Jeżyny – Właściwości

jeżynyJeżyny to owoc tajemniczy. Ich intensywnie ciemna barwa sprawiła, że w folklorze utrwaliły się jako symbol smutku i cierpienia. Ich barwa symbolizować miała krew Chrystusa, jak chcą niektórzy – korona cierniowa miała być wykonana właśnie z tego krzewu. Inna legenda nawiązuje do wyrzucenia Lucyfera z raju, który po upadku z nieba przekląć miał niegdyś piękną roślinę i to za jego mocą miała przybierać czarną barwę. Czy przy tak złowieszczych skojarzeniach jeżyny mogą być dobrym wyborem dietetycznym? Przekonamy Was, że o wiele bardziej niż wielu ich kolorowych kuzynów !

Zły omen czy symbol zdrowia?

Na bok odstawmy legendy. Dla tych, którzy głodni są  jeszcze takich opowieści odsyłam do artykułu Berries as symbols and in Folklore. My natomiast skupmy się na tym, co kryje się w jeżynach. Właśnie ta barwa, przez którą jeżyny zyskały swoją sławę, odpowiada za ich nietypowe właściwości. To dzięki barwnikowi (antocyjanina) jeżyny stanowią jedno z najintensywniejszych źródeł antyoksydantów, które uważa się za korzystne przy ochronie przed szeregiem poważnych chorób, w tym chorób nowotworowych. O podobne działanie podejrzewany jest również kwas elagowy i kwas fenolowy – także obecny w tych owocach.

Witaminowa czarna bomba

Ledwie 100 gram jeżyn pozwoli na pokrycie ponad 1/3 zapotrzebowania dziennego na witaminę C. Nie trzeba nikomu przypominać o pozytywnych właściwościach tego składnika odpowiadającego m.in. za odporność organizmu na choroby.

Owoc jeżyny tak naprawdę składa się z wielu małych owoców podczepionych do jednego rdzenia. Ta specyficzna budowa owocu sprawia także, że są znakomitym źródłem błonnika – wspomniane 100 gramów pokrywa już 1/5 zapotrzebowania dziennego. To w połączeniu z niską kalorycznością (43 kcal / 100 gram), sprawia że są one wymarzonym owocem dla osób chcących zadbać o linię.

Za słodycz owocu odpowiada niskokaloryczny ksylitol, który jest przyjazny dla diabetyków. Po spożyciu owoców poziom cukru we krwi jest bardziej stabilny niż w przypadku innych produktów spożywczych.

Wartości odżywcze w jeżynach

Oprócz wspomnianej witaminy C, błonnika – jeżyny to bogate źródło witaminy A, E oraz K oraz szeregu barwników chroniących przed działaniem wolnych rodników. W skład jeżyn wchodzi szereg mikroelementów takich jak magnez, mangan, potas oraz miedź.

Połączenie dużej zawartości witaminy K, która ułatwia wchłanianie cennego dla układu kostnego wapnia oraz miedzi, która ogrywa istotną rolę w jego metabolizmie – sprawia, że jeżyny są bardzo korzystne dla zdrowia kości.

Na dokładkę zawierają również witaminy z grupy B. To sprawia, że ciężko znaleźć sferę zdrowia na którą owoce te nie mają korzystnego wpływu !

Smacznego !

Choć są świetne jako składnik dżemów, soków, koktajli – pamiętajmy, że psują się dość szybko – dlatego najlepiej zjadać je od razu. Wtedy też najwięcej zyskamy z ich prozdrowotnych właściwości. A Wy macie już gotowy deser z pysznych letnich, leśnych jeżyn?

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Loading...
Udostępnienia