Jak polepszyć wyniki cholesterolu?

Jest kilka znanych metod, które pojawiają się każdej literaturze i wszyscy o nich wiemy.

animatedheaven, CC0, pixabay

animatedheaven, CC0, pixabay

Przede wszystkim zaleca się, by jeść mniej nasyconych tłuszczów, znajdujących się przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ograniczyć, a najlepiej wyeliminować ze swojej diety kwasy tłuszczowe trans, które występują głównie w produktach smażonych  i żywności przetworzonej. Omijać węglowodany proste np.: cukier, biały ryż, białą mąkę oraz syrop glukozowo-fruktozowy.

W diecie powinny dominować węglowodany nieoczyszczone, złożone (owoce, warzywa,  rośliny strączkowe oraz produkty pełnoziarniste). Według Dr. Ornisha zaleca się codzienne spożycie 3 gram oleju rybiego, który zawiera kwasy tłuszczowe omega-3. Obniżają poziom trójglicerydów i mają działanie przeciwzapalne. Poziom cholesterolu LDL znacząco spadnie, jeśli do swojej diety włączymy rozpuszczalny błonnik. Do takich produktów zaliczają się np. : owsiane otręby, siemię lniane, owoce cytrusowe, warzywa. Kurkumina, która wchodzi w skład przyprawy curry, „może obniżać poziom cholesterolu poprzez zakłócanie wychwytu cholesterolu na poziomie jelitowym, zwiększając przemianę cholesterolu w kwasy żółciowe i wzmagając ich wydalanie”. Ma również właściwości przeciwzapalne, może także zapobiegać utlenianiu się cholesterolu LDL.  Niacyna, czyli witamina z grupy B, jest często podawana pacjentom w celu skutecznego obniżenia cholesterolu. Jest dostępna bez recepty, ale koniecznie trzeba zażywać ją pod ścisłą kontrolą lekarza, ponieważ nadmiar, może wywołać skutki uboczne i być szkodliwy dla zdrowia.

Jest również wiele innych metod, których skuteczność nie została w 100% potwierdzona.

– czosnek: kilka badań wskazuje na to, że nasz naturalny antybiotyk obniża poziom cholesterolu

– beta-sitosterol może blokować wchłanianie cholesterolu. Występuje we wszystkich roślinach, jako, że jest jednym z kilku steroli. Znajdziemy go zwłaszcza w soi, otrębach ryżowych i kiełkach pszenicy.

– czekolada gorzka, może ograniczać utlenianie cholesterolu LDL. Małe ilości gorzkiej czekolady, ograniczają w organizmie produkcję leukotrienów, które powodują nasilenie stanów zapalnych. Lecz trzeba uważać, żeby czekolady nie przedawkować :)

Korzystniejszy profil lipidowy uzyskamy, gdy zrzucimy również zbędne kilogramy.

Badanie, które ukazało się w „New England Journal of Medicine” udowodniło, że u osób, które połączyły zmianę nawyków żywieniowych z dodatkową aktywnością fizyczną, występował większy spadek poziomu złego cholesterolu LDL, niż u tych osób, które tylko zmieniły swoją dietę. Badania również dowiodły, że u osób aktywnych fizycznie cząsteczki LDL w dużo mniejszym stopniu się utleniają, niż u osób, które wyłącznie prowadzą siedzący tryb życia. Gdy cholesterol LDL utlenia się, osadza się w tętnicach, więc spędzając aktywnie czas, możemy temu zapobiec.

Kolejnym czynnikiem, który może wpływać na wzrost poziomu cholesterolu jest stres. Dlatego powinniśmy znaleźć odpowiednie dla nas techniki radzenia sobie z nim.

Na podstawie:

„Spektrum” Dr Dean Ornish, Wyd. Druga Strona, Warszawa 2015

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

Loading...
Udostępnienia