnych, długofalowych zmian w sposobie odżywiania się. Tu właśnie zaczyna się rola coacha dietetycznego, który prostymi słowami może przekazać podstawową i przede wszystkim użyteczną wiedzę dietetyczną w taki sposób, by jej użycie przyczyniło się do pozytywnych efektów.

Ogarnąć dietetyczny chaos

Prawda jest taka, że często sami dietetycy są atakowani zewsząd masą sprzecznych informacji na temat tego co jest zdrowe a co szkodliwe (sztandarowe masło czy margaryna, olej rzepakowy czy oliwa z oliwek i tak dalej). Co zaś z osobami, które wiedzę czerpią z różnych środków masowego przekazu, obiegowych opinii bliskich? Nawet jeśli czerpią tę wiedzę z odpowiedniej literatury bądź od sprawdzonego fachowca bez odpowiednich podstaw łatwo narobić w głowie takiej osobie więcej zamętu niż pożytku. Dlatego trener (czyli coach) dietetyczny stara się ten chaos uporządkować.

Na czym polega diet coaching?

Sama nazwa profesji to w pewnym sensie marketingowy modny buzzword kiedy pomyślimy nad tym, jak podchodzi się do pacjenta. De facto – rola diet coacha wygląda bardzo podobnie do tego, jak do sprawy podchodzi każdy dietetyk – rozmowa z pacjentem zaczyna się od oceny sposobu odżywiania, oceny stanu zdrowia, badania zdrowia, historii chorób, alergii i tak dalej. Coach następnie przygotowuje dopasowany dla danej osoby plan żywieniowy oraz wskazówki, które poprawią jej sposób odżywiania się.

Wizyta w supermarkecie i… inspekcja lodówki

To co rzadsze w przypadku zwykłych wizyt u dietetyka – to usługi dodatkowe – takie jak na przykład wspólne wizyty w supermarkecie, w których coach wskazuje co należy jeść a co omijać, jakich informacji szukać na etykietach, jak wybierać produkty. Niektórzy trenerzy oferują również wizyty domowe i sprawdzenie co tak naprawdę siedzi w lodówkach klienta. Taka wycieczka często jest w stanie o wiele więcej powiedzieć o danej osobie i jej stylu odżywiania niż długie, żmudne formularze bądź rozmowy w gabinecie. Ten rodzaj usług szczególnie wypromowały zachodnie produkcje telewizyjne.

Jak jeść i jak gotować

Na tym rola diet coacha się nie kończy. Chociaż ilość dodatkowych usług jest niezwykle różnorodna to na pewno do najczęściej oferowanych należy nauka zdrowego gotowania. Bierze się to stąd, że często to jest pięta achillesową pacjentów – nawet dobrze dobrane produkty, źle przetwarzane, mogą być niezdrowe. Nawet dobry przepis można zepsuć. Taka nauka to ryzyko minimalizuje.

Liczy się indywidualizacja podejścia

Zdecydowanie to, co w ostateczności wyróżnia ten rodzaj usług to bardziej indywidualne podejście do danej osoby. Czasami trening lub warsztat kierowany jest do większej grupy osób – wtedy ociera się to o szkolenia. W diet coachingu liczy się także możliwość kontaktu ze specjalistami o różnych specjalizacjach – pomocny może być m.in.:

  • dietetyk
  • psycholog
  • instruktor fitness
  • trener kulinarny

Zwykle coach musi skupić się na tym, w jaki sposób zmienić mentalność pacjenta a nie tylko rozwiązać dietetyczny problem. Jest w tym trochę psychodietetyki i zwykłego ludzkiego podejścia do rozwiązywania problemów. Prawie zawsze coaching to nie jedna wizyta lecz powtarzające się spotkania, które rozwijają umiejętność zdrowego podejścia do sfery jedzenia.

Perspektywa rozwoju rynku

Sądząc po trendach zachodnich coaching dietetyczny będzie rozwijającą się niszą w branży. Jest to rozwiązanie, które w mniejszym stopniu dopasowane jest do potrzeb typowo medycznej dietetyki. Jednakże to na co można liczyć w kolejnych latach, to stopniowe rozszerzanie standardowych ofert gabinetów dietetycznych o takie właśnie, nietypowe, dopasowane do indywidualnych potrzeb usługi. Pod tym względem diet coaching jest na początku swojej drogi rozwoju.