Kolorowe etykiety produktów spożywczych działają

Avatar photo
kolorowe etykiety

Kolorowe etykiety na produktach dające prosty przekaz co jest zdrowe, a co nie – działają niezwykle skutecznie. Co ciekawe – takie kolorowe, proste etykiety działają równie pozytywnie na osoby bez względu na wykształcenie czy pochodzenie. Jak takie etykiety wyglądają i na czym polegał eksperyment, który tego dowiódł?

Kolorowe etykiety produktowe

W eksperymencie udział wzięło 4 600 pracowników dużego amerykańskiego szpitala Massachusetts General Hospital, korzystających ze szpitalnego bufetu. Jak wiadomo – w takich miejscach często pokusą jest jedzenie proste, niezdrowe, bez doboru odpowiednich składników. Wcześniejsze badania wskazywały, że szczególnie niezdrowo odżywiają się osoby z niższym wykształceniem, niższym dochodem oraz z mniejszości etnicznych.

Znakowanie

Wprowadzono zatem znakowanie produktów dostępnych dla pracowników. Miały one zaledwie trzy barwy:

  • czerwony (produkty niezdrowe)
  • żółty (produkty umiarkowanie niezdrowe)
  • zielony (produkty o szczególnie dużych właściwościach odżywczych – chude mięso, owoce, warzywa)

Na tym eksperyment się nie skończył. Jako uzupełnienie dodano w ogólnie dostępnych lodówkach małe zmiany. I tak produkty zielone ustawiono na poziomie wzroku, podczas gdy te niezdrowe stopniowo niżej – tak by impulsywnie kierować się najpierw do tych zdrowych.

Rezultaty?

Kolorowe etykiety produktów oraz ustawienie produktów przyniosły identyczne, pozytywne zmiany dla wszystkich grup w badaniu. Konsumowano więcej zielonych produktów, mniej czerwonych.

Artykuł opisujący eksperyment opublikowano w American Journal of Preventive Medicine.

Proste rozwiązania są zatem najlepsze?

Źródło: Brightsurf.com