Ashwagandha, znana inaczej pod nazwą withania somnifera, zaliczana jest do adaptogenów. Są to leki ziołowe, które regulują  metabolizm, poprawiają pracę nadnerczy, która jest zaburzona poprzez zachwianie osi HPA (podwzgórze- przysadka- nadnercza).  Dodatkowo zwiększają wydolność organizmu, zmniejszają stres oraz poprawiają koncentrację i pamięć. Szczególnie polecana są dla osób narażonych na stres psychiczny lub fizyczny.

Badania nad ashwagandhą i jej działanie

Od kiedy zaczęto interesować się tą rośliną, przeprowadzono wiele badań, które potwierdziły jej pozytywny wpływ na zdrowie. Między innymi przypisuje się jej działanie antystresowe, immunomodelujące, neuroprotekcyjne, a nawet odmładzające.

Suplementacja ashwagandą ma korzystny wpływ na układ krążeniowo-oddechowy oraz odpornościowy. Ponadto wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwcukrzycowe, neuroprotekcyjne i immunoochronne.  Swą moc zawdzięcza występowaniu wielu składników aktywnych, takich jak: saponiny, laktony steroidowe i alkaloidy (izopelletierna i anaferyna).

Ashwagandha a sport

Badacze zastanawiali się jak suplementacja ashwagandą wpłynie na wyniki sportowe i zmiany składu ciała u początkujących sportowców. 

Przeprowadzono badanie na osobach rozpoczynających treningi siłowe pod okiem trenera personalnego. Oceniano przyrost masy ciała, rozmiar i regenerację mięśni, poziom testosteronu we krwi oraz procentową zawartość tkanki tłuszczowej.

Prospektywne, podwójnie zaślepione badanie trwało 8 tygodni i wzięło w nim udział 50 osób – 25 osób przydzielono do grupy badanej, czyli Ci którzy suplementowali ashwagandę i 25 osób do grupy kontrolnej-placebo. Badani przyjmowali preparat dwa razy dziennie – rano po przebudzeniu i przed snem. Treningi odbywały się co drugi dzień, z jednym dniem odpoczynku, w sumie trzy razy w tygodniu.  Badania  przeprowadzono dwa razy, w pierwszym dniu badania i dwa dni po zakończeniu.

Wyniki badania:

  • W grupie badanej wystąpił znaczny wzrost siły i tkanki mięśniowej– w ramieniu i klatce piersiowej, mniejszy rozmiar w udzie.
  • W grupie badanej odnotowano większy, procentowy spadek tkanki tłuszczowej niż w grupie placebo.
  • Dodatkowo suplementacja ashwagandhą podniosła o wiele bardziej poziom testosteronu.
  • Regeneracja mięśniowa była gorsza w grupie kontrolnej, a oceniono to za pomocą markeru jakim jest kinaza keratynowa.

Badacze spodziewali się poprawy wszystkich parametrów w obu grupach, gdyż osoby badane były początkującymi sportowcami. Jednak doszło do potwierdzenia hipotezy, że suplementacja ashwagandhą może jeszcze bardziej wspomóc i zaadaptować organizm do aktywności fizycznej.

 Wysiłek fizycznyczęsto związany jest z dużym obciążeniem zarówno psychicznym, jak i fizycznym,co generuje powstawanie stresu. Stres powoduje wzrost poziomu kortyzolu, który jest hormonem katabolicznym i nie sprzyja rozwojowi tkanki mięśniowej.  Ashwagandha obniża poziom kortyzolu, a zwiększapoziom testosteronu, który przyczynia się do budowania masy mięśniowej.

Po wysiłku fizycznym najczęściej siłowym dochodzi do uszkodzenia mięśnia, co skutkuje mniejszą wydajnością podczas kolejnych ćwiczeń lub kontuzją.  Markerem świadczącym o uszkodzeniu mięśni jest kinaza keratynowa. Gdy włókna mięśniowe są uszkodzone, dochodzi do jej uwalniania, która migruje z tkanki mięśniowej do krwioobiegu. Od 1-10 dnia poziom kreatyny wraca do normy, gdy dochodzi do naprawy uszkodzenia. Dlatego, akurat na podstawie poziomu kinazy keratynowej, oceniano regenerację po treningu.

Podsumowanie

Z badania wynika, że suplementacja Ashwagandą może miećkorzystny wpływ nie tylko na ludzi przeciążonych stresem związanym z życiemcodziennym, ale również początkujących sportowców.  

Pomimo, że grupa badanych była mała (tylko 50 osób) i czas badania był krótki – wynoszący 8 tygodni, odnotowano znaczną poprawę wyników. Osoby rozpoczynające przygodę ze sportem siłowym, chcące szybkich efektów mogą rozważyć skorzystanie z ashwagandhy.

Źródło:

  1. Sachin Wankhede, Deepak Langade, Kedar Joshi, Shymal R. Sinha and Sauvik Bhattacharyya; Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial; 2015

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Klaudia Czajczyńska

Studentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Miłośnik biegania, od tego roku maratończyk. Moim największym zainteresowaniem jest dietetyka sportowa i literatura związana ze zdrowym trybem życia. Ponadto lubię gotować, w szczególności tworzyć słodkie desery, którymi dziele się z przyjaciółmi.

Yes No