Głodny czy spragniony – oto jest pytanie !

Głód czy pragnienie?Znowu odczuwasz głód? Przecież obfity lunch był niedawno. Siegnąć po coś do przegryzienia czy głodzić się, by zachować odpowiednią dietę? Może się okazać, że rozwiązaniem będzie… wypicie szklanki wody. To nie tak jak myślisz – wcale nie oszukujesz w ten sposób organizmu. Dlaczego?

Głód czy pragnienie?

Większość osób, choć nie zdaje sobie z tego sprawy, bardzo często myli głód z pragnieniem. Dzieje się tak dlatego, że ośrodek głodu i sytości w mózgu znajdują się w tym samym jego obszarze – podwzgórzu. Szczególnie często bywa tak, że organizm potrzebując wody, daje nam znaki, które odczuwamy jako poczucie głodu. Błąd jaki łatwo popełnić w tej sytuacji to przegryzanie przekąsek. Owszem – zawierać mogą one trochę wody, jednak często bywają niezdrowe i tuczące, zaś przede wszystkim nie zaspokoją pragnienia na dłużej i łatwo przy tym wpaść w zaklęty krąg przegryzania.

Łatwy sposób na głód

Jeśli nawet nie będziemy w stanie rozróżnić, czy jesteśmy głodni, czy tylko spragnieni – warto postąpić w ten sposób: gdy tylko poczujemy się głodni sięgnijmy po szklankę wody. Jeżeli po około kwadransie dalej będziemy odczuwać głód – wtedy faktycznie warto coś zjeść. Jeśli głód minie – to oznacza, że odczuwaliśmy jedynie pragnienie.

Jest też druga rzecz o której warto wspomnieć przy tej okazji – stosowanie się do rekomendowanego spożycia wody dziennie powoduje, że rzadziej będziemy odczuwać taki “fałszywy” głód i pozwoli na utrzymanie atrakcyjnej sylwetki i nie przybieranie na wadze. Zazwyczaj jest tak, że jeżeli organizm wysyła nam sygnał pragnienia, oznacza to, że już doszło do lekkiego odwodnienia, czyli utraty wody.

Spożycie odpowiedniej ilości wody ponadto pomaga we właściwym funkcjonowaniu ciała oraz mózgu. Stąd warto stosować się do zalecanego spożycia wody. O innych powodach dla których warto pić wodę możesz przeczytać w artykule: ” 10 powodów dla których warto pić wodę “.

Jak odróżnić głód od pragnienia ?

Sygnał głodu i pragnienia jest ten sam – o ile nie dojdzie do silniejszego odwodnienia i wyraźnego uczucia pragnienia, manifestowanego między innymi przez suchość języka, ból głowy, spierzchnięte wargi. Dlatego warto w przypadku odczucia głodu zastanowić się, kiedy ostatnio jedliśmy posiłek, a kiedy i ile piliśmy napojów. Może warto przed sięgnięciem kolejny raz po przekąskę – najpierw uzupełnić brak wody.

2 Komentarzy

  1. Warto dodać, że spośród wód szczególnie na odczucie sytości działa woda gazowana, która wcale nie jest niezdrowa jak powszechnie się uważa :). Wyjątek to np. osoby z pewnymi chorobami przewodu pokarmowego, u których może powodować dolegliwości.

  2. Odnośnie pomyłek z głodem i pragnieniem, to zdarzało mi się wypijać spore ilości zielonej herbaty lub yerba-mate, po tym nie miałem ochoty już jeść. Coś jak zjeść czekoladę przed obiadem.

    Z tego co pamiętam po lekcjach biologii jeszcze w podstawówce, to łaknienie można “zaspokoić” przez napełnienie żołądka (na przykład pijąc wodę) lub podniesienie poziomu cukru (łyżeczka glukozy i po głodzie), tak to sobie tłumaczyłem w podstawówce. Nie mam natomiast pojęcia dlaczego herbaty blokują uczucie głodu.

Dodaj komentarz