Zdrowe gotowanie gdy nie mamy dużo czasu

Zakupy w warzywniaku lepsze niż w Fastfoodzie

Zdrowe gotowanieWizja wielkiego gotowania po ciężkim w dniu w pracy może być przerażająca. Pokusą staje się wyjście do najbliższej budki z kebabem lub zamówienie pizzy – tanio, smacznie i z dostawą do domu… Takie rozwiązanie może być dobre raz w miesiącu ale nie powinno wejść nam w nawyk. Produkty serwowane na wynos są bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, sód, cukier a przez to w kalorie.
Czy oznacza to że jesteś skazany na spędzanie w kuchni co najmniej półtorej godziny każdego wieczora aby zapewnić rodzinie zdrowy posiłek? Wcale nie! Istnieje kilka trików dzięki którym gotowanie nie zajmie wiele wysiłku i czasu. Zacząć należy od skompletowania odpowiedniego wyposażenia kuchni i od wyboru podstawowych świeżych, jakościowo dobrych produktów spożywczych.

Chcielibyśmy przedstawić kilka wskazówek dzięki którym gotowanie stanie się przyjemnością a nie przykrym codziennym obowiązkiem :

Obiad potrzebny od zaraz…

Większość sklepów spożywczych ma wydzieloną sekcję garmażeryjną z gotowymi daniami wymagającymi jedynie podgrzania. Wybieraj dania, które nie pływają w zawiesistym sosie, nie kupuj też pieczonego kurczaka ani podsmażanych ziemniaczków. Zdecyduj się raczej na świeżego kurczaka z rożna. Ten rodzaj obróbki sprawi, że tuszka nie będzie zawierała dużej ilości tłuszczu, będzie dobrz doprawiona a jedyne czego będzie wymagała to odpowiedniego przybrania i podania z odpowiednimi dodatkami jak gotowane warzywa czy surówki.

Dział z mrożonkami może również zaproponować coś zdrowego na ząb. Dostępne są mieszanki warzywne w sosie własnym (warto zwrócić uwagę na zawartość tłuszczu i sodu podaną na opakowaniu) jak i mieszanki wymagające jedynie podgrzania przez kilka minut w mikrofali.

Wybierz surówkę – gotową, dostępną w jednostkowych opakowaniach w sklepie spożywczym albo tą oferowaną perz coraz liczniejsze bary sałatkowe lub po prostu kup kilka pojedynczych warzyw i skomponuj z nich surówkę z odrobiną oliwy z oliwek octu winnego i ziół.

A jeśli masz naprawdę mało czasu na obiad?

Wybieraj świeże mięsa które można upiec w piekarniku. Najlepsze będą filety z piersi kurczaka bez skóry i porcje łososia (filety – droższe i dzwonka – tańsze). Wystarczy oprószyć przyprawą z torebki odpowiednią do rodzaju mięsa, włożyć do naczynia żaroodpornego i nastawić na odpowiedni czas i temperaturę. Przygotowanie praktycznie nie zajmuje czasu, a po obiedzie nie zostaje dużo zmywania.

Użyj parowaru, który pomoże przyrządzić dwa dania w jednym czasie. Parowar zrobi całą robotę w kuchni, a Ty możesz zająć się innymi rzeczami. Wybierając to urządzenie zwróć uwagę czy jest wyposażone w timer który można zaprogramować tak, żeby włączył się o danej godzinie, dzięki temu wracając z pracy obiad będzie juz czekał gotowy.

Zainwestuj w szybkowar – dzięki niemu skrócisz czas gotowania – ziemniaki gotowe w 9 minut, pieczeń w 20, a rosół w kwadrans!

Czy kupiłeś kiedyś maszynkę do chleba, która teraz stoi na dnie szafki?

Wyjmij ją i upiecz własny świeży chleb! Ustaw timer tak żeby chleb był gotowy jak wrócisz z pracy – będzie świetnym dodatkiem do dania głównego lub po prostu do zupy. Na rynku dostępne są gotowe mieszanki do wyrobu chleba – wystarczy dodać wodę łyżkę oleju i nacisnąć guzik. Mieszanki można wzbogacać o dowolne dodatki takie jak orzechy, nasiona czy tarty ser. Smakosze mogą zamiast wody dodać zamiast wody szklankę piwa a osoby lubiące przyprawy – odrobinę chilli dla zaostrzenia smaku.

Czy warto kupować mrożone dania gotowe?

Jedne dania mrożone są niewielkie i niskokaloryczne, inne zawierają ogromne porcje z dużą ilością tłuszczu, soli a przede wszystkim kalorii. Czytaj etykiety wybieranych produktów i wybieraj te które zawierają najmniej przetworzone składniki. Jednak najzdrowszą opcją są mrożone dania wykonane samodzielnie. Jeśli możesz poświęcić gotowaniu jeden weekend i masz dostatecznie pojemny zamrażalnik spróbuj „gotowania raz ma miesiąc”. Wybierz kilka zdrowych przepisów uważając na kaloryczność dań i starając się zachować wysoką wartość odżywczą. Wykorzystać te przepisy w których dominują chude mięsa, drób, ryby i duża ilość warzyw.

Jak widzisz z niewielkim zaplanowaniem i odpowiednią listą zakupów możesz prowadzić zdrową pyszną, szybką i łatwą domową kuchnię.

dr Justyna Bylinowska

dr Justyna Bylinowska

Redaktor Dietetycy.org.pl
dr Justyna Bylinowska

Dodaj komentarz