Syrop glukozowo-fruktozowy – TAK czy NIE?

My, Polacy jesteśmy łasuchami i uwielbiamy podjadać słodycze w chwilach stresu, radości czy smutku. Słodki smak jest często naszym pocieszeniem, sprawia nam przyjemność, budzi pozytywne emocje, łagodzi podły nastrój.

Coraz częściej patrząc na etykiety produktów zamiast cukru widzimy w składzie syrop glukozowo-fruktozowy.

Czym jest syrop glukozowo-fruktozowy?

Popularność zyskał w latach siedemdziesiątych i szybko wyparł cukier. Znajdziemy go niemal wszędzie. W lodach, słodyczach, sokach owocowych, mlekach smakowych, pieczywie, sosach, wędlinach, płatkach śniadaniowych, napojach gazowanych, jogurtach owocowych i w wielu innych produktach.

Syrop otrzymuje się metodą enzymatycznej hydrolizy skrobi kukurydzianej, pozyskiwanej z taniej kukurydzy. Jest tańszy w produkcji w porównaniu z cukrem, nie krystalizuje się, jest stabilny mikrobiologicznie i charakteryzuje się niską lepkością. Jest dzięki tym właściwościom notorycznie wykorzystywany przez przemysł spożywczy na skalę światową.

Fruktoza jest cukrem roślinnym znacznie słodszym od sacharozy. Nadmierne jej spożycie wiąże się z niekorzystnymi konsekwencjami dla zdrowia. Potęguje wzrost trójglicerydów we krwi, może przyczynić się do powstania stłuszczenia, włóknienia wątroby i nadciśnienia tętniczego. Fruktoza pobudza nasz apetyt na słodkości, może prowadzić to do powstania zespołu metabolicznego, być przyczyną wystąpienia cukrzycy typu 2 i potęgować otyłość.

Syrop glukozowo- fruktozowy- bomba kaloryczna?

TAK! Nie posiada żadnych wartości odżywczych, to źródło pustych kalorii. Nie zawiera witamin ani minerałów. Dzięki niemu jesteśmy szybciej głodni i jemy coraz więcej. Duże spożycie fruktozy blokuje nam sygnał wysyłany do mózgu o uczuciu sytości, ponieważ nie stymuluje ona wydzielania leptyny i insuliny.

Czy bezkarnie możemy objadać się owocami?

NIE! Ponieważ są owoce, które zawierają duże ilości fruktozy, która w nadmiernych ilościach przyczynia się do chorób cywilizacyjnych, zwłaszcza plagi otyłości. Gruszki, winogrona, banany, suszone morele, mango są bogate w ten cukier. Mniej „nadziane” fruktozą są: wiśnie, truskawki, grejpfrut, maliny, cytryny.

Dbajmy o nasze zdrowie, nie kupujmy artykułów zawierających w swoim składzie ten syrop, zwiększajmy naszą świadomość, czytajmy etykiety i bądźmy zdrowi

Anna Bruź

Magister Dietetyk, specjalista ds. jakości żywności, audytor HACCP

2 Komentarzy

  1. Kolejna przestroga przed syropem glukozowo-fruktozowym. Ciężko się go całkowicie pozbyć z diety, ale próbujmy! Szukajmy naturalnych produktów i nie dajmy się całkowicie zmanipulować producentom żywności, którzy oszukują nas tanimi wymiennikami i zbędnymi, chemicznymi dodatkami do żywności.

Dodaj komentarz