Dania dla dzieci – wpływ sposobu serwowania

Avatar photo
✔ Aktualizacja: nowe wyniki badań
dania dla dzieci i sposób serwowania

Celem badania przeprowadzonego przez Future Consumer Lab [1] była analiza tego czy dzieci preferują żywność serwowaną w określony sposób oraz czy ich płeć i wiek mają wpływ na ich upodobania. Wyniki opublikowano w „Journal of Sensory Studies”.

Sposób serwowania dań dla dzieci

„Jako badacz, słyszałam anegdoty rodziców, o tym, że ich dzieci wolą, aby jedzenie było serwowane w określony sposób lub podane w danej kolejności. Jednak nie posiadamy obszernej wiedzy opartej na dowodach dotyczących tego, jak dzieci sortują i jedzą swoje jedzenie, co jest bardzo istotne, gdy na przykład chcemy, aby nasze dzieci spożywały więcej warzyw – lub ogólnie więcej jadały” – jak mówi profesor Annemarie Olsen z Future Consumer Lab z Wydziału Nauk o Żywności na Uniwersytecie w Kopenhadze (Dania).

Badanie

Naukowcy poprosili setkę uczniów w wieku 7-8 i 12-14 lat o sporządzenie priorytetowej listy zdjęć sześciu różnych potraw serwowanych na trzy odmienne sposoby:

  • z elementami jedzenia przedstawionymi osobno, które nie stykały się ze sobą,
  • jako mieszankę oddzielnych składników oraz składników wymieszanych razem,
  • mix wszystkich składników potrawy.

Wyniki zależne od wieku dziecka

Po uszeregowaniu przez dzieci wyświetlanych zdjęć naukowcy mogli wywnioskować, która prezentacja żywności i jaki styl serwowania najbardziej im się spodobał. Badanie pokazuje, że młodsze dziewczęta (7-8 lat) preferują oddzielny styl serwowania, podczas gdy chłopcy w tym samym wieku nie zwracają uwagi na sposób, w jaki podaje się im posiłki. Badania pokazują również, że dzieci w wieku od 12 do 14 lat preferują opcję trzecią bądź drugą.

Jak w praktyce wykorzystywać tę wiedzę?

Oprócz bycia pomocną wskazówką dla rodziców, wyniki badania mogą być wykorzystane do optymalizacji programów żywieniowych w szkołach i firmach cateringowych oferującym posiłki dla dzieci. Wiadome jest, że dzieci mogą jeść więcej owoców i warzyw, jeśli podawane są w małych porcjach i udostępniane swobodnie, dzięki czemu można je łatwo chwycić i spożyć. Naukowcy donoszą również, że prezentacja wizualna wpływa na to, ile dzieci jedzą.

Główne wnioski

Badania nie dają informacji o tym, dlaczego młodsze dziewczęta wolą, aby ich jedzenie prezentowało się jako oddzielne składniki. „Jedna sugestia może być taka, że dziewczynki w tym wieku wierzą, że różne składniki dania mogą się wzajemnie zanieczyszczać. Możliwe również, że preferują spożywanie różnych pokarmów w określonej kolejności, co nie jest możliwe, gdy wszystkie składniki zostaną wymieszane razem, lub że wyraźne oddzielenie składników potrawy dają lepszy pogląd na to, co rzeczywiście się spożywa” , jak sugerują badacze.

Zobacz również
choroba gravesa-basedowa

Zdaniem naukowców, pomimo braku wyraźnych preferencji w grupie chłopców 7-8 lat, wszystkim młodszym dzieciom lepiej serwować dania, w których składniki są wyraźnie od siebie oddzielone.

Zwracajmy uwagę na to, jak sami reagujemy na jedzenie przy dziecku

🔎 Jak się okazuje badacze udowadnili także, że jedzenie łatwo jest zobrzydzić – i to nie tylko dzieciom [2]. Wystarczy, że sami przy dziecku będziemy grymasić na warzywa. W badaniu obserwowanie modelek wyrażających negatywne emocje podczas jedzenia surowego brokułu powodowało u badanych kobiet zmniejszenie sympatii do tego warzywa, ale nie zmienia ich chęci jego spożycia.

Bibliografia:

  1. Nielson, S. E., Skouw, S., & Olsen, A. (2018). Serving style preferences for various meal arrangements among children. Journal of Sensory Studies33(5), e12445.
  2. Edwards, K. L., Thomas, J. M., Higgs, S., & Blissett, J. (2024). Exposure to models’ negative facial expressions whilst eating a vegetable decreases women’s liking of the modelled vegetable, but not their desire to eat. Frontiers in Psychology14, 1252369.
  • Data pierwotnej publikacji: 16.09.2018
  • Data ostatniej aktualizacji o wyniki badań: 27.01.2024