Marketing dla dietetyków – własny fanpage na Facebooku

Avatar photo
marketing na facebooku

Przewodnik MARKETING DLA DIETETYKÓW dietetycy.org.pl poprowadzi Was od podstaw do bardziej zaawansowanych strategii promocji własnej poradni dietetycznej – jeśli nie czytaliście jeszcze polecamy artykuł wprowadzający, „marketing dla dietetyków w 5 krokach„.

Tym razem skupiamy się na konkretach – dzisiaj na temat tego w jaki sposób stworzyć skuteczny fanpage poradni dietetycznej na Facebooku – z przykładami! Przy okazji pokażemy też co warto w szybki sposób poprawić na istniejącym fanpage’u, aby zbierał więcej zaangażowanych fanów – a co mogliście pominąć przy zakładaniu profilu.

Krótko na wstępie – dlaczego warto?

Facebook oraz inne media społecznościowe dają małym firmom duże możliwości prezentacji szerokiemu gronu odbiorców za darmo lub raczej – za stosunkowo niską cenę. Ceną tą mogą być pieniądze na promocję własnego fanpage’a  – ale jest to także (a może przede wszystkim) czas na tworzenie wartościowych treści dla odbiorców. Pomimo, że może się to wydawać na początku trudne – to z naszym krótkim poradnikiem oraz Twoim zapałem powinno nie stanowić problemu nawet dla zupełnego laika.

#Krok 1 – Zakładanie fanpage’a

Absolutna podstawa – na początku potrzebujemy stworzyć nowy fanpage. Tworzymy go zupełnie za darmo, jedyne co potrzebujemy na wstępie to konto w serwisie Facebook, na które się logujemy. Jeśli nie posiadasz konta – zarejestruj się na stronie głównej serwisu – https://www.facebook.com/.

W pasku nawigacji, ustawieniach (na dowolnej stronie w serwisie facebook) [1] pojawia się opcja „Utwórz stronę”, którą należy kliknąć [2] :

fb-1

Następnie pojawi się nowa plansza – na której mamy do wyboru kilka opcji tworzenia profilu. W przypadku większości poradni dietetycznych polecamy opcję „lokalna firma lub miejsce” (3a) na której przykładzie pokażemy dalsze etapy ustawienia profilu. Alternatywy to „firma, organizacja lub instytucja” (3b) odpowiednia dla firm i poradni sieciowych, posiadających więcej niż jedną lokalizację. Dla niektórych dietetyków odpowiednia może być także opcja „artysta, zespół lub osoba publiczna” (3c) jeśli zależy nam na promocji swojej marki przez samego siebie – czyli stawiamy na rozpoznawalnego lidera, właściciela poradni, który pod swoim nazwiskiem i w swoim imieniu będzie prowadził fanpage.

fb-2

Zakładamy jednak, że jak większość poradni wybierzesz opcję 3a. Po kliknięciu tej opcji pojawi się mini-formularz. Nie wypełniaj go pierwszymi lepszymi danymi! Od tego co wprowadzisz będzie zależeć jego późniejsza skuteczność. Po kolei:

  • fb3
    Kategoria: w przypadku poradni to będzie albo „zdrowie i medycyna” lub „lekarz”
  • Nazwa firmy lub miejsca: to ważne, wpisz taką nazwę jaką będą wyszukiwać potencjalni klienci – czyli zamiast „Jan Kowalski” albo nic nie mówiącego „Dietetyk” – wpisz raczej „Dietetyk Jan Kowalski” albo „Poradnia Dietetyczna KowalskiDiet”
  • Adres, miejscowość, kod pocztowy – wpisz miejsce, gdzie będziesz przyjmował pacjentów. Jeśli jeszcze nie masz – miejsce siedziby firmy
  • Numer telefonu: podaj numer, pod którym będziesz dostępny – klienci mogą dzwonić w różnych porach dnia, więc zastanów się także czy wolisz wpisać numer prywatny czy tylko i wyłącznie służbowy / stacjonarny

Krok #2 – podstawowe informacje o poradni

Teraz następuje kluczowy moment ustawiania informacji o Twojej poradni. Poświęć na niego trochę więcej czasu, aby fanpage był nie tylko efektowny wizualnie ale także był łatwo znajdowany w wyszukiwarce – pamiętaj, że facebook to także wyszukiwarka z której korzystają użytkownicy, aby znaleźć firmy bądź interesujące ich zagadnienia.

