Jak zaplanować ergonomiczny gabinet dietetyczny?

Avatar photo
fotel biurowy

Planowanie wyposażenia gabinetu dietetycznego zwykle zaczynamy od sprzętu specjalistycznego. Analizatory składu ciała, miarki, sprzęt elektroniczny, drukarka. Dużą wagę przywiązujemy także do estetycznego wykończenia wnętrza, ekspozycji logo, przyjemnej kolorystyki. Czyli dosłownie wszystkich kluczowych elementów dla miłego doświadczenia pacjenta z wizyty. Warto jednak pomyśleć też o sobie. Niezależnie czy pracujemy w gabinecie, czy w zaciszu domowego home office – nasza produktywność, ale i zdrowie, zależy od dobrze dobranych mebli. O tym właśnie dzisiejszy artykuł.

Gabinetowe BHP

Zacznijmy od podstaw. Zanim rozpoczniesz wybór mebli, przy których będziesz pracować, zapewnij im dobre miejsce. Najlepiej, jeśli będziesz mieć dostęp do naturalnego światła zza okna. Takie światło wpłynie na komfort twojej pracy i sprawi, że oczy będą wolniej się męczyć przy pracy papierkowej lub na komputerze. Według żelaznych zasad BHP najbardziej sprawdzi się stół o regulowanej wysokości lub taki, który będzie miał wysokość około 70 centymetrów. Do wyboru stołu jeszcze wrócimy.

Nieco więcej uwagi zwykle przywiązujemy do wyboru miejsca do siedzenia. Krzesła biurowe są o tyle istotne, że najbardziej wpływają na naszą postawę przy pracy siedzącej. Dlatego twoje krzesło powinno przynajmniej, zaczynając od dołu:

  • obrotową 5-ramienną podstawę na kółkach
  • mieć regulowaną wysokość, żeby dopasować się do Twojego wzrostu i stołu
  • regulowane podłokietniki
  • wyprofilowane oparcie, które wesprze twoje lędźwie

Istnieją też bardzo przydatne podpórki, które pomogą ci wyprofilować krzesło, które można kupić oddzielnie.

Praktyczna kreatywność

Może się wydawać, że chcąc podążać za zaleceniami BHP, należy wyposażyć się  w nudne, szare obrotowe krzesło obecne w połowie polskich biur i urzędów. W gruncie rzeczy spełni to swój cel: byle miało regulację podłokietników, oparcia i nie psuło się. Jednak jeśli to ty decydujesz o wyposażeniu, po co masz poprzestawać na takim rozwiązaniu?

Zarówno wspomniane krzesła, jak i wygodne fotele biurowe cieszą bogactwem form, kształtów i kolorów. Ciekawym wyborem może być siatkowany tył fotela, dający chłód w letnie dni. Również dla osób wybrednych można polecić zastanowienie się, czy nie warto dodać odrobiny szyku, korzystając z fotela skórzanego (lub ze sztucznej skóry) zamiast tworzywa? Nikt nie powiedział, że takie rozwiązanie pasuje tylko do gabinetu prezesa wielomilionowej korporacji lub szacownego prawnika.

Co więcej, bez problemu znajdziecie również w przerwie między pacjentami chwilę relaksu, wybierając wersję masującą. Obecnie różnica cen najtańszych wersji w masażem nie różni się tak bardzo od tradycyjnego fotela.

Na koniec: stół

Obiecaliśmy wrócić do tematu stołu. Wytyczne BHP wskazują, że najlepiej jest, by dawał on możliwość schowania klawiatury na jezdnej szufladce oraz postawienia  monitora. Specjaliści BHP od dawna biją na alarm, że korzystanie z laptopów czy (jeszcze gorzej) tabletów i smartfonów do wielogodzinnej pracy jest bardzo niezdrowe. Dlatego warto przemyśleć, czy nie przygotować swojego biurka tak, by na stole oprócz miejsca na laptopa i notatki znalazło się miejsce na odpowiednio ustawiony monitor.

Skoro o stole mowa, ważne jest także co pod nim. Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest dostępny w niewysokiej cenie podnóżek. Podnóżki biurowe ustawiamy pod lekkim nachyleniem. Najlepiej, jeśli istnieje możliwość regulacji na poziomie od zera do piętnastu stopni. Jego wykorzystanie znacznie zwiększy komfort dla twoich nóg podczas dłuższej pracy siedzącej.

Nie zapominaj o ćwiczeniach!

Niezależnie od tego, jak wygodne biuro sobie sprawisz, pamiętaj o przerwach w pracy siedzącej! W gabinecie o to dość łatwo, gdy trzeba przywitać pacjenta, zrobić pomiary antropometryczne. W domu o taką naturalną przerwę jest ciężej. Dlatego pamiętaj o kilkuminutowej przerwie, co pół godziny lub godzinę. Rozmowę telefoniczną możesz wykonać na nogach, drepcząc po pokoju. Nawet jeśli nie możesz wstać od komputera, możesz skorzystać z prostych ćwiczeń rozciągających. Wiele przykładowych zestawów znajdziesz na youtube.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz krótki poradnik przeprowadził Was przez najważniejsze kwestie związane z tym, na co zwrócić uwagę podczas zakupu mebli do gabinetu dietetycznego. Ich wybór nie jest kwestią bez znaczenia. W końcu spędzisz przy nich znaczącą część dnia! Pamiętaj jednak, że ważny jest zarówno aspekt estetyczny, jak i wpływ na Twoje zdrowie. Życzymy samych trafnych wyborów!