Jak skutecznie wprowadzać warzywa do diety dzieci – nowe badanie naukowe
Chociaż preferencje żywieniowe mogą być dużej mierze wyuczone, niechęć jest głównym powodem, dla którego rodzice przestają oferować lub podawać dzieciom pokarmy takie jak warzywa. Nowe badanie w „Journal of Nutrition Education and Behavior”, opublikowane przez Elseviera, wykazało, że wielokrotne oferowanie różnorodnych warzyw zwiększało akceptację i spożycie ich przez dzieci.
Nowe badanie
W badaniu tym wzięły udział 32 rodziny z dziećmi w wieku od 4 do 6 lat, w których odnotowano niskie spożycie warzyw (<2 porcji/dzień). Rodzice wypełnili ankietę online i wzięli udział w spotkaniu informacyjnym przed uczestnictwem w badaniu. Utworzono trzy grupy: dzieci, którym wprowadzono do jednego warzywa; dzieci, które miały otrzymywać wiele warzyw; oraz grupę dzieci, w której nawyki żywieniowe nie uległy zmianie.
Przebieg
Dane do analizy zebrano na kilka sposobów: dwa posiłki obiadowe serwowane w placówce badawczej, podczas których dzieci mogły jeść tyle brokułów, kalafiora i fasolki szparagowej, ile chciały; zmiany w rzeczywistych porcjach warzyw spożywanych w domu, przedszkolu lub w szkole, odnotowane w dziennikach żywności; oraz zgłoszenia rodziców na temat zwyczajowego spożycie warzyw.
Strategie oferowania warzyw były prowadzone przez rodziców w domu. Rodziny wprowadzające jedno warzywo zastosowały brokuł oraz rodziny próbujące wielu warzyw – brokuł, cukinię i groszek. Rodzice otrzymali kupony na zakup warzyw i instrukcje dotyczące wielkości porcji i metod gotowania, a także wskazówki, jak serwować warzywa dzieciom oraz jak reagować na odmowę spożycia. Dzieciom podawano mały porcje warzyw trzy razy w tygodniu przez pięć tygodni. W nagrodę za spróbowanie warzyw dzieci otrzymywały naklejki.
Wyniki
Nie zauważono różnic między grupami na początku badania dla żadnej z wykorzystanych metod. Kolacja, podczas której dzieci jadły bez rodziców, nie doprowadziła do zwiększenia konsumpcji, być może z powodu nieznanego dzieciom otoczenia. Podczas interwencji zauważono wzrost akceptacji dla warzyw zarówno dla dzieci z grup wprowadzających pojedyncze warzywa, jak i grupy wielu warzyw.
Rodziny, które oferowały wiele warzyw, odnotowały wzrost spożycia z 0,6 do 1,2 porcji, podczas gdy nie zaobserwowano żadnej zmiany spożycia w rodzinach serwujących jedno warzywo lub rodzinach, które nie zmieniły swoich nawyków żywieniowych. Zaobserwowano zwiększoną akceptację wielu warzyw w ciągu pięciu tygodni badania i akceptacja ta utrzymywała się po trzymiesięcznym okresie obserwacji. Po badaniu rodzice stwierdzili, że oferowanie warzyw było „bardzo łatwe” lub „dość łatwe”, przy czym większość z nich postępowała zgodnie z instrukcjami podanymi podczas analizy.
Podsumowanie
Dr Poelman komentuje: „Podczas gdy ilość spożywanych warzyw wzrosła w czasie badania, ilość ta nadal nie spełniała wytycznych dietetycznych. Niemniej jednak badanie wykazało, że strategia oferowania różnorodnych warzyw była bardziej skuteczna w zwiększaniu spożycia niż oferowanie jednego warzywa”.
Źródło: Astrid A.M. Poelman, Conor M. Delahunty, Maeva Broch, Cees de Graaf. Multiple vs Single Target Vegetable Exposure to Increase Young Children’s Vegetable Intake. Journal of Nutrition Education and Behavior, 2019; 51 (8): 985.
Dietetycy.org.pl » Aktualności » Jak skutecznie wprowadzać warzywa do diety dzieci – nowe badanie naukowe
Magister dietetyki. Dietetyk, edukator i copywriter. Absolwentka WSR w Warszawie oraz UM w Białymstoku. Prowadzi autorską stronę "DietoŚwiat". Udziela wypowiedzi eksperckich. Kontakt mailowy: mwilkowska@dietoswiat.pl