Kreatyna dzięki swoim właściwościom oraz funkcjom metabolicznym należy do bardzo często stosowanych suplementów żywieniowych w sporcie wyczynowym, szczególnie w dyscyplinach sportu o przewadze anaerobowych przemian metabolicznych. Australian Sport Commission (AIS) umieściło kreatynę w pierwszej grupie (Grupa A) suplementów o naukowo udowodnionym zastosowaniu.

Źródło: https://www.ausport.gov.au/ais/sports_nutrition/supplements/groupa

Badania potwierdzają także zastosowanie kreatyny w praktyce klinicznej, u pacjentów z chorobami serca i naczyń, urazami ortopedycznymi i dolegliwościami nerwowo-mięśniowymi.

Kreatyna spełnia szereg istotnych funkcji metabolicznych:

  1. Wytwarza i przenosi adenozynotrójfosforan (ATP) – główną cząstkę odpowiedzialną za produkcję energii,
  2. Wspomaga przyrost siły oraz zwiększa masę mięśniową (działanie anaboliczne),
  3. Przyspiesza regenerację organizmu poprzez utrzymanie dodatniego bilansu azotowego oraz ograniczenie degradacji białek (działanie antykataboliczne),
  4. Spełnia rolę bufora komórkowego. Skuteczność działania kreatyny można osiągnąć poprzez:

– picie dużych ilości wody: 2 – 2,5 l dziennie,

– zmniejszenie spożycia tłuszczy, gdyż tłuszcz w pożywieniu utrudnia wchłanianie kreatyny,

– przyjmowanie odpowiedniej dawki magnezu i lecytyny, które są podstawowym źródłem                     organicznego fosforu,

– spożywanie kreatyny na czczo.

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Jestem absolwentem studiów o kierunku dietetyka. Od 15 lat czynnie uprawiam piłkę nożną oraz jestem trenerem dzieci i młodzieży w tej dyscyplinie. Jako dietetyk pracuję w akademii piłkarskiej gdzie zajmuję się edukacją zdrowotną rodziców i zawodników, kreowaniem zdolności wysiłkowych przez trening oraz prawidłowe odżywianie oraz dietoterapią. Stale pragnę się rozwijać, uczestniczę w kursach i konferencjach. Poświęcam każdą wolną chwilę na edukację dietetyczną, medyczną, psychologiczną oraz sportową.

Udostępnienia