Dietetyk na TikToku – dobry czy zły pomysł?

Avatar photo
dietetyk na tiktoku

W dobie ciągłego biegu, braku czasu i powstawania każdego dnia kolejnych i kolejnych aplikacji, platform wyróżnienie się jest naprawdę trudne. Najlepszym rozwiązaniem byłoby nadążanie za tym wszystkim i dążenie do jak największej rozpoznawalności.

Czy to jest możliwe? Aby zbudować w odpowiedni sposób swój wizerunek w sieci i jednocześnie się nie ośmieszyć, być dobrze zrozumianym, należy poświęcić na to dużo czasu.

Czy jednak faktycznie należy tak dbać o każdy szczegół, gdy użytkownicy tylko skanują wzrokiem to, co wrzucamy do sieci? W tym wszystkim należy znaleźć balans. A jak znaleźć go na TikToku i czy faktycznie warto założyć tam konto, przeczytasz poniżej.

Dlaczego „bycie w Internecie” jest takie ważne?

Jeśli tu jesteście i czytacie ten artykuł, to odpowiedź nasuwa się sama. A mianowicie dlatego, że Internet stał się najważniejszym medium dla większości społeczeństwa.

Z raportu GUS z 2020 roku wynika, że w Polsce dostęp do Internetu ma 86,7% gospodarstw domowych, na świecie jest to 57% osób, w czym 45 % korzysta z portali społecznościach [1] [2]. Jak mówi porzekadło „nie będąc w necie, nie istniejesz”.

Jak zaistnieć w Internecie?

Jedną z podstawowych sposobów promocji w Internecie, jest posiadanie własnej strony internetowej. Odpowiedź na to czy jest ona potrzebna, jak stworzyć stronę internetową i jak zadbać o to, by była ona „dobra” przeczytasz tu: https://dietetycy.org.pl/strona-internetowa-czy-jest-ci-potrzebna-w-gabinecie/, kolejne medium to  Facebook i fanpage (więcej przeczytasz tu: https://dietetycy.org.pl/marketing-dla-dietetykow-5-krokach/ i tu https://dietetycy.org.pl/marketing-dla-dietetykow-wlasny-fanpage-na-facebooku/).

Jak odnieść sukces na TikToku

Tutaj zaś omówimy, jak można promować się na TikToku. Przede wszystkim należy podkreślić, że tak jak w przypadku poprzednich mediów nie wystarczy założyć konto i reszta sama się zrobi. Dane konto musi działać! Muszą tam być nowe treści, coraz bardziej ciekawe i kreatywne. To trudne, ale nie niewykonalne.

Należy także pamiętać, że nawet przy kilku tysiącach obserwujących, odzew i liczba pacjentów wcale nie musi być duża. Często jest to tylko kilka osób. Ale czy w takim razie warto dla kilku osób wkładać w to tak wiele pracy?

Tętniąca życiem społeczność

Warto, gdyż bez tego – tych kilku nie będzie. A czy nie można innym sposobem znaleźć pacjentów? Teoretycznie tak. Jednak TikTok w tej chwili jest społecznością liczącą 1,5 miliarda osób, w tym 800 milionów aktywnych użytkowników codziennie,  z czego w Polsce korzysta z niego 2,5 miliona osób [3] [4].

To naprawdę duża społeczność, dlatego warto się zastanowić nad tym, czy aby na pewno rezygnacja z promocji na tej platformie jest dobrym pomysłem. Dodatkowym argumentem może być informacja, że coraz częściej mówi się o tym, iż popularność tej aplikacji przewyższy popularność innych aplikacji, takich jak Snapchat, Facebook
czy Instagram.

Kontrowersje wokół TikToka

Z drugiej strony  Donald Trump podpisał ustawę zakazującą korzystania z TikToka w USA (2020 r.) [5]. Wcześniej zrobiły to także Indie (2019 r.), a jeszcze wcześniej Indonezja (lipiec 2018) i Bangladesz (w listopadzie 2018) [6] [7] [8].

Co zaskakujące są to kraje, w których ilość pobrań w 2018 tej aplikacji oscylowała na najwyższych poziomach [9]. Jako powód podano naruszanie prywatności i bezpieczeństwa użytkowników. Nie brzmi to zachęcająco.

W tej chwili aplikacje pojawiają się, zyskują na popularności, a następnie nikną wśród nowo powstających – tak było np. w przypadku Snapchat czy Google+ i to w przeciągu paru lat.

Nie wiadomo, czy tak też nie stanie się z TikTokiem. Jednak na obecną chwilę jest to naprawdę popularne medium, dlatego warto je poznać i wiedzieć co oferuje.

dietetyk na tik toku
Jair Fonseca / 123RF

Czym jest TikTok, na czym polega i jaka jest jego idea?

