Niedawno opublikowane badanie, które dotyczyło opinii publicznej na temat diet roślinnych, znalazło szerokie poparcie dla etycznych i środowiskowych korzyści weganizmu i wegetarianizmu wśród osób jedzących mięso, ale stwierdzono, że barierami dla nich na prowadzenie takiego sposobu odżywiania są praktyczne kwestie smaku, ceny i wygody.
Co myślą ludzie o diecie roślinnej?
Analiza opublikowana w czasopiśmie „Sustainability”, przeprowadzona przez naukowców z University of Bath, sugeruje, że:
- 73% ankietowanych jedzących mięso uważa weganizm za „etyczny”,
- 70% twierdzi, że jest dobre dla środowiska,
- połowa (50%) uważa, że jest zdrowy,
- 60% twierdzi, że weganizm jest dla nich „akceptowalny”,
- ponad 80% respondentów uważa, że weganizm nie jest łatwy w prowadzeniu,
- 77% – że jest „niewygodny”,
- ponad 60% uważa, że taki sposób odżywienia się nie jest przyjemny.
Kto ceni weganizm?
Jedna na sześć osób zamierzała ograniczyć spożycie mięsa w następnym miesiącu, a 14% zamierzała ograniczyć spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zaobserwowano istotne różnice w postrzeganiu każdej diety między badanymi ze względu na płeć, wiek, poziomu wykształcenia i osiągane dochody.
Postawy respondentów wobec wegetarianizmu były znacznie bardziej pozytywne pod każdym względem. Badanie, w którym wzięło udział 1000 mężczyzn i kobiet o średniej wieku 34 lata, zostało przeprowadzone we wrześniu 2018 r. Uczestnicy zostali rekrutowani online za pośrednictwem platformy ankietowej Prolific.
Kobiety miały bardziej pozytywne poglądy na wegetarianizmu i weganizmu w porównaniu do mężczyzn. Jest to zgodne z wcześniejszymi badaniami, które wykazały, że mężczyźni jedzą więcej mięsa i rzadziej są wegetarianami lub weganami niż kobiety. Istotnymi wyjątkami było to, że mężczyźni oceniali weganizm jako łatwiejszy i tańszy w porównaniu do kobiet.
Osoby starsze postrzegały niektóre aspekty wegetarianizmu i weganizmu bardziej pozytywnie niż osoby młodsze. Wyższy wiek korelował ze zwiększonymi ocenami łatwości dla obu diet, a także ze zwiększonymi ocenami wygody i przyjemności z prowadzenia wegetarianizmu. Jednak starsi uczestnicy oceniali weganizm jako m.in. mniej zdrowy oraz mniej etyczny.
Poziom wykształcenia był pozytywnie skorelowany z pozytywnymi opiniami na temat wegetarianizmu i weganizmu; w szczególności osoby z wyższym wykształceniem uważały wegetarianizm za tanią opcję, a weganizm za bardziej etyczny.
Poziom dochodów miał niewiele powiązań z opiniami na temat wegetarianizmu i weganizmu. Jedynym znaczącym aspektem związanym z dochodami było to, że respondenci o wyższych dochodach postrzegali weganizm jako mniej smaczny.
Obecne badania koncentrowały się na ocenach konkretnych aspektów wegetarianizmu i weganizmu.
Wykazały, że główne negatywne poglądy na temat tych diet związane były z ich kosztami, smakiem i wygodą prowadzenia.
Rzeczywiście, wielu jedzących mięso uznaje argumenty za wegetarianizmem i weganizmem, ale nie zmieniają swojej diety z powodów praktycznych, a nie ideologicznych. Dlatego najbardziej obiecującym kierunkiem przyszłych badań nad zmniejszeniem konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego jest opracowywanie i wprowadzanie do obrotu produktów zaprojektowanych w celu usunięcia tych ograniczeń.
Wprowadzanie na rynek produktów, które mogą zastąpić produkty zwierzęce, które są znane, smaczne, tanie i powszechnie dostępne, może być doskonałą strategią na rzecz ograniczenia spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego w perspektywie długoterminowej.
Podsumowanie
Na początku nowego roku, wiele osób rozważa przejście na dietę roślinną wraz z akcją „Veganuary”. To badanie pokazuje, że większość ludzi zgadza się z etyką weganizmu i jest świadoma korzyści z prowadzenia diet roślinnych dla środowiska. To, że wiele osób zgadza się z zasadami weganizmu, to jedno, ale jeśli chodzi o zmieniające się zachowania, należy uznać, że dla wielu taki sposób odżywienia był postrzegany jako zbyt drogi i niewygodny.
Co ciekawe, od czasu przeprowadzenia tego badania wszystkie te aspekty znacznie zmieniły się. Supermarkety, restauracje, a nawet bary typu fast food opracowały wiele wysokiej jakości i tanich opcji wegańskich. Bezpośrednie zamienniki żywności, którą ludzie znają i lubią jeść, sprawiają, że łatwiej wszystkim spożywać mniej produktów pochodzenia zwierzęcego.
Styczeń to początek Veganuary, corocznej kampanii, która w ubiegłym roku zainspirowała ponad milion osób do wypróbowania wegańskich potraw w styczniu, a także dalszej części roku. Na początku tego miesiąca Greggs, piekarnia szybkiej obsługi w Wielkiej Brytanii, wprowadziła na do swojej oferty nowe wegańskie produkty (vegan steak bake), Subway, a także KFC – wegańskiego burgera.
Źródło: Christopher J. Bryant. We Can’t Keep Meating Like This: Attitudes towards Vegetarian and Vegan Diets in the United Kingdom. Sustainability, 2019; 11 (23): 6844.
Magister dietetyki. Dietetyk, edukator i copywriter. Absolwentka WSR w Warszawie oraz UM w Białymstoku. Prowadzi autorską stronę "DietoŚwiat". Udziela wypowiedzi eksperckich. Kontakt mailowy: mwilkowska@dietoswiat.pl