Po akceptacji regulaminu w poprzednim kroku facebook przeniesie nas do sekcji z informacjami o stronie. Po kolei:

fb5

Pamiętaj, aby w linii kategorii strony [4] oprócz wybranych w poprzednim kroku dodać te, które w najlepszy sposób opisują Twoją działalność. To w przypadku poradni dietetycznych w pierwszym rzędzie będzie „dietetyk”. Kategorii może być kilka, więc możesz śmiało eksperymentować z dostępnymi opcjami.

Punkt [5] to opis strony. To nie jest kolejny punkt formularza, który „trzeba przejść” – to co wpiszesz w tym miejscu ma znaczenie w późniejszej widoczności fanpage’a. Dysponujesz 155 znakami – a więc – pamiętaj, aby używać słów i wyrażeń, które będą z jednej strony unikalne, z drugiej strony były podobne do tych, które potencjalny klient mógłby wykorzystać. Przykładowo: Dietetyk Jan Kowalski Warszawa – skuteczne i tanie odchudzanie i psychodietetyka. Indywidualne porady żywieniowe oraz szkolenia dietetyczne dla firm.

W punkcie [6] wpisz adres swojej strony internetowej, jeśli taką posiadasz. To może być też strona w innej sieci społecznościowej lub… chociażby Twoja wizytówka na dietetycy.org.pl :)

Punkt [7] to tzw. „przyjazna nazwa strony” – pod takim adresem będzie ona widoczna, to znaczne ułatwienie względem standardowego ciągu liczb. Wpisując proste np. „Dietetyk Jan Kowalski” lub „KowalskiDiet” ułatwisz znalezienie akurat Twojej poradni klientom.

Punkt [8] to potwierdzenia autentyczności Twojego fanpage’a. Jeśli zgadzasz się z tymi stwierdzeniami (powinieneś) – to wybierasz w obu przypadkach „TAK”. Przechodzimy dalej klikając przycisk „zapisz informacje”.

Krok #3 – Zachęcające zdjęcie / logo

fb6

Po wypełnieniu informacji, facebook prosi nas o przesłanie zdjęcia – z wymagań: musi być ono kwadratowe. Większość poradni dorzuca w to miejsce logo… ale to nie musi być zawsze optymalne rozwiązanie. Przede wszystkim pamiętaj o tym, że to zdjęcie to nie tylko ozdobnik widoczny po wejściu na stronę poradni.

To właśnie zdjęcie będzie widoczne przy każdym Twoim wpisie, jednak w pomniejszeniu – co za tym idzie zrób małe ćwiczenie i pomniejsz go przed wysłaniem do rozmiaru 40×40 – tak będzie wyglądało w większości wypadków na komputerze stacjonarnym. Musi być czytelne i rozpoznawalne, zachęcać do kliknięcia. Skutecznie dobrane, rozpoznawalne zdjęcie znacznie zwiększy skuteczność Twoich wpisów na Facebooku.

Logo jest dobrym rozwiązaniem, jeśli będzie w pomniejszeniu dalej czytelne, w przypadku jednoosobowych poradni znakomitym rozwiązaniem jest zwykłe zdjęcie dietetyka (najlepiej profesjonalne, nie z wakacji nad morzem!). Złym rozwiązaniem są wszelkie zdjęcia znalezione w Internecie – owoców, warzyw – jakkolwiek mogą same wyglądać apetycznie, to zginą w gąszczu innych wpisów – a Twoja marka / osoba nie będzie zapamiętana – a o to w całej tej zabawie chodzi.