Douyin, bo tak kiedyś nazywała się ta aplikacja, zadebiutowała w Chinach w 2016 roku. W 2017 roku  ByteDance (przedsiębiorstwo, do którego należy aplikacja) odkupiło konkurencyjną aplikację od musical.ly, a następnie w 2018 rok z tych dwóch stworzyło i wprowadziło na rynki zagraniczne obecną – TikToka [10].

Jest to globalna platforma społecznościowa, umożliwiająca tworzenie od 15 do 60 s sekundowego materiału wideo. Video nie znika po 24 h, jak w przypadku Snapchat -a  ale pozostaje na profilu użytkownika [10] [11].

Według twórców aplikacji TikTok to najlepsza platforma krótkich filmów.

Misją TikTok jest, by użytkownicy naszej społeczności mogli dzielić się wyobraźnią, wiedzą i chwilami, które są dla nich ważne — z każdego miejsca na świecie. Nasza platforma to miejsce, w którym każdy może wyrazić swe siły twórcze w filmach, dając widzom autentyczną, inspirującą radość” [12]

Według badań sondażowych przeprowadzonych przez GETHERO (2018 rok) [3] oraz Open MOBI (2019 rok) [4] wynika, że w Polsce przeważającą grupą użytkowników są osoby w przedziale wiekowym 11-15 lat. Mimo to z oficjalnych źródeł wynika, iż konto na platformie można utworzyć, mając co najmniej 13 lat. Zazwyczaj są to kobiety. Jest to tak zwana generacja „Z”, czyli osoby urodzone po 1995 roku, preferujące media nastawione na krótkie wizualne przekazy.

Użytkownicy dowiadują się o aplikacji w większości od znajomych – co oznacza, że najmocniejszą rolę gra tzw. „poczta pantoflowa” . Większość konsumentów mieszka na wsi lub w małym mieście i oprócz oglądania filmów, chce tworzyć swoje własne treści (70% badanych) [3] [4] [11].

Aplikacja nie wymaga zakładania konta. Istnieje możliwość oglądania treści anonimowo. To odróżnia ją od wielu aplikacji, takich jak Instagram czy Snapchat [11].

Jest to aplikacja powszechnie używana w Chinach przez władze do przekazywania krótkich treści służących profilaktyce i poprawie zdrowia. Według badania [13] takie rozwiązanie powinno być wprowadzone także w innych krajach. Zwłaszcza po to, by informacje docierały do większej liczby odbiorców, a co najważniejsze, by były one prawidłowe [14].

Jako przykład, że ma to dobre efekty, może posłużyć reklama MacDonald’s „wszystko w naszych rękach”, która w czasach epidemii została bardzo pozytywnie odebrana oraz podchwycona przez influencerów TikToka [15].

Po co dietetykowi TikTok?

Aplikacja posiada rozbudowaną bibliotekę utworów i dźwięków, które można wykorzystywać w tworzonych przez siebie treściach. Tak jak każda platforma społecznościowa umożliwia obserwowanie innych użytkowników oraz reagowanie na ich filmy.

Ciekawą opcją aplikacji jest także to, że TikTok umożliwia publikowanie treści nie tylko na platformie, ale także jednocześnie na Instagramie i Facebooku. Są one opatrzone specjalnym znakiem wodnym aplikacji i autora filmiku. Z technicznych informacji istotną informacją jest, iż aplikacja obsługuje zarówno system Androida oraz iOS [11].

Co publikować na TikToku?

Filmy ukazujące się w aplikacji są różne i dotyczą różnych aspektów życia. Z badań [3] [4] wynika, że najpopularniejszymi treściami kolejno są filmy typu transitions, challenge, śpiew, taniec, komedia, ze zwierzętami w roli głównej, w duecie, beauty, modowe, o sztuce, slow move.

Do filmów można dodawać ścieżki dźwiękowe, dostępne w bibliotece lub nagrane samodzielnie. Dodawać można także filtry, efekty specjalne, naklejki i wiele innych [11].

Jakie możliwości reklamowe oferuje platforma?

Aplikacja wpisuje się przede wszystkim, w często spotykany w zarządzaniu i marketingu Model ADI. Jest to sposób oddziaływania reklamy na odbiorcę, opierający się głównie na 4 filarach:

  • przyciągnięciu uwagi
  • zainteresowaniu produktem
  • wywołaniu pragnienia
  • pobudzeniu działania zakupu, ale także na przekonaniu i zadowoleniu [16].

TikTok oprócz bezpłatnej wersji, umożliwia działania płatne reklamowe takie jak: TopView, Brand Takeover, One Day Max, Brand Premium, In Feed Ads- conversion oraz współpraca z influenceram.

