W czym można znaleźć witaminę B12?

5/5 (6)

Witamina B12  – lub też kobalamina – stanowi niezwykle ważny składnik odżywczy, odpowiadający za istotne funkcje organizmu. Jej niedobór prowadzić może między innymi do niedokrwistości a wręcz zagrożenia życia. Szczęśliwie jedynie mały odsetek populacji w krajach rozwiniętych otrzymuje zbyt małą jej ilość – bardzo rzadko występuje niedobór witaminy B12 u osób odżywiających się w sposób standardowy. Nasz organizm wymaga bardzo małej jej ilości. Raczej może dotyczyć ten problem osób z zaburzonym sposobem odżywiania czy prowadzących dietę wegańską bądź wegetariańską. Dzieje się tak, ponieważ źródłem witaminy B12 są niemal wyłącznie produkty pochodzenia zwierzęcego – jest ona bowiem produkowana przez bakterie.

Sama witamina B12 reguluje produkcję czerwonych ciałek krwi, jest istotna dla układu nerwowego, układu kostnego, szpiku kostnego i uczestniczy w wielu innych ważnych procesach.

witamina b12

Tatiana Baibakova / 123RF

Źródła witaminy B12

Witamina B12 to przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego. Aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę B12 należy sięgnąć przede wszystkim po następujące produkty:

  • mięsa (m.in wołowina, wieprzowina, kurczaki)
  • wędliny
  • podroby (n.p. nerki)
  • ryby (m.in. tuńczyk, sardynki, łosoś)
  • owoce morza (m.in. ostrygi, homary, skorupiaki)
  • sery żółte
  • jajka
  • mleko
  • jogurty
  • pieczarki (stosunkowo mała ilość)

Źródła witaminy B12 dla wegan i wegetarian

Największym źródłem tej witaminy są dla osób prowadzących dietę bezmięsną bądź wegańską – produkty fortyfikowane. Najczęściej sztucznie wzbogaca się witaminą B12 płatki zbożowe, produkty sojowe, batoniki energetyczne. Same rośliny nawet jeśli zawierają śladowe ilości witaminy B12 to nie stanowią wystarczającego jej źródła.

O autorze

Redakcja Dietetycy.org.pl -

Kontakt: redakcja@dietetycy.org.pl

Yes No