25 listopada w Warszawie nadawcy (TVP, TVN, Polsat, Puls, ATM, Music TV, Kino Polska, ITI, Lemon Records, NTL, Stavka, Stopklatka, Superstacja, TV Spektrum) oraz organizacje producenckie podpisały wspólną samoregulację, która od 1 stycznia 2020 będzie kształtować sposób w jaki reklamowane są suplementy. Prace nad nią trwały już od zeszłego roku. Dokument nosi nazwę „Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety z dnia 25 listopada 2019„
Co zawiera nowa samoregulacja?
Samoregulacja na rynku reklamy potrafi być bardzo skutecznym narzędzie, ponieważ to właśnie nadawcy finalnie decydują jakie reklamy przyjmą do emisji. Najważniejsze postanowienia obejmują takie obszary jak:
Nie reklamie suplementów kierowanej do dzieci
- Reklamy suplementów nie mogą być emitowane przed lub po programie dla dzieci
- Reklama nie może być kierowana do dzieci
Suplementy tylko zgłoszone do GIS
- Do emisji zostaną przyjęte tylko reklamy tych suplementów, którego pierwsze wprowadzenie zostało zgłoszone do Głównego Inspektora Sanitarnego
Tylko prawdziwe właściwości
- Producenci nie mogą wskazywać w reklamach na lecznicze działanie preparatu
- Nie wolno wiązać suplementu z przebiegiem choroby jeżeli wskazywałaby ona na to, że suplement może być sposobem jej zapobiegania lub leczenia
- Nie wolno sugerować tego, że suplement może zastąpić wizytę u specjalisty lub proces leczenia
- Wszelkie oświadczenia żywieniowe i zdrowotne mogą być stosowane tylko zgodnie z obowiązującym aktualnie prawem. Szczególnym przypadkiem jest możliwość stosowania oświadczeń, które jeszcze są w trakcie oceny przez Komisję Europejską
- Reklama musi być obiektywna
- Jeśli opiera się na badaniu – należy podać konkretne źródło pochodzenia
Nie mylić suplementu z lekiem
Brak sugestii leczniczego działania idzie dalej, bo:
- Suplement nie może pojawiać się w jednym bloku z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
- W reklamie nie mogą pojawiać się wizerunki i rekomendacje osób, pełniących zawodów medycznych – przy czym (co istotne) nie wskazano bezpośrednio zawodu dietetyka. Mowa jest natomiast o lekarzu, lekarzu dentyście, farmaceucie, techniku farmaceutycznym, felczerze, pielęgniarce, położnej, ratowniku medycznym, diagnoście laboratoryjnym, fizjoterapeucie.
- Tak samo nie powinny się w reklamie pojawiać miejsca budzące skojarzenie z medycyną
Specjalne oznaczenie
Reklama suplementu powinna zawierać graficzne oznaczenie z tekstem:
Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.
Oznaczenie ma pojawiać się przez konkretny czas, w określonym kontekście (min. 5 sekund, min. 2 sekundy obok produktu i min. na 10% ekranu).
Należy zachować zdrowy rozsądek
- Reklama powinna także informować w jaki sposób z suplementu racjonalnie korzystać
- W reklamie nie mogą pojawiać się nieistniejące choroby
- Równolegle nie może sugerować, że spożycie suplementu diety może zastąpić zrównoważoną dietę
- Reklama nie powinna budzić uczucia lęku i odrazy
Co na to dietetycy?
W przeprowadzonej przez nas na dietetycy.org.pl dwa lata temu ankiecie na temat tego, czy rynek suplementów powinien być mocniej regulowany – olbrzymia większość, bo aż 93% odpowiedziało, że tak.
Czy uważacie, że samoregulacja realnie przełoży się na sytuację na rynku suplementów, czy też musimy czekać na akty prawne? Piszcie w komentarzu!
Źródło: krrit.gov.pl