Miód jest produktem naturalnym o wysokich wartościach odżywczych jak i leczniczych. Konsumenci w wyborze miodu kierują się przede wszystkim kolorem, konsystencją i ceną – jednak czy te kryteria są wystarczające by dokonać dobrego zakupu?
Kolor miodu
Barwa miodu zależy głównie od pochodzenia pożytku pszczelego i różni się nawet dla tej samej odmiany miodu. Przedział kolorystyczny miodów jest niezwykle szeroki, od bardzo jasnej niemalże białej, poprzez odcienie żółci do zielonkawej, brunatnej aż po prawie czarną.
Pierwszym rozróżnieniem dokonywanym przez konsumentów jest uproszczony podział na miody jasne i ciemne, które ułatwia odniesienie do indywidualnych preferencji. A te różnią się w różnych krajach. Z badań wynika, że w USA chętniej wybierane są miody jasne, ciemne zaś cenione i kupowane są w Niemczech i Polsce.
Czy zatem kolor miodu dostarczy dokładniejszych informacji o produkcie? Dzięki spojrzeniu na barwę miodu możemy wywnioskować czy mamy do czynienia z miodem nektarowym czy spadziowym. Te pierwsze są zazwyczaj jasne, żółtawe do lekko brązowych ale zdarzają się także wyjątki jak np. miód gryczany czy egzotyczny miód manuka.
Miody spadziowe są zazwyczaj ciemnobrązowe, brunatne czasem z zielonkawym refleksem, do prawie czarnych. Kolor miodu po zbiorze może także nieco się zmieniać w czasie przechowywania i w naturalny sposób produkt ciemnieje. Barwa miodu ma także często przełożenie na cenę – tam gdzie konsumenci poszukują miodów jasnych to one będą droższe w porównaniu do odmian ciemnych.
Sposób krystalizacji
To jedna z naturalnych cech charakterystyczna dla miodu obok smaku i zapachu, wpływająca na decyzję konsumentów o zakupie konkretnego słoika. Z początku płynny miód wraz z upływem czasu krystalizuje poprzez narastanie drobnych lub grubych kryształów zawiązanych wokół jądra krystalizacji w płynnym osoczu.
Szybki proces krystalizacji, tak jak w miodzie gryczanym sprawia, że pojawiające się kryształy są duże i grube. Jednym z najszybciej krystalizujących miodów jest rzepakowy, najwolniej zaś akacjowy, który przez wiele tygodni pozostaje płynny. I to właśnie ta forma jest najbardziej preferowana przez konsumentów.
Tak naprawdę każdy miód krystalizuje inaczej, a producenci nie mogą przewidzieć jak produkt będzie wyglądał po kilku miesiącach przechowywania. Często się zdarza, że miód, który został rozlany do słoików po pewnym czasie przybiera nieatrakcyjne formy, takie jak rozwarstwienie frakcji ciekłej od stałej, osadzenie dużych kryształów na brzegach słoika z pozostałym ciekłym wnętrzem.
W związku z tym, aby zaspokoić oczekiwania konsumentów, niektórzy producenci decydują się na dekrystalizację. Jest to łagodny proces termiczny, gdzie temperatura nie przekracza 42C, pozwalający upłynnić masę miodu.
Taki produkt nie traci swoich cennych, biologicznie czynnych składników – zaś zmienia formę skupienia. Miód dekrystalizowany poddaje się także filtrowaniu, by usunąć niewidoczne włókniste kryształy, które są trudne do rozpuszczenia, pozostawione zaś w produkcie stanową zarodki krystalizacyjne i przyspieszają proces zestalania się.
Innym zabiegiem stosowanym przez producentów, by uatrakcyjnić formę oferowanego przez siebie miodu jest jego kremowanie. Dzięki temu, przeważnie mechanicznemu zabiegowi miód zyskuje przyjemną kremową, wręcz maślaną konsystencję, co ułatwia jego rozsmarowanie na pieczywie. Ponadto miód kremowany jest puszysty, jednorodny a jego smak i zapach intensywne. W tym procesie nie dodaje się żadnych obcych substancji, dlatego wartości lecznicze i odżywcze miodu zostają w pełni zachowane.
Gatunek miodu
Gatunków miodu jest bardzo wiele, zaś rodzaj rośliny, z której pochodzi miód determinuje jego właściwości lecznicze. Jedne z najpopularniejszych, dostępnych w handlu miodów nektarowych są miody rzepakowe, nawłociowe, lipowe, wielokwiatowe, gryczane czy akacjowy – a ich dostępność jest zmienna w zależności od obfitości kwitnienia danego pożytku w konkretnym roku. Nieco mniej popularne są miody spadziowe ze spadzi liściastej lub iglastej, a także miody mieszane nektarowo-spadziowe. Osoby, kupujące miody w celach leczniczych, doskonale potrafią rozróżnić ich działanie i dobrać do konkretnego schorzenia.
Informacja na etykiecie
Wzrastająca świadomość konsumentów sprawia, że zwracają oni coraz większą uwagę na oznaczenia produktów spożywczych. Miody, jak każdy produkt są etykietowane zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, a co za tym idzie na opakowaniu musi znaleźć się :
- Pełna nazwa miodu – przykładowo miód nektarowy wielokwiatowy, miód nektarowy rzepakowy
- Dane identyfikujące producenta
- Datę minimalnej trwałości
- Oznaczenie partii produkcyjnej
- Warunki przechowywania
- Oznakowanie ilości nominalnej, mówiące o masie netto
Wiele sklepów wielkopowierzchniowych oferuje w sprzedaży miody pochodzące z różnych krajów w tym spoza Unii Europejskiej, przeważnie z krajów azjatyckich lub ich mieszanki z miodami krajowymi. Obecnie wymogiem prawnym jest ich wyraźne oznaczenie, dla tych ostatnich będzie to zapis „Mieszanka miodów, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej i spoza UE” .
Konsumenci mają dzięki temu wybór, który miód zakupią. Warto jednak sprawdzić producenta miodu, by zyskać pewność jakie warunki miały zapewnione pszczoły, w jakim stanie sanitarnym były pomieszczenia, w których odbywał się zbiór miodu, a także w jaki sposób pszczelarz przechowywał gotowy produkt.
Wszystkie te czynniki mają wpływ na jakość surowca i to w jaki sposób oddziałuje on na nasze zdrowie. Dlatego przed dokonaniem wyboru miodu poszukaj sprawdzonego producenta, który będzie gwarantem wysokiej jakości kupowanego przez ciebie pszczelego przysmaku.
Specjalnie dla czytelników dietetycy.org.pl z kodem „DIETETYCY10” – 10% rabatu do zamówienia na stronie pasiekisadowskich.pl