Wyniki obszernej analizy: żywność jest zbyt słodka

Avatar photo
  • Analiza badawcza bazowała na ponad 400 tysiącach rzeczywistych recenzji
  • Recenzenci najczęściej oceniali produkty jako "zbyt słodkie"
  • Badanie stanowi ilustrację zastosowania "big data" w kontekście dietetyki
żywność jest zbyt słodka

Nowe badania przeprowadzone przez Monell Chemical Senses Center przeanalizowało prawie 400 000 ocen żywności opublikowanych przez klientów sieci Amazon, aby uzyskać rzeczywisty wgląd w wybory żywieniowe, które są dokonywane przez społeczeństwo. Odkrycia pokazują, że wielu ludzi uważa, że ​​żywność na dzisiejszym rynku jest zbyt słodka.

O badaniu

W badaniu wykorzystano dane zamieszczone na stronie naukowej w celu zbadania 393 568 unikalnych przeglądów żywności z 67 553 produktów zaksięgowanych przez 256 043 klientów sieci Amazon w okresie 10 lat. Korzystając z zaawansowanego programu modelowania statystycznego do identyfikacji słów związanych m.in. ze smakiem, teksturą, zapachem, ceną, walorami zdrowotnymi i obsługą klienta, naukowcy obliczyli liczbę recenzji.

„Zbyt słodki”

Nacisk na nadmierną słodycz produktu był uderzający, ponieważ prawie 1%  recenzji produktów, niezależnie od rodzaju żywności, zawierał opis „zbyt słodki”. Przyglądając się recenzjom, które odnosiły się do słodkiego smaku, naukowcy odkryli, że fraza „za słodkie” była wymieniona 25 razy częściej niż „niewystarczająco słodkie”.  

Odkrycia, opublikowane online przed publikacją w „Physiology & Behaviour” , wskazały, że ponad 30% opinii o produktach spożywczych odnosiła się do „smaku”, co czyni go najczęściej używanym słowem. Naukowcy odkryli, że słodki smak został wymieniony w 11% recenzji produktów, prawie trzy razy częściej niż gorzki (ok. 3% recenzji). Rzadko wspominano o smaku słonym (1,4% recenzji), co jest dość zaskakującym odkryciem w świetle obaw zdrowia publicznego dotyczących nadmiernego spożycia soli.

Dążąc do lepszego zrozumienia indywidualnych różnic w sposobie, w jaki ludzie reagują na dane jedzenie, naukowcy przyjrzeli się także odpowiedziom na 10 produktów (mającym więcej niż 50 recenzji), które otrzymały najszerszy zakres ocen, zgodnie ze zmiennością liczby gwiazdek otrzymanych przez dany produkt. Jeśli chodzi o smak, różne osoby często odbierają słodycz inaczej. Reakcja na zapach produktu również przyczyniła się do różnic w opinii na temat konkretnego produktu.

Podsumowanie

Odkrycia ilustrują potencjalne zastosowania podejścia opartego na dużych zbiorach danych (ang. Big Data) i opinii konsumentów w celu rozwoju żywienia sensorycznego (ang. sensory nutrition), wyłaniającej się dziedziny, która integruje wiedzę o zmysłach z żywieniem i dietetyką w celu poprawy zdrowia. Idąc dalej, podobne metody mogą pomóc w podejściu do spersonalizowanego żywienia.

Źródło: Danielle R. Reed, Joel D. Mainland, Charles J. Arayata. Sensory nutrition: The role of taste in the reviews of commercial food products. Physiology & Behavior, 2019;