Strona internetowa – czy jest Ci potrzebna w gabinecie?

Avatar photo
strona internetowa

Jeśli prowadzisz firmę w branży dietetycznej i myślisz o pierwszej stronie WWW, musisz wiedzieć jedno. Samo postawienie strony nie przyniesie Ci zysku. Strona WWW to wyłącznie narzędzie dające Ci możliwość pozyskania klienta. Żeby tak się stało, niezbędne jest określenie celu strony oraz wyznaczenie planu na jego osiągnięcie. Jeśli chcesz wiedzieć jak to zrobić, poniżej znajdziesz kilka ciekawych wskazówek.

Strona internetowa firmy faktycznie pomaga zdobywać klientów i zwiększać zyski. Jednakże pod warunkiem, że będzie mieć ona cel. 

Określenie targetu jest niezbędne nie tylko w przypadku strony, ale i prowadzenia biznesu ogółem. No, bo jak oceniać skuteczność działań, jeśli nie wie się, do czego się dąży. Ale o tym, jak ten cel określić będzie później.

Strona internetowa – czy faktycznie jest Ci potrzebna?

Jeśli Twojego biznesu nie ma w sieci, tzn. że dla potencjalnego klienta nie istniejesz. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Wyobraź sobie teraz sytuację, kiedy to chcesz kupić nowe buty.

Czy pierwsze, co robisz to podróż do sklepu i przeglądanie dostępnych modeli? Niekoniecznie.

Na ten moment konsumenci robią coś zupełnie innego. Coś prostszego. Wiesz, co to? 

To oczywiście internet. Pierwsze, co klient robi, to sięga po telefon i szuka produktów i usług w sieci.

Jeśli zatem się tam nie pojawisz, to tracisz wręcz genialną szansę na to, aby trafić do potencjalnej grupy odbiorców, a jest nią aż 57% społeczeństwa. Właśnie tyle ludzi na całym świecie korzysta z internetu.

strona internetowa plan
© rawpixel / 123RF

Strona internetowa – czy jej postawienie rozwiąże Twój problem?

I tak i nie. Samo postawienie strony nie przyniesie Ci dochodu. Nie możesz oczekiwać, że zainwestujesz 1000 zł w stronę, a od następnego tygodnia w firmie zaczną pojawiać się klienci. To tak nie działa.

Pomimo że strona to fundament marketingu internetowego, to dopiero aktywne działanie na stronie faktycznie przynosi efekty.

Można to osiągnąć na kilka sposobów, dlatego większość stron buduje się z myślą o:

  • Pozyskiwaniu nowych klientów;
  • Dbaniu o stałych klientów;
  • Prowadzeniu newslettera;
  • Sprzedaży w sklepie internetowym;
  • Obsłudze klienta.

Jednakże to nie wszystko, ponieważ stronę można wykorzystać również do: 

  • Prowadzenia bloga eksperckiego;
  • Prezentowania ofert i portfolio;
  • Ułatwiania kontaktu.

Większość stron w sieci istnieje w jakimś celu. Zazwyczaj przyjmują one następującą postać:

  • Wizytówka – informacje podstawowe o firmie;
  • Blog ekspercki – dzielenie się wiedzą/budowanie wizerunku eksperta;
  • Portfolio – pozyskiwanie nowych klientów;
  • Landing Page – strona skierowana na sprzedaż usług/produktów;
  • Miejsce do zbierania maili – budowanie grupy docelowej.

Cel – pierwszy krok do postawienia dobrej strony

Jak widzisz, strona bez określonego celu będzie wyłącznie wizytówką, na której nie będzie ruchu. Powstaje, więc pytanie, jak taki cel dla strony określić. To proste. Wykorzystaj metodę SMART:

Cel musi być:

  • S (szczegółowy) – dokładnie określ, po co Ci strona;
  • M (mierzalny) – opracuj sposób mierzenia skuteczności działań;
  • A (atrakcyjny) – niech cel motywuje Cię do pracy;
  • R (realistyczny) – mierz siły na zamiary;
  • T (terminowy) – wyznacz deadline.

Jeśli nadal nie wiesz, o co chodzi, to poniżej znajdziesz kilka przykładów.

Przykładowe cele

  • Pozyskam 5 nowych klientów za pomocą strony internetowej na usługi dietetyczne w marcu, co pozwoli mi zarobić 500 zł;
  • Udostępnię na stronie internetowej moją książkę, dzięki czemu będę budować wizerunek eksperta w branży;
  • Sprzedam w sklepie internetowym suplementy diety na łączną kwotę 1000 zł w 2 miesiące.

Jeśli masz cel, to nie skupiasz się na niczym innym, a na wykonywaniu określonej pracy, która da wymierne efekty. 

Unikaj celów typu:

  • Będę mieć nowych klientów;
  • Napiszę książkę o dietetyce.

Ani to konkretne, ani atrakcyjne. Skup się na konkretach

I co dalej?

Teraz wiesz, że postawienie strony internetowej faktycznie przyniesie określone efekty, jeśli się do tego podejdzie we właściwy sposób. Zatem już teraz weź kartkę papieru i wypisz przynajmniej 5 celów, jakie może spełniać Twoja strona internetowa. Niezależnie czy ją masz, czy nie zrób to. Pozwoli Ci to stworzyć plan, który prędzej czy później na pewno przyniesie efekt.