Krok #4 – Zdefiniuj odbiorcę witryny (to ważne!)

W kolejnym kroku mamy możliwość dodania strony do ulubionych, żeby później łatwo znaleźć ją w lewym menu. Jeśli rezygnujemy, klikamy „pomiń”. W ten sposób przechodzimy do ostatniego punktu „preferowana grupa odbiorców strony. Widzimy taki widok jak poniżej:

fb7

Wiele osób wychodzi z założenia, że odbiorcą porad dietetycznych może być każdy. To błąd. Zapewne zauważyłeś, że facebook lubi podsuwać użytkownikom nowe strony do polubienia. W tym punkcie możesz dać mu na samym wstępie wskazówki, kto jest Twoim typowym klientem.

Tak naprawdę jest to kluczowe pytanie – jeśli tworzyłeś już biznesplan przed założeniem poradni dietetycznej, wiesz o czym mowa. Wyobraź sobie typowego klienta poradni – czy jest to młoda, dynamiczna kobieta, która chce zrzucić 5 kg? Czy jest to osoba już po pierwszych nieudanych dietach, która szuka profesjonalisty? Może to sportowiec? A może skupiasz się na konkretnych schorzeniach? To właśnie dla tej osoby będziesz prowadził fanpage i od początku do końca staraj się pisać właśnie jakbyś miał w cztery oczy opowiadać kolejne historie, informacje właśnie dla niej. To zapewni wysokie zaangażowanie odbiorców a Tobie dopływ wiernych klientów.

Gdy już wiesz do kogo piszesz – zacznij od wybrania lokalizacji – wybierz opcję „osoby mieszkające w tej lokalizacji” lub „osoby, które niedawno były w tej lokalizacji”. Optujemy za pierwszą opcją, ponieważ jeśli dodasz już miasto, w którym świadczysz usługi możesz wybrać promień wokół którego mieszkają Twoi potencjalni klienci. Typowy promień to ok. 30-50 km. Mamy zwyczaj dojeżdżać do najbliższego dużego miasta, w ten sposób „złapiesz” wszystkie osoby, które mieszkają poza aglomeracjami ale u siebie na miejscu nie mają sprawdzonego dietetyka.

W wiek i płeć wpisujesz konkrety. W przypadku poradni ogólnych to zazwyczaj będą kobiety lub „wszyscy” w wieku od 20 do 40 lat – ale możesz być wyjątkiem, jeśli Twoja strategia zakłada dotarcie do innych osób. Nie ustalaj wieku co do jednego roku – okazałoby się, że Twoich odbiorców jest jedynie garstka.

W polu „języki” dopisz „polski” oraz „angielski (wszystkie)” – chyba, że świadczysz usługi za granicą, np. dla Polonii w Wielkiej Brytanii.

Krok #5 – Twoja strona jest gotowa!

I już! Twoja strona jest już gotowa. Możesz dodać zdjęcie w tle (9) oraz wszelkie inne informacje, której pory nie przesłałeś. Możesz także dodać pod adresem swojego fanpage’a wpisy (10) na tej samej zasadzie, jak dodajesz na własnej osi czasu. Na koniec jeszcze jedna podpowiedź – wejdź w zakładkę ustawienia (11), gdzie będziesz mógł przejrzeć i zmienić ustawienia własnej strony oraz m.in. wygenerować widżet na własną stronę internetową, która zachęci odwiedzających do polubienia fanpage’a.

dietetyk

Przeczytaj także: sezonowość w dietetyce

Masz dodatkowe pytania, wątpliwości?

Jeśli masz dodatkowe pytania związane z założeniem fanpage’a napisz do nas: redakcja@dietetycy.org.pl lub zapytaj w komentarzu pod artykułem. Tymczasem śledź nas na bieżąco – już wkrótce opiszemy jak prowadzić fanpage na Facebooku, aby odnosił sukcesy!