Zapewniają one przede wszystkim większą rozpoznawalność na platformie. Więcej przeczytasz na oficjalnej stronie TikTok for bussines: https://www.tiktok.com/business/en.

Jak wykorzystać potencjał aplikacji w 100%?

Pomijając opcje płatne nadal można TikToka wykorzystać do działań marketingowych
z dziedziny dietetyki. Na podstawie najpopularniejszych rodzajów filmów:

Transitions

Transitions – słowo to oznacza „przejścia” – są to filmiki, polegające na wykorzystywaniu efektownych zmian kadru. Warto tu dodać, że aplikacja zapewnia na tyle rozbudowany system dodawania klipów, że nie ma potrzeby do tego rodzaju filmów wykorzystywać specjalnych programów, wszystko można zmontować w aplikacji [4]. Zmiany kadrów następują najczęściej w rytm muzyki lub słów piosenki w tle [4]. Najczęściej spotykaną jest zmiana ubioru.

Jednak dla dietetyków jest to świetne rozwiązanie do ukazania procesu przygotowywania potraw, czy przemian swoich podopiecznych. Jest wiele sposobów przejść między ujęciami (zobacz filmik JoaSkills i poznaj kilka z nich).

Challenge

Challenge czyli „wyzwanie” – ten rodzaj zainteresowania odbiorcy, jest już wykorzystywany na wielu innych platformach np. na Instagramie.

Sposób ten nie cieszy się dobrą sławą, gdyż na platformie roi się od przeróżnych challenge, w których użytkownicy czasami nawet zagrażają własnemu życiu. Dla przykładu wyzwanie oznaczone #nutmagchallenge.

Mimo to, ten rodzaj filmików daje wiele korzyści marketingowych. A mianowicie: dawanie swoim podopiecznym wyzwań ugotowania danego dania, czy wytrzymania różnych postanowień np. niejedzenia słodyczy i zdawania z tego relacji, tworzenie pytań i odpowiedzi, za które można udzielać punkty, a dla osoby, która zdobędzie ich najwięcej, dawanie bonusów np. w postaci zniżek na wizytę w gabinecie, tworzenie wyzwań w postaci wykonania danej aktywności fizycznej i wiele innych.

Na aplikacji funkcjonuje nawet dopasowane oznaczenie do tego typu filmików #dietchallenge.

Śpiew oraz lip sync

Śpiew – tworzenie tego rodzaju filmików o tematyce dietetycznej, może być trudniejsze. Najpopularniejszym rozwiązaniem wykorzystywanym wśród użytkowników, są filmiki typu lip sync, czyli „udawanie” śpiewania i poruszanie ustami w rytm muzyki/playbacku [17].

Przykładowym rozwiązaniem, może być wykorzystywanie muzyki, śpiewając i pokazując różne informacje, jakie chciałoby się przekazać pacjentowi.

Zobacz również
różaniec górski

Przykład:

Taniec

Taniec -w formie tańca oraz powtarzania, często pojawiających się układów tanecznych w aplikacji można zwiększać swoją popularność oraz zachęcać podopiecznych do aktywności fizycznej.

Komedia

Komedia – w postaci komedii można przedstawić, każdą treść, jaką chcemy przekazać. Tu także jest specjalne oznaczenie #dietcomedy.

Filmiki ze zwierzętami w roli głównej

Filmiki ze zwierzętami w roli głównej – wykorzystać to można, pokazując część swojego życia prywatnego poprzez swojego pupila. To nie muszą być filmy związane bezpośrednio z dietetyką. Jednak i to jest możliwe. (dla przykładu filmik – pies wybiera pomiędzy brokułem i KitKatem, ostatecznie wybierając brokuł.

Przykład:

W duecie

W duecie – w parach, przygotowując posiłki i ćwicząc. Tu także możemy zaangażować podopiecznych np. by poznali nowe przepisy.

Beauty

Beauty – tu podstawę będą grały przemiany podopiecznych, w które dodatkowo możemy zaangażować kosmetyczki i fryzjerów, czy pokazywanie jak wykorzystać produkty spożywcze jako środki do pielęgnacji.

Modowe

Modowe – podobnie jak filmiki beauty – pokazywanie przemian pacjentów.

Przedstawiłam tylko klika przykładów jak można promować się na TikToku, jednak należy podkreślić, że tak naprawdę ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i kreatywność.

tik tok
weedezign / 123RF

Jakie są wady korzystania z TikToka?

Największą wadą tej aplikacji jest wszechobecna ilość postów, nie dająca żadnej treści oraz postów, w których użytkownicy szkodzą sobie lub innym. Z drugiej strony – aplikacja działa i analizuje oglądane przez użytkownika treści i proponuje kolejne w tej samej tematyce [4].

