Raport na temat posiłków dla dzieci w restauracjach szybkiej obsługi – USA

Avatar photo
fast food dzieci

Nowe badania dotyczące wyborów żywieniowych rodziców w restauracjach typu fast-food dla swojego potomstwa pokazują, że 74% dzieci nadal otrzymuje niezdrowe napoje i /lub tzw. „przystawkę”, gdy odwiedzają jedną z czterech największych sieci restauracji – McDonald’s, Burger King , Wendy’s i Subway – pomimo zobowiązań sieci restauracyjnych do oferowania zdrowszych opcji z posiłkami dla najmłodszych.

To stwierdzenie jest częścią nowego raportu pochodzącego z Rudd Center for Food Policy and Obesity at the University of Connecticut. Mimo tego, że badanie przeprowadzono w USA wnioski można odnieść do wielu innych populacji, ze względu na wciąż rosnącą popularność konsumpcji w barach tego typu.

Autorzy badania twierdzą, że dzieci nadal otrzymują niezdrowe pokarmy, ponieważ wiele restauracji fast-food wciąż automatycznie serwuje słodkie napoje gazowane i frytki z zamówionymi posiłkami dla najmłodszych.

Restauracje te nadal na szeroką skalę promują swoje niezdrowe opcje w menu. Dzieci powinno się zachęcać do wyboru owoców, soków 100%, niskotłuszczowego nabiału czy wody. Podczas, gdy większość restauracji typu fast-food ma w ofercie zdrowsze przystawki i napoje dla dzieci, nadal występuje zbyt niskie zaangażowanie otoczenia, aby uświadomić rodzicom jakie produkty powinni wybierać dla swojego potomstwa.

Badanie

Badanie objęło wiele rodzin, kolejno:  w 2010 r. 771 rodziców, w 2013 r. – 835 oraz 2016 – 871. Pytano rodziców dzieci w wieku od 2 do 11 lat, co zamówili dla swojego dziecka podczas wizyty w poprzednim tygodniu w najpopularniejszych restauracjach szybkiej obsługi. 61%  ankietowanych to matki w wieku 25-40 lat, a większość z nich miała dwoje lub więcej dzieci w wieku 2-11 lat.

Od 2010 r. cztery największe sieci restauracji fast-food zobowiązały się oferować zdrowsze napoje i przystawki w posiłkach dla najmłodszych oraz nie ukazywać napojów słodzonych jako opcji do posiłku dla dziecka na tablicach z menu. Badanie przeprowadzone przez UConn Rudd Center w 2016 r. wykazało duże zróżnicowanie w zakresie tego, w jaki sposób poszczególne restauracje realizowały te zobowiązania.

Autorzy badania twierdzą, że sieci restauracyjne powinny automatycznie podawać zdrowe napoje i przystawki jako domyślne wybory przy posiłkach dla dzieci. Istnieje potrzeba regulacji prawnych, które wymuszałyby przestrzegania tych zasad. Subway jest jedyną restauracją typu fast-food, która dobrowolnie w swojej ofercie uwzględnia tylko zdrowsze przystawki i napoje z posiłkami dla dzieci w USA.

                Badanie wykazało również, że dzieci zdecydowanie częściej jadają w sieciach typu fast-food. W 2016 r. 91% rodziców zgłosiło zakup lunchu lub kolacji dla swojego dziecka w poprzednim tygodniu w jednej z czterech największych sieci, w porównaniu z 79%-ami w 2010 r. Rodziny najczęściej odwiedzały McDonald’s. Autorzy badania twierdzą, że m.in. niskie koszty posiłków typu fast-food, wygoda i łatwy dostęp, a także udokumentowana wzmożona promocja takich dań dla dzieci może odpowiadać za wzrost ich spożycia

Zobacz również
schizofrenia

„Wiemy, że sieci fast food oferują rodzicom wygodną, ​​względnie tanią opcję posiłków dla całej rodziny, ale restauracje te mają obowiązek uczynić swoje dania również zdrowszymi. Większość dań typu fast food – nawet posiłki dla dzieci – zawiera większą ilość tłuszczów, cukru, a także sodu niż jest to zalecane dzieciom. Spożywanie takiej żywności może mieć negatywne skutki zdrowotne w przyszłości, jak otyłość, cukrzyca, choroby serca i inne problemy zdrowotne” – jak komentują autorzy.

Inne ustalenia z 2016 roku w raporcie to:

  • Prawie wszyscy rodzice pozytywnie zareagowali na zdrowsze opcje posiłków dla dzieci w konkretnej restauracji, którą odwiedzili i stwierdzili, że przepisy te sprawią, że częściej będą kupować jedzenie dla swojego dziecka w danej restauracji.
  • 1/3 rodziców, którzy kupili lunch lub kolację dla swojego dziecka w restauracji typu fast-food, nie wybrała zestawu typowo przeznaczonego dla najmłodszych klientów. Dotyczyło to zarówno młodszych dzieci (w wieku 2-5 lat), jak i starszych dzieci (w wieku 6-11 lat). Kupowali regularne pozycje w menu, które zawierają porcje dla dorosłych i są mniej wartościowe pod względem odżywczym niż produkty dla dzieci.
  • Ogólnie rzecz biorąc, rodzice wybierają zdrowsze posiłki dla swoich młodszych dzieci (w wieku 2-5 lat) niż dla starszych (w wieku 6-11 lat) w restauracjach typu fast food. W ciągu okresu trwania badania rodzice znacznie częściej kupowali tylko posiłek dla dzieci, a nie inny element menu, dla młodszego dziecka niż dla starszego (odpowiednio 64% w porównaniu z 46%-ami). Rodzice częściej otrzymywali zdrowszy napój przy zakupie posiłku typowo dla dzieci dla młodszego dziecka niż dla starszego (odpowiednio 66% i 50%).
  • Niektóre restauracje wprowadziły nowe praktyki, które zwiększają spożycie tłuszczów, cukru i ogólnie energii, np. serwując desery z posiłkami dla dzieci lub oferując deser zamiast zabawki do dania.

„Biorąc pod uwagę pozytywne nastawienie rodziców do polityki dotyczącej posiłków dla dzieci w restauracjach szybkiej obsługi i tego jak często całe rodziny odwiedzają restauracje tego typu, firmy oferujące produkty fast food mają znaczne możliwości marketingowe, aby lepiej promować zdrowsze opcje w swoich ofertach. […] Sieci tych restauracji zaoferowały, że chcą być częścią rozwiązania problemu otyłości u dzieci. Można by zacząć od tego, że zdrowsze napoje i przystawki będą standardowymi opcjami w posiłkach dla najmłodszych” – według autorów.

Źródło: Jennifer L. Harris, Maia Hyary, Nicole Seymour, Yoon Young Choi. Parents’Reports of Fast-Food Purchases for Their Children: Have They Improved? RuddReport, September 2018;

(http://uconnruddcenter.org/files/272-10%20%20Healthier%20Kids’%20Meals%20Parent%20Survey%20Report_Release_8_31_18.pdf)