Co myślimy o dietach roślinnych? Badanie naukowe.

Avatar photo
dieta roślinna

Niedawno opublikowane badanie, które dotyczyło opinii publicznej na temat diet roślinnych, znalazło szerokie poparcie dla etycznych i środowiskowych korzyści weganizmu i wegetarianizmu wśród osób jedzących mięso, ale stwierdzono, że barierami dla nich na prowadzenie takiego sposobu odżywiania są praktyczne kwestie smaku, ceny i wygody.

Co myślą ludzie o diecie roślinnej?

Analiza opublikowana w czasopiśmie „Sustainability”, przeprowadzona przez naukowców z University of Bath, sugeruje, że:

  • 73% ankietowanych jedzących mięso uważa weganizm za „etyczny”,
  • 70% twierdzi, że jest dobre dla środowiska,
  • połowa (50%) uważa, że ​​jest zdrowy,
  • 60% twierdzi, że ​​weganizm jest  dla nich „akceptowalny”,
  • ponad 80% respondentów uważa, że ​​weganizm nie jest łatwy w prowadzeniu,
  • 77% – że ​​jest „niewygodny”,
  • ponad 60% uważa, że ​​taki sposób odżywienia się nie jest przyjemny.

Kto ceni weganizm?

Jedna na sześć osób zamierzała ograniczyć spożycie mięsa w następnym miesiącu, a 14% zamierzała ograniczyć spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zaobserwowano istotne różnice w postrzeganiu każdej diety między badanymi ze względu na płeć, wiek, poziomu wykształcenia i osiągane dochody.

weganizm
Oleksandra Anschiz / 123RF

Postawy respondentów wobec wegetarianizmu były znacznie bardziej pozytywne pod każdym względem. Badanie, w którym wzięło udział 1000 mężczyzn i kobiet o średniej wieku 34 lata, zostało przeprowadzone we wrześniu 2018 r. Uczestnicy zostali rekrutowani online za pośrednictwem platformy ankietowej Prolific.

Kobiety miały bardziej pozytywne poglądy na wegetarianizmu i weganizmu w porównaniu do mężczyzn. Jest to zgodne z wcześniejszymi badaniami, które wykazały, że mężczyźni jedzą więcej mięsa i rzadziej są wegetarianami lub weganami niż kobiety. Istotnymi wyjątkami było to, że mężczyźni oceniali weganizm jako łatwiejszy i tańszy w porównaniu do kobiet.

Osoby starsze postrzegały niektóre aspekty wegetarianizmu i weganizmu bardziej pozytywnie niż osoby młodsze. Wyższy wiek korelował ze zwiększonymi ocenami łatwości dla obu diet, a także ze zwiększonymi ocenami wygody i przyjemności z prowadzenia wegetarianizmu. Jednak starsi uczestnicy oceniali weganizm jako m.in. mniej zdrowy oraz mniej etyczny.

Poziom wykształcenia był pozytywnie skorelowany z pozytywnymi opiniami na temat wegetarianizmu i weganizmu; w szczególności osoby z wyższym wykształceniem uważały wegetarianizm za tanią opcję, a weganizm za bardziej etyczny.

Poziom dochodów miał niewiele powiązań z opiniami na temat wegetarianizmu i weganizmu. Jedynym znaczącym aspektem związanym z dochodami było to, że respondenci o wyższych dochodach postrzegali weganizm jako mniej smaczny.

Obecne badania koncentrowały się na ocenach konkretnych aspektów wegetarianizmu i weganizmu.

Wykazały, że główne negatywne poglądy na temat tych diet związane były z ich kosztami, smakiem i wygodą prowadzenia.

Rzeczywiście, wielu jedzących mięso uznaje argumenty za wegetarianizmem i weganizmem, ale nie zmieniają swojej diety z powodów praktycznych, a nie ideologicznych. Dlatego najbardziej obiecującym kierunkiem przyszłych badań nad zmniejszeniem konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego jest opracowywanie i wprowadzanie do obrotu produktów zaprojektowanych w celu usunięcia tych ograniczeń.

Wprowadzanie na rynek produktów, które mogą zastąpić produkty zwierzęce, które są znane, smaczne, tanie i powszechnie dostępne, może być doskonałą strategią na rzecz ograniczenia spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego w perspektywie długoterminowej.

Podsumowanie

Na początku nowego roku, wiele osób rozważa przejście na dietę roślinną wraz z akcją „Veganuary”. To badanie pokazuje, że większość ludzi zgadza się z etyką weganizmu i jest świadoma korzyści z prowadzenia diet roślinnych dla środowiska. To, że wiele osób zgadza się z zasadami weganizmu, to jedno, ale jeśli chodzi o zmieniające się zachowania, należy uznać, że dla wielu taki sposób odżywienia był postrzegany jako zbyt drogi i niewygodny.

sałatka warzywno-owocowa
Svetlana Kolpakova / 123RF

Co ciekawe, od czasu przeprowadzenia tego badania wszystkie te aspekty znacznie zmieniły się. Supermarkety, restauracje, a nawet bary typu fast food opracowały wiele wysokiej jakości i tanich opcji wegańskich. Bezpośrednie zamienniki żywności, którą ludzie znają i lubią jeść, sprawiają, że łatwiej wszystkim spożywać mniej produktów pochodzenia zwierzęcego.

Styczeń to początek Veganuary, corocznej kampanii, która w ubiegłym roku zainspirowała ponad milion osób do wypróbowania wegańskich potraw w styczniu, a także dalszej części roku. Na początku tego miesiąca Greggs, piekarnia szybkiej obsługi w Wielkiej Brytanii, wprowadziła na do swojej oferty nowe wegańskie produkty (vegan steak bake), Subway, a także KFC – wegańskiego burgera.

Źródło: Christopher J. Bryant. We Can’t Keep Meating Like This: Attitudes towards Vegetarian and Vegan Diets in the United Kingdom. Sustainability, 2019; 11 (23): 6844.