Dzięki temu jest duże prawdopodobieństwo, że filmy przez nas oglądane, jak i osoby obserwujące nas będą odpowiednio dopasowane i skoncentrowane na tych samych wartościach, które chcemy przekazać.

Kolejną wadą jest czas, poświęcany na przygotowanie postu. Jak wynika z badania ponad połowa ,bo 56 % badanych, publikujących własne treści przygotowuje się do nagrań. Sprzątając, wybierając miejsce oraz oświetlenie do nagrania, ćwicząc teksty i układy taneczne do trendu, układając włosy i robiąc makijaż, przygotowując ubrania i stylizacje [4].

Oznacza to, iż chcąc tworzyć treści, które zyskają rozgłos, trzeba się przygotować, nie tylko merytorycznie, ale także wizualnie, co wymaga nakładu czasu i energii.

Kolejne zagrożenie to odwrotny efekt do zamierzonego, a mianowicie, że zamiast zachęcać podopiecznych do pozytywnych zmian, można wpędzić ich w kompleksy i zakłopotanie [18].

PODSUMOWANIE – czy warto zacząć działać na TikToku?

TikTok gromadzi bardzo dużą społeczność i daje wiele nowych możliwości promocji, często całkowicie odmiennych w porównaniu z innymi mediami internetowymi, a tym bardziej tradycyjnymi.

Z drugiej strony w społeczności tam obecnej przeważają młode osoby, które
w mniejszym stopniu są potencjalnymi klientami. To sprawia, że nie dla każdego promocja na TikToku okaże się owocna. Ocenę pozostawiam czytelnikowi.

BIBLIOGRAFIA:

  1. Raport GUS „Polska w liczbach 2020” Warszawa 2020 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/polska-w-liczbach-2020,14,13.html
  2. https://datareportal.com/reports/digital-2019-global-digital-overview 06.08.2020r
  3. Raport Gethero „Kim są Polscy użytkownicy Tik Tok? 2018 https://www.telepolis.pl/images/2019/02/KIM_SA_POLSCY_UZYTKOWNICY_TIKTOK-RAPORT_GETHERO_01-2019.pdf 09.08.2020r
  4. Raport Agencji Open Mobi „Użytkownik TikToka w Polsce” 2019 r. https://www.openmobi.pl/raporttiktok/raportFolder/raporttiktok.pdf  09.08.2020 r.
  5. https://apnews.com/719d8c83f689929c9c9d8c9aa5593fc80 07.08.2020 r.
  6. The Times of India. Archived from the original on 30 June 2020. Retrieved 09 August 2020.
  7. https://www.dw.com/en/indonesia-blocks-pornographic-tik-tok-app/a-44537230 09.08.2020r
  8. https://www.dw.com/en/bangladesh-anti-porn-war-bans-blogs-and-google-books/a-47684058 09.08.2020r.
  9. https://www.digitalinformationworld.com/2019/02/the-number-of-downloads-of-the-tiktok-app-worldwide-different-countries-for-android-and-ios.html 09.08.2020 r.
  10. https://www.cnbc.com/2018/09/19/short-video-apps-like-douyin-tiktok-are-dominating-chinese-screens.html  09.08.2020 r.
  11. https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf   09.08.2020 r.
  12. https://www.tiktok.com/about?lang=pl 07.08.2020 r.
  13. Chengyan Zhu, Xiaolin Xu, Wei Zhang, Jianmin Chen, Richard Evans: How Health Communication via Tik Tok Makes a Difference: A Content Analysis of Tik Tok Accounts Run by Chinese Provincial Health Committees ; nt. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17(1), 192; https://doi.org/10.3390/ijerph17010192
  14. Marzieh Eghtesadi, Adrian Florea: Facebook, Instagram, Reddit and TikTok: a proposalfor health authorities to integrate popular social media platformsin contingency planning amid a global pandemic outbreak; Canadian Journal of Public Health (2020) 111:389–391
  15. https://www.tiktok.com/music/Holak-Wszystko-w-naszych-r%C4%99kach-6820779670661778178?lang=pl  09.08.2020 r.
  16. https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Model_AIDA&oldid=115922   09.08.2020 r.
  17. Anna Ledwoń-Blacha: TIKTOK – PRZEWODNIK PO APLIKACJI, KTÓRĄ POKOCHALI MŁODZI; Skuteczna sprzedaż , Otwarty dostęp 17 września 2019, nr. 23 https://www.nowa-sprzedaz.pl/artykul/tiktok-przewodnik-po-aplikacji-ktora-pokochali-mlodzi  09.08.2020 r.
  18. Khattab, M., (2019). Synching and performing : body (re)-presentation in the short video app TikTok. WiderScreen21(1–2).http://widerscreen.fi/numerot/2019-1-2/synching-and-performing-body-re-presentation-in-the-short-video-app-tiktok/