Dlaczego warto spożywać nasiona roślin strączkowych?

Nasiona roślin strączkowych są częstym zamiennikiem mięsa. Przede wszystkim ze względu na wysoką zawartość białka, które jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia.

Korzyści ze spożycia nasion roślin strączkowych

  • reguluje poziom cukru we krwi
  • poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego
  • znajdująca się w strączkowych lecytyna wpływa korzystnie na tkankę nerwową i mózg, poprawia naszą koncentrację oraz zwiększa pamięć
  • pobudza aktywność seksualną
  • zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój ciała
  • działa moczopędnie, więc korzystnie wpływa na nerki i oczyszcza organizm z substancji szkodliwych, takich jak toksyny i metale ciężkie
  • obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów

Wartości odżywcze

Rośliny strączkowe są bogate również w tłuszcze i węglowodany. Są bogatym źródłem potasu, wapnia, żelaza, cynku i jodu oraz niektórych witamin z grupy B.

Rośliny strączkowe a niestrawność

Niemniej jednak wiele osób ma problemy ze strawnością tych roślin i po ich spożyciu odczuwa wiele dolegliwości w postaci wzdęć (główną przyczyną takiego oddziaływania na organizm człowieka są występujące w nasionach specyficzne galaktocukry (oligosacharydy), do których zaliczamy: stachiozę, werbaskoze, rafinozę. Galaktocukry nie ulegają strawieniu pod wpływem enzymów zawartych w przewodzie pokarmowym).
W licznych przypadkach problemem może być nieprawidłowy sposób przyrządzenia czy niewłaściwy wybór rośliny strączkowej oraz złe połączenie pokarmów.

Poprawienie strawności roślin strączkowych – czyli jak gotować strączki

Wszystkie rośliny strączkowe zawsze dokładnie przeżuwaj .

1) fasolka adzuki, soczewica, fasola mung i groszek są najłatwiejsze do strawienia i mogą być spożywane regularnie

  • soja i czarna soja są najtrudniejsze do strawienia. Niemiej jednak produkty sojowe takie, jak :tofu, tempeh, kiełki fasoli sojowej, mleko sojowe, miso i sos sojowy trawi się łatwo.
  • stosuj odpowiednie połączenia, składniki i przyprawy

2) rośliny strączkowe najlepiej jest zestawić z zielonymi warzywami, warzywami niezawierającymi skrobi
3) przyprawiaj dobrej jakości solą np. morską lub himalajską, ale pod koniec gotowania. Jeśli doda się je na początku, to fasola nie ugotuje się dokładnie i jej skórka pozostanie twarda
4) gotuj warzywa strączkowe z nasionami kopru włoskiego, kminku lub majeranku, które pomagają uniknąć gazów
5) pozostaw rośliny strączkowe do namoczenia przez 12h lub na noc. Do uzyskania lepszych efektów, wymień wodę 1-2 razy. Podczas namaczania skórka robi się miękka i rozpoczyna się proces kiełkowania, który eliminuje kwas fitynowy, w wyniku czego zwiększa się dostępność cennych minerałów. Namoczenie również powoduje, że nasiona szybciej się gotują i są łatwiej trawione

PAMIĘTAJ ABY NIGDY NIE GOTOWAĆ STRĄCZKÓW W WODZIE, W KTÓREJ BYŁY NAMACZANE

6) gdy rośliny strączkowe zaczną się gotować, zbierz i usuń szumy. Gotuj przez kolejne 20min (bez przykrycia), aż wytworzy się para (która rozbija i rozprasza enzymy zaburzające trawienie)
7) jeśli kłopoty z gazami nie ustępują, pod koniec gotowania dodaj łyżkę octu jabłkowego, ryżowego lub winnego. Połączenie te doprowadza do rozbicia łańcuchów białkowych oraz związków utrudniających trawienie

POMOCNE PRZYPRAWY ZIOŁOWE:

kolendra, kminek, imbir, szałwia, tymianek, koper, bazylia, koper włoski lub kminek, mięta, czosnek

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka studium medycznego. Pasjonatka zdrowego stylu życia.
Autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com

Loading...
Udostępnienia