Sposób na więcej warzyw w diecie dziecka – wyniki badań

brokuły warzywa dziecko

Warzywa są niezwykle ważnym składnikiem codziennej diety. Dostarczają organizmowi witamin, składników mineralnych, błonnika, a także naturalnych przeciwutleniaczy, które eliminują wolne rodniki. Ze względu na bogactwo prozdrowotnych substancji, warzywa powinny być nieodłącznym elementem jadłospisu dzieci. Dość często, nie spożywają one odpowiedniej ilości tych produktów. Tak więc, jak sprawić, aby dzieci jadły więcej warzyw? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy z Uniwersytetu Stanu Pensylwania.

Zwiększanie porcji

Badacze przeprowadzili eksperyment, aby sprawdzić, czy zwiększenie ilości warzyw w posiłku, przy jednoczesnym zachowaniu takich samych porcji innych produktów, wpłynie na większe spożycie warzyw wśród dzieci.

Ciekawi byli również, czy dodanie masła i soli do warzyw zwiększy smakowitość i konsumpcję. W tym celu zrekrutowali 67 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Następnie serwowali uczestnikom raz w tygodniu specjalnie przygotowane posiłki, miało to miejsce przez następne cztery tygodnie.

Posiłki podawane dzieciom występowały w czterech różnych wariantach:

  • normalnej wielkości porcja brokułów i kukurydzy
  • normalnej wielkości porcja brokułów i kukurydzy z dodatkiem masła i soli
  • podwojona porcja brokułów i kukurydzy
  • podwojona porcja brokułów i kukurydzy z dodatkiem masła i soli.

W każdym posiłku, obok warzyw podawano także paluszki rybne, ryż, mus jabłkowy i mleko. Posiłek ważono przed i po jedzeniu, aby zmierzyć spożycie produktów.

kukurydza dziecko
stockbrocker / 123RF

Wyniki badania

Po przeanalizowaniu wyników badania okazało się, że zwiększenie porcji warzyw wiązało się ze zwiększeniem ich spożycia. Podwojenie ilości brokułów i kukurydzy – z 60 do 120 gramów – spowodowało, że dzieci zjadały 68% więcej warzyw, czyli około 21 gramów.

Hanim Diktas, absolwentka Uniwersytetu Stanu Pensylwania, biorąca udział w badaniu powiedziała, że zaobserwowany wzrost spożycia jest równy około 12% dziennego zalecanego spożycia warzyw dla małych dzieci.

Co ciekawe, dodatek masła i soli wcale nie wpłynął na konsumpcję warzyw. Dzieci twierdziły, że obydwie wersje serwowanych posiłków – przyprawione i nieprzyprawione – smakowały im prawie tak samo.

Około 76% dzieci oceniło warzywa jako „pyszne” lub „po prostu dobre”. Badacze nie kryli zdziwienia z faktu, że dodatek masła i soli nie jest potrzebny do zwiększenia spożycia warzyw.

Zwracają jednak uwagę, że podawane w trakcie eksperymentu brokuły i kukurydza, są dość popularne i mogły być już znane i lubiane przez dzieci. Dlatego w przypadku innych, mniej znanych warzyw, dodatek masła i soli może faktycznie będzie w stanie pomóc zwiększyć ich spożycie.

Zobacz również
czarny czosnek

Czy aby na pewno więcej znaczy lepiej?

Przekonanie dzieci do większego spożywania warzyw będzie niosło za sobą wiele korzyści. Jednak musimy pamiętać o negatywnych skutkach przedstawionego sposobu. Naukowcy ostrzegają, że serwowanie większych porcji może prowadzić także do generowania większej ilości odpadów, jeśli dzieci nie zjedzą całego podanego im posiłku.

Podsumowanie

Wydaje się, że aby skutecznie nakłonić dziecko do spożywania większych ilości warzyw, wystarczy po prostu podawać ich więcej na talerzu. Badacze podkreślają, że stosowanie tej strategii może być przydatne dla rodziców, opiekunów i nauczycieli, którzy chcą zachęcić dzieci do spożywania zalecanej ilości warzyw w ciągu dnia.

Musimy jednak pamiętać, że wiąże się to z możliwością generowania większej ilości odpadów.

Na podstawie: Penn State. (2021, June 30). Serving larger portions of veggies may increase young kids’ veggie consumption. ScienceDaily. Retrieved July 1, 2021