5 najlepszych superfoods w żywieniu sportowców

Czym jest tak właściwie superżywność (ang. superfoods) , o której tyle się ostatnio mówi? W najprostszym ujęciu – jest to grupa produktów pochodzenia naturalnego, charakteryzująca się bogatą zawartością :

  • Witamin,
  • Minerałów,
  • Enzymów i koenzymów,
  • Antyoksydantów,
  • Błonnika,
  • Niezbędnie nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • Aminokwasów egzogennych,

mająca istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.  Jak mawia sam David Wolfe – ekspert w dziedzinie zdrowego trybu życia i superżywności : „Superżywność to zarówno żywność, jak i lekarstwa; posiada cechy obu tych grup”.

Produkty tej grupy cieszą się także powodzeniem wśród sportowców różnych dyscyplin. Wywierają one istotny wpływ na osiągi sportowe za równo wśród zawodników szczeblu amatorskiego jak i zawodowców.

Oto top 5 „superfoods” w żywieniu sportowców:

sport

Photo background: Prawo autorskie: fkdkondmi / 123RF Zdjęcie Seryjne

  1. Surowa czekolada

Wytwarzana z surowych ziaren kakaowca, nie poddawanych procesowi palenia, nierafinowanych,nieprzetworzonych. Dzięki zachowanemu naturalnemu stanowi –  przeciwutleniacze, witaminy i minerały w niej zawarte są bardziej dostępne i przyswajalne przez organizm. Surowe kakao pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny  ze względu na wysoki poziom magnezu, chromu, witamin z grupy B oraz przeciwutleniaczy (polifenoli, katechiny, epikatechiny). W ten sposób pomagają sportowcom skrócić ich czas regeneracji. Ziarna kakaowca są również najlepszym źródłem magnezu, odpowiadającego min. za relaksację mięśni.

  1. Sproszkowany korzeń Maca

Maca odgrywa wielką rolę w diecie sportowców wyczynowych. Pobudza ich energię i witalność, wzmacniając układ mięśniowy. Aktywność zawartych w roślinie steroli jest częściowo podobna do działania sterydów anabolicznych i dlatego jest stosowana przez sportowców zajmujących się sportami siłowymi – kulturystyką. Wskazania do stosowania dla osób prowadzących aktywny tryb życia, wymagający intensywnego wysiłku umysłowego i fizycznego jako środek immunostymulujący; w stanach osłabienia organizmu, rekonwalescencji, wycieńczenia, poprawia pamięć i zdolność przyswajania wiedzy jako środek energetyzujący wspomaga budowę i wytrzymałość masy mięśniowej

  1. Nasiona konopii

Nasiona konopii polecane są przede wszystkim jako bogate źródło pełnowartościowego białka. W 100 g kryje się około 35 g protein, w tym wszystkie niezbędne aminokwasy. Przydadzą się zatem sportowcom, którzy nie spożywają mięsa oraz nabiału. Pełne są także niezbędnych w naszej diecie nienasyconych kwasów tłuszczowych, które stanowią około 80-90% całkowitej zawartości tłuszczów obecnych w nasionkach.

  1. Jagody Goji

Są jednym z  najzdrowszych owoców na świecie. Zawierają uderzeniowe dawki witaminy C, a także witaminy E, A oraz witamin z grupy B. Ponadto są bogate w cynk, miedź, wapno, selen i fosfor, a żelaza jest w nim nawet 3 razy więcej niż w szpinaku. Mają także jedną z najwyższych zawartości antyoksydantów na świecie. Jego właściwości poznali także sportowcy na całym świecie, owoce te działają bowiem jak naturalny, skondensowany i przede wszystkim całkowicie bezpieczny dla organizmu doping

  1. Sok z buraka

Sok buraczany zwany przez niektórych „legalnym dopingiem” stał się powszechnie stosowanym napojem w sportach wytrzymałościowych. Wszystko to za sprawą związków azotowych – nitratów, które zawierają w swojej strukturze grupy nitrowe. Ich działanie polega na uwalnianiu ze swej cząsteczki tlenku azotu (NO), który aktywując cyklazę guanylową wpływa na stężenie jonów Ca2+ , powodując rozszerzenie światła naczyń żylnych i tętniczych. Dzięki temu nasze serce staje się bardziej ukrwione, a mięśnie potrzebują mniejszej ilości tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Oprócz poprawy wydolności, buraki są także źródłem witamin (A, B1, B2, C, E) oraz minerałów takich jak wapń, żelazo, fosfor czy magnez.

Źródła:

  • David Wolfe – superfoods. The Food and Medicine of the Future,  2009.
  • Anita Bean- żywienie w sporcie. Kompletny przewodnik, 2008r.
  • sunfood.com
  • livesuperfoods.com
  • mindbodygreen.com/0-21231/4-surprising-health-benefits-of-the-newest-superfood.html
  • pl.wikipedia.org/wiki/Nitraty

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Student ostatniego roku dietetyki Wydziału Nauk Medycznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Trener personalny, kulturystyki i fitness. Członek zwyczajny Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków.

  • Dzień dobry, jestem gojiowym sceptykiem ;) :)

    Proszę o wiarygodne źródło informacji nt. zawartości witaminy C w suszonych owocach goji (bo takie są w sprzedaży). Jakoś mi się nie widzi, żeby suszone owoce były aż taką skarbnicą (“uderzeniowa dawka”) tej wrażliwej na działanie tlenu i temperatury witaminy…
    Nie bardzo też wiem w czym są te owoce lepsze od jagód, jeżyn, czy od dzikiej róży?

    Odnośnie “całkowitego bezpieczeństwa” tych owoców też mam pewne wątpliwości, bo skoro są takie bezpieczne, to dlaczego nie są zalecane ciężarnym i karmiącym? :)

    pozdrawiam! :)

Loading...
Udostępnienia