Zarządzanie i budowanie marki w prywatnym gabinecie dietetycznym

Avatar photo
gabinet

Na polskim rynku usług zdrowotnych poradnictwo dietetyczne w ostatnich latach intensywnie się rozwija. Liczba placówek oferujących poradnictwo dietetyczno-żywieniowe i leczenie chorób dietozależnych jest bardzo duża. Powoduje to zwiększenie konkurencyjności między specjalistami i zarazem podnoszenie jakości ich usług.

W większości przypadków gabinet dietetyczny jest prowadzony na naszym rynku w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Do dnia dzisiejszego nie posiadamy skutecznej regulacji prawnej zawodu dietetyka. Sytuacja ta jest sprzyjająca dla osób nie posiadających odpowiedniego wykształcenia. Jednak nie zwalnia to nikogo z odpowiedzialności za zdrowie i życie pacjentów, którym świadczymy swoje usługi. Do rejestracji gabinetu dietetycznego potrzebujemy jedynie dowód osobisty. W najbliższym nam Urzędzie Miasta uzyskujemy wpis do Centralnej Ewidencji Gospodarczej, uzyskując numer NIP i Regon. Po odpowiednim wyposażaniu naszej placówki w sprzęt diagnostyczny możemy rozpocząć działalność.

Budowanie własnej marki zaczynamy od nadania naszej placówce odpowiedniej nazwy. Najlepiej jeśli będzie ona fantazyjna, co uchroni nas przed duplikatem ze strony innego przedsiębiorcy. Jeśli chcemy ją zarejestrować niezbędne jest to aby nazwa i logo naszego gabinetu była niepowtarzalna. Dla porównania nazwa gabinetu „Dietoterapia” lub „Zielone jabłko” nie są możliwe do zarejestrowania w Urzędzie Patentowym, ponieważ nie są nazwami własnymi. 

Ważne jest także to, abyśmy byli specjalistami w konkretnej dziedzinie. Gabinety dietetyczne, które mają pełny wachlarz usług nie są dobrze kojarzone i wbrew pozorom mają mniej klientów. Do specjalisty, na przykład w dietetyce pediatrycznej, udadzą się pacjenci z szerszego obszaru niż tylko jedno miasto.

Na początku otwierania działalności dietetycznej musimy się także zastanowić czy na pewno jesteśmy gotowi na budowanie własnej marki. Na rynku jest dostępnych wiele ofert franczyzowych. Otwieramy wtedy gabinet pod nazwą i logo innej osoby, która jest jego właścicielem, opłacając za jego wykorzystanie według ustalonej umowy pewną stawkę, która może się wahać od kliku tysięcy złotych do nawet kilkunastu. Marka ta oferuje nam wtedy swoje know-how, czyli całą wiedzę, którą posiada na temat prowadzenia biznesu dietetycznego, często wiąże się to z koniecznością regularnego zakupywania produktów tej marki. Dużą wadą tego rozwiązania jest brak elastyczności naszych działań. W każdej sferze tego biznesu musimy być podporządkowani franczyzodawcy.

Jeśli już jednak zdecydujemy się postawić na swój pomysł musimy pamiętać o wszystkim. To jak nas odbierają klienci jest gwarantem sukcesu. Do najważniejszych wyznaczników naszego profesjonalizmu będą należeć:

nazwa gabinetu i logo: muszę być profesjonalne, dobrze się kojarzyć, być na tyle proste, abyśmy mogli logo przedstawić zarówno w kolorze jak i czarno-białe. Pamiętajmy o tym, że nasze znaki graficzne będziemy udostępniać na wizytówkach, ulotkach, banerach, kubkach, długopisach, koszulkach. Nie mogą więc te znaki być zbyt fantazyjne.

marka w dietetyce
© Antonio Diaz / 123RF

wygląd gabinetu: schludny i czysty gabinet stwarza dobrą atmosferę, szczególnie ważna jest atrakcyjna witryna, wejście do gabinetu dobrze oznaczone

pierwszy kontakt z klientem: jest to rozmowa zazwyczaj telefoniczna, musimy być mili ale i profesjonalni, ważne jest aby poinformować każdego klienta jak wygląda u nas pierwsza wizyta, jak się do niej przygotować, ponieważ zazwyczaj jest to dla pacjentów bardzo stresujące.

Zobacz również

nasza sylwetka: każdy pacjent przed udaniem się do dietetyka sprawdza jego kwalifikacje, ważne jest abyśmy dbali o swój pozytywny wizerunek, szczególnie w internecie, prowadzenie bloga, fanpage’a jest zdecydowanie korzystne, nie zapominajmy też o powieszeniu dyplomów potwierdzających nasze kwalifikacje na ścianach gabinetu

materiały reklamowe: pierwszy kontakt z firmą potencjalny pacjent ma zazwyczaj za pośrednictwem naszych materiałów reklamowych: ulotek, banerów itp. Muszą być profesjonalne, przejrzyste, dokładnie informować o lokalizacji gabinetu. Warto na nich wyeksponować numer telefonu. Dużo przewagę marketingową mają ulotki rozprowadzane w kopertach, pakowane, co świadczy o naszej estetyce i wyróżnia nasz materiał spośród stosu innych ulotek reklamowych.

– prelekcje, spotkania edukacyjne– jako dietetycy musimy odnaleźć się w roli edukatora, organizowanie bezpłatnych prelekcji w mieście w którym działamy pozwoli nas na zapoznanie ze środowiskiem i bezpłatną reklamę. Dobrze jest podjąć cykliczną współpracę z bibliotekami funkcjonującymi w mieście i instytucjami kultury.

Metod marketingowych jest wiele, ale jedna z nich jest na pewno skuteczna- polecenie. Zadowolony pacjent, który odzyskał za naszą pomocą zdrowie, jest naszą wizytówką. Dlatego też pamiętajmy o swoim nastawieniu do innych ludzi, którzy potrzebują naszej pomocy bądźmy profesjonalni ale także zawsze mili i uczynni- tego nie zastąpi żadna reklama.