Traffic lights dla posiłków a wybory żywieniowe – skuteczność metody

Avatar photo
traffic lights

Konsumenci mogą wybierać zdrowsze i bardziej zrównoważone posiłki w stołówkach, jeśli są one oznakowane systemem „sygnalizacji świetlnej” – traffic lights, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Queen Mary University of London (Wielka Brytania).

Badanie, opublikowane w czasopiśmie „Appetite”, pokazuje również, że w niektórych przypadkach konsumenci byli nawet skłonni wybierać „bardziej ekologiczne” posiłki niż „zdrowsze” posiłki.

Badanie z symulacją stołówki

Naukowcy przyjrzeli się użyciu świateł wykorzystując symulację stołówki w porze lunchu, dla której kolory (czerwony, żółty, zielony) zostały zaprojektowane w celu wskazania w jakim stopniu opcje posiłków są zdrowe i przyjazne dla środowiska. Wcześniejsze już badania analizowały wpływ systemów oznaczenia traffic lights na wybory konsumentów dla poszczególnych produktów spożywczych, ale w tym badaniu rozważano ich zastosowanie w codziennych wyborach żywieniowych w stołówce.

Nowością w badaniu jest to, że jest w stanie porównać względny wpływ oznaczenia tym systemem, jako ostrzeżenia, w celu wspierania pozytywnych zmian w zachowaniach dietetycznych, gdy sygnalizacja świetlna wskazuje na zdrowy posiłek oraz gdy wskazuje na posiłek przyjazny dla środowiska. Odkrycia pokazują również, że w połączeniu z większą ilością informacji o tym, do czego odnoszą się światła, takie jak rzeczywiste wartości dziennego spożycia kilokalorii i akceptowalny poziom emisji dwutlenku węgla, dochodzi do wzmocnienia pozytywnych zmian w kierunku zdrowszych i bardziej przyjaznych dla środowiska wyborów.

traffic lights badanie
© Dmitriy Shironosov / 123RF

Dr Magda Osman, naczelna autorka badania przeprowadzonego przez Queen Mary University of London, powiedziała: „Pokazujemy, że używanie etykiet traffic lights w menu wpływa na wybory posiłków, których dokonują konsumenci, a więc tą prostą technikę można łatwo wprowadzić w menu w barach, kawiarniach, restauracjach, jak i stołówkach, aby wskazać ludziom dobre opcje żywieniowe”.

Ponadto, co ważniejsze, odkrycia pokazują, że efekty perswazyjne są wzmacniane przez ogólne informacje na temat dziennego spożycia energii i akceptowalnego poziomu emisji dwutlenku węgla związanych z posiłkami. Oznacza to, że podczas gdy traffic lights są intuicyjne, ludzie potrzebują dodatkowych informacje pozwalających dokładniej zinterpretować, do jakich kolorów świateł odnoszą się w rzeczywistości.

Przebieg badania

Badanie obejmowało oglądanie zdjęć posiłków dostępnych podczas lunchu, które uczestnicy mogli wybierać, z tym, że zakres posiłków był mniej lub bardziej zdrowy i mniej lub bardziej przyjazny dla środowiska. Eksperyment umożliwił porównanie wyborów posiłków, gdy nie było żadnych oznaczeń traffic lights, a następnie, gdy były obecne. Pozwolił także przyjrzeć się zmianom w wyborze posiłków w oparciu o obecność „sygnalizacji świetlnej”.

Chociaż prezentowanie dwóch oznaczeń – jeden wskazujący na „bardziej ekologiczne” posiłki, a drugi wskazujący na „zdrowsze”  – w tym samym czasie może wydawać się dla konsumenta zbyt skomplikowanym i obciążającym, naukowcy odkryli, że przestawianie obu w porównaniu z jednym rzeczywiście wspierało pozytywny wpływ na wybór posiłków przez konsumentów.

Podsumowanie

Dr Osman dodała, że analizy podobne jak powyższe mogą być pomocne w pokazywaniu jakie metody warto wykorzystywać do informowania konsumentów o zrównoważonych opcjach posiłków w jasny i intuicyjny sposób.

Przeczytaj także:

Źródło: Magda Osman, Katie Thornton. Traffic light labelling of meals to promote sustainable consumption and healthy eating. Appetite, 2019; 138: 60