Witamina D – Dla Zdrowia Twoich Oczu | Co jeść dla zdrowia oczu?

Witamina D Zdrowie OczuWitamina D znana jest ze swoich właściwości chroniących organizm przed takimi zagrożeniami jak choroby serca, nowotwory, skleroza. Jak się okazuje – ma również fundamentalne znaczenie w ochronie oczu przed negatywnymi skutkami starzenia. Jest to kolejna z witamin oprócz witaminy A ważna dla zdrowia wzroku.

Dla zdrowych oczu

Przeprowadzone niedawno badania wskazują, że osoby którym podawano suplement diety z witaminą D3 miały mniej problemów z zapaleniami spojówek, jak również z poprawnym widzeniem. Osoby z dietą wzbogaconą o witaminę D3 dodatkowo też miały niższy poziom beta-amyloidu, którego gromadzenie jest charakterystyczne dla procesu starzenia.

Co za tym idzie – witamina D3 stanowi świetny środek do spowalniania negatywnego wpływu starzenia na zdolność poprawnego widzenia i zdrowie oczu. Na marginesie warto dodać, że ten pozytywny wpływ witaminy D3 na proces starzenia nie zatrzymuje się na samym narządzie wzroku, lecz również obejmuje inne choroby, których ryzyko rośnie wraz z wiekiem takie jak Alzheimer, choroby serca i inne.

Gdzie można znaleźć Witaminę D3?

Witamina D3 występuje szczególnie w produktach pochodzenia zwierzęcego – w większych ilościach w tranie (oleje z wątroby ryb). Nie występuje na ogół w produktach pochodzenia roślinnego. Śladowe ilości są jeszcze w produktach zbożowych.

Natomiast największym źródłem witaminy D3 jest samoistna synteza w skórze po wpływem promieni słonecznych. Stąd też ważne, że w okresie mniejszego nasłonecznienia można je suplementować. W Polsce ponadto niektóre produkty są wzbogacane o tę witaminę (obligatoryjnie margaryny) .

Witaminy D3 pochodzącej z jedzenia nie da się przedawkować, jednak nadwyżka witaminy D3, pochodzącej z suplementów jest niebezpieczna, ponieważ może prowadzić do zwapnienia niektórych tkanek miękkich i innych poważnych zaburzeń.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Udostępnienia