Jak unikać sodu w diecie?

Sód w diecie posiada funkcję nie do przecenienia regulując bilans wodny w organizmie, chroniąc przed nadmierną utratą wody. Jego niedobór w diecie może prowadzić do szybszego odwadniania organizmu, co może się zdarzyć szczególnie w stanach chorobowych, jednak o wiele częściej spotykanym przypadkiem jest , gdy dostarczana ilość sodu jest zbyt wysoka.

SólSód w diecie – zagrożenia nadmiaru

Nadmiar sodu może wyrządzić sporo szkód w organizmie, ponieważ prowadzi do często spotykanych w Polsce problemów z nadciśnieniem, chorób serca oraz innych. Dieta Polaków bardzo często sprawia, że właśnie sód jest dostarczany w ilościach zdecydowanie przekraczających to, ile naprawdę jest potrzebne dla zdrowego funkcjonowania organizmu.

Co zatem należy zrobić, żeby zredukować ilość sodu w diecie?

Czego unikać ?

Aby zmniejszyć ilość sodu w diecie codziennej należy zminimalizować produkty takie jak:

  • Sól – na pierwszym miejscu. Jeśli to tylko możliwe zastępujmy sól przez inne przyprawy.
  • Produkty przetworzone – warto czytać etykiety, bo może się okazać, że w wielu przypadkach producenci przesadzają z soleniem jedzenia. Samemu tworząc potrawy mamy zawsze większą kontrolę nad tym co jemy i jak jemy.
  • Gotowe mięsa, frytki – to prawdziwe bomby z sodem – jeśli sami ich nie przygotujemy, zawierają najczęściej bardzo dużą ilość soli, choć może tego nie być widać na pierwszy rzut oka.

Oczywiście w usuwaniu nadmiaru sodu z menu nie można popadać w przesadę i warto dostarczyć optimum minerałów. Jeśli masz wątpliwości czy spożywasz odpowiednią ilość tego związku wybierz się na konsultacje z dietetykiem bądź pójdź do lekarza.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Loading...
Udostępnienia