Raport na temat posiłków dla dzieci w restauracjach szybkiej obsługi – USA
Nowe badania dotyczące wyborów żywieniowych rodziców w restauracjach typu fast-food dla swojego potomstwa pokazują, że 74% dzieci nadal otrzymuje niezdrowe napoje i /lub tzw. „przystawkę”, gdy odwiedzają jedną z czterech największych sieci restauracji – McDonald’s, Burger King , Wendy’s i Subway – pomimo zobowiązań sieci restauracyjnych do oferowania zdrowszych opcji z posiłkami dla najmłodszych.
To stwierdzenie jest częścią nowego raportu pochodzącego z Rudd Center for Food Policy and Obesity at the University of Connecticut. Mimo tego, że badanie przeprowadzono w USA wnioski można odnieść do wielu innych populacji, ze względu na wciąż rosnącą popularność konsumpcji w barach tego typu.
Autorzy badania twierdzą, że dzieci nadal otrzymują niezdrowe pokarmy, ponieważ wiele restauracji fast-food wciąż automatycznie serwuje słodkie napoje gazowane i frytki z zamówionymi posiłkami dla najmłodszych.
Restauracje te nadal na szeroką skalę promują swoje niezdrowe opcje w menu. Dzieci powinno się zachęcać do wyboru owoców, soków 100%, niskotłuszczowego nabiału czy wody. Podczas, gdy większość restauracji typu fast-food ma w ofercie zdrowsze przystawki i napoje dla dzieci, nadal występuje zbyt niskie zaangażowanie otoczenia, aby uświadomić rodzicom jakie produkty powinni wybierać dla swojego potomstwa.
Badanie
Badanie objęło wiele rodzin, kolejno: w 2010 r. 771 rodziców, w 2013 r. – 835 oraz 2016 – 871. Pytano rodziców dzieci w wieku od 2 do 11 lat, co zamówili dla swojego dziecka podczas wizyty w poprzednim tygodniu w najpopularniejszych restauracjach szybkiej obsługi. 61% ankietowanych to matki w wieku 25-40 lat, a większość z nich miała dwoje lub więcej dzieci w wieku 2-11 lat.
Od 2010 r. cztery największe sieci restauracji fast-food zobowiązały się oferować zdrowsze napoje i przystawki w posiłkach dla najmłodszych oraz nie ukazywać napojów słodzonych jako opcji do posiłku dla dziecka na tablicach z menu. Badanie przeprowadzone przez UConn Rudd Center w 2016 r. wykazało duże zróżnicowanie w zakresie tego, w jaki sposób poszczególne restauracje realizowały te zobowiązania.
Autorzy badania twierdzą, że sieci restauracyjne powinny automatycznie podawać zdrowe napoje i przystawki jako domyślne wybory przy posiłkach dla dzieci. Istnieje potrzeba regulacji prawnych, które wymuszałyby przestrzegania tych zasad. Subway jest jedyną restauracją typu fast-food, która dobrowolnie w swojej ofercie uwzględnia tylko zdrowsze przystawki i napoje z posiłkami dla dzieci w USA.
Badanie wykazało również, że dzieci zdecydowanie częściej jadają w sieciach typu fast-food. W 2016 r. 91% rodziców zgłosiło zakup lunchu lub kolacji dla swojego dziecka w poprzednim tygodniu w jednej z czterech największych sieci, w porównaniu z 79%-ami w 2010 r. Rodziny najczęściej odwiedzały McDonald’s. Autorzy badania twierdzą, że m.in. niskie koszty posiłków typu fast-food, wygoda i łatwy dostęp, a także udokumentowana wzmożona promocja takich dań dla dzieci może odpowiadać za wzrost ich spożycia
„Wiemy, że sieci fast food oferują rodzicom wygodną, względnie tanią opcję posiłków dla całej rodziny, ale restauracje te mają obowiązek uczynić swoje dania również zdrowszymi. Większość dań typu fast food – nawet posiłki dla dzieci – zawiera większą ilość tłuszczów, cukru, a także sodu niż jest to zalecane dzieciom. Spożywanie takiej żywności może mieć negatywne skutki zdrowotne w przyszłości, jak otyłość, cukrzyca, choroby serca i inne problemy zdrowotne” – jak komentują autorzy.
Inne ustalenia z 2016 roku w raporcie to:
- Prawie wszyscy rodzice pozytywnie zareagowali na zdrowsze opcje posiłków dla dzieci w konkretnej restauracji, którą odwiedzili i stwierdzili, że przepisy te sprawią, że częściej będą kupować jedzenie dla swojego dziecka w danej restauracji.
- 1/3 rodziców, którzy kupili lunch lub kolację dla swojego dziecka w restauracji typu fast-food, nie wybrała zestawu typowo przeznaczonego dla najmłodszych klientów. Dotyczyło to zarówno młodszych dzieci (w wieku 2-5 lat), jak i starszych dzieci (w wieku 6-11 lat). Kupowali regularne pozycje w menu, które zawierają porcje dla dorosłych i są mniej wartościowe pod względem odżywczym niż produkty dla dzieci.
- Ogólnie rzecz biorąc, rodzice wybierają zdrowsze posiłki dla swoich młodszych dzieci (w wieku 2-5 lat) niż dla starszych (w wieku 6-11 lat) w restauracjach typu fast food. W ciągu okresu trwania badania rodzice znacznie częściej kupowali tylko posiłek dla dzieci, a nie inny element menu, dla młodszego dziecka niż dla starszego (odpowiednio 64% w porównaniu z 46%-ami). Rodzice częściej otrzymywali zdrowszy napój przy zakupie posiłku typowo dla dzieci dla młodszego dziecka niż dla starszego (odpowiednio 66% i 50%).
- Niektóre restauracje wprowadziły nowe praktyki, które zwiększają spożycie tłuszczów, cukru i ogólnie energii, np. serwując desery z posiłkami dla dzieci lub oferując deser zamiast zabawki do dania.
„Biorąc pod uwagę pozytywne nastawienie rodziców do polityki dotyczącej posiłków dla dzieci w restauracjach szybkiej obsługi i tego jak często całe rodziny odwiedzają restauracje tego typu, firmy oferujące produkty fast food mają znaczne możliwości marketingowe, aby lepiej promować zdrowsze opcje w swoich ofertach. […] Sieci tych restauracji zaoferowały, że chcą być częścią rozwiązania problemu otyłości u dzieci. Można by zacząć od tego, że zdrowsze napoje i przystawki będą standardowymi opcjami w posiłkach dla najmłodszych” – według autorów.
Źródło: Jennifer L. Harris, Maia Hyary, Nicole Seymour, Yoon Young Choi. Parents’Reports of Fast-Food Purchases for Their Children: Have They Improved? RuddReport, September 2018;
Dietetycy.org.pl » Nowości naukowe » Raport na temat posiłków dla dzieci w restauracjach szybkiej obsługi – USA
Magister dietetyki. Dietetyk, edukator i copywriter. Absolwentka WSR w Warszawie oraz UM w Białymstoku. Prowadzi autorską stronę "DietoŚwiat". Udziela wypowiedzi eksperckich. Kontakt mailowy: mwilkowska@dietoswiat.pl