Strona internetowa w firmie to punkt wyjścia do większości działań w zakresie marketingu internetowego. Jeśli interesujesz się tym tematem, to znaczy, że zamierzasz ją stworzyć lub poprawić tę, którą już masz. Poniżej znajdziesz kilka sposobów na to, jak możesz osiągnąć ten cel. 

Jak postawić stronę internetową?

Metod jest 3:

  1. Delegowanie tego zadania fachowcom;
  2. Wykorzystanie zaawansowanego kreatora i zrobienie jej samemu;
  3. Wykorzystanie darmowych szablonów np. Google moja strona internetowa (bussines site).

Każdy z wyżej wymienionych sposobów ma swoje plusy i minusy. Poniżej znajdziesz opis każdego z nich.

Delegowanie

To najprostszy sposób postawienia strony internetowej. Nie wymaga Twojej pracy, a efekty będą najlepsze. Jeśli nie znasz się na tym i nie chcesz poświęcać czasu na uczenie się tworzenia strony, to zlecenie tego zadania profesjonalistom jest dla Ciebie.

Oczywiście metoda ta ma swoje ograniczenia, ponieważ to przede wszystkim kosztuje. Średnio postawienie strony to koszt rzędu 400-2500 zł. Można znaleźć w sieci osoby, które stawiają strony za 100 zł, ale nie jest to dobre rozwiązanie. Zazwyczaj są one niedopracowane.

Jeśli masz fundusz na stworzenie strony, to wybierz kogoś kto może Ci zaprezentować swoje prace. 

strona www
© rawpixel / 123RF

Wybierając kogoś do zrobienia stron, weź pod uwagę to, czy:

  • ma portfolio;
  • strony są atrakcyjne pod względem wizualnym;
  • projektant zapewnia certyfikat bezpieczeństwa SSL oraz, czy zapewnia dobrej jakości hosting i domenę;
  • nauczy Cię obsługi strony;
  • oferuje dodatkowe usługi np. pozycjonowanie strony.

Jeśli zapytasz o to zleceniobiorcę, a ten odpowiednie Ci w konkretny sposób tzn. że ma on pojęcie na temat tworzenia stron.

Oczywiście najlepiej zlecić to profesjonalnej firmie, która zazwyczaj w umowie gwarantuje takie rzeczy. Jednakże, jeśli szukasz jakiegoś freelancera do tego zadania, to wypytaj go o te elementy. 

Kreatory stron internetowych 

Jeśli nieźle idzie Ci obsługa komputera i nie boisz się nauki tworzenia strony z wykorzystaniem kreatora, to może to być rozwiązanie dla Ciebie. 

Zalety tego rozwiązania to:

  • Sprawujesz władzę nad swoją stroną;
  • Zazwyczaj polega to na budowaniu strony z elementów tzw. bloków. Nie musisz, więc kodować;
  • Firma oferująca kreator zazwyczaj umożliwia wykupienie hostingu i domeny;
  • Takie rozwiązanie jest tanie.

Są jednak i minusy:

  • Słabe kreatory nie zapewniają Ci strony na wyłączność (oznacza to, że pomimo że ją stworzysz i tak będzie należeć ona do usługodawcy);
  • Musisz poświęcić czas na naukę tworzenia stron (2 tygodnie z pewnością wystarczy na postawienie strony);
  • Ciężko jest stwierdzić, który z nich jest najlepszy, ponieważ jest ich wiele, a każdy z nich oferuje, co innego. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że WordPress.org  to potencjalnie najlepsze rozwiązanie. Jest darmowe i umożliwia wiele ciekawych funkcji. Wystarczy wykupić wyłącznie hosting i domenę. Łącznie to koszt od 50 do 100 zł/rok. 

Kreator Google Moja Firma (Bussinessite)

To świetne rozwiązanie dla osób, które nie są biegłe w kodowaniu, jednak chcą postawić za darmo witrynę swojej firmy. Kreator firmy Google to intuicyjne narzędzie, które pozwoli Ci stworzyć stronę w 10 minut.

W uproszczeniu polega to na:

  1. Stworzeniu konta Google;
  2. Wypełnieniu formularza wstępnego (co zajmuje 5 minut);
  3. Gotowe.

Zostaniemy kolejny przekierowani do panelu sterowania, gdzie to ostatecznie wykończymy stronę i uzupełnimy dane o firmie. Nie zmienia to jednak faktu, że strona będzie już widniała w sieci. Jest to rozwiązanie dedykowane dla firm lokalnych, czyli idealne dla gabinetów dietetycznych. 

Kreator znajdziesz pod tym linkiem.

Podsumowanie

  1. Poświęć czas na naukę stawiania stron lub deleguj jej wykonanie; 
  2. Uważaj na programy do darmowego robienia stron – oprócz Woordpess.org i Google Bussines Site (często proponują one wykupienie hostingu o niskiej jakości);
  3. Wybierz odpowiedni system – przeczytaj dokładnie regulamin usługi;
  4. Określ cel strony przed jej wykonaniem;
  5. Korzystaj z pomocy osób doświadczonych w tym zakresie (postawienie strony to dopiero początek, żeby pomogła Ci ona zdobywać klientów, musisz podjąć działania SEO i SEM, promocję w social mediach itp.).