Dietetyk na instagramie – czy to już nieodłączny element promocji?

Avatar photo
instagram

Na świecie z Internetu korzysta 57% społeczeństwa, z czego 45% korzysta z portali społecznościach. Natomiast w Polsce, jak donosi GUS, dostęp do Internetu ma 86,7% gospodarstw domowych, oraz 96,3% przedsiębiorstw posiada dostęp do Internetu, a 70,2% z nich posiada własną stronę internetową i 36,6% wykorzystuje media społecznościowe do promocji swojej firmy [1,2].

Ta liczba z roku na rok rośnie. Posiadanie własnej strony internetowej, którą można uznać za wręcz obowiązek, to nie wszystko. W marketingu coraz większą rolę odgrywają media społecznościowe. Instagram jest jednym z nich. Jak wynika z badania Gemius/PBI z czerwca 2020 roku z aplikacji tej korzystało 8,99 tysięcy internautów w Polsce. Oznacza to, że znalazł się on w Top 20 najczęściej odwiedzanych domen, zajął 16 miejsce w tym rankingu. Z portali społecznościach prześcignął go tylko Facebook i Youtube [3].

Instagram, co to jest i jaka jest jego rola ?

Instagram jest portalem społecznościowym, jak wynika z definicji przedstawionej na stronie intensys.pl: „Portal społecznościowy, inaczej social media, serwis społecznościowy- jest to strona, która gromadzi ludzi i umożliwia im szeroko pojętą komunikację. Użytkownicy takich stron mają m.in. możliwość dodawania się nawzajem do swoich list znajomych, czy publikowania danych osobowych i albumów zdjęć”. Aplikacja powstała z myślą stworzenia prostego w obsłudze narzędzia, do dzielenia się z innymi zdjęciami i krótkimi filmami z użytkownikami z całego świata [4,5].

Platforma powstała w 2010 roku, wymyślona przez Kevina Systroma i Marka Kriegera. Jej nazwa pochodzi od połączenia 3 słów instant, camera i telegram. W 2012 roku została wykupiona przez Facebook i od tamtej pory jest jego własnością. Do Polski aplikacja trafiła w 2009 roku, a w roku 2019 odnotowano liczbę 6,6 tysięcy użytkowników. Natomiast na świecie jest to już ponad 1,0 miliard użytkowników i 500 milionów aktywnych codziennie. Na instagramie jest ponad 58 razy więcej zaangażowanych na obserwującego niż na Facebooku [5-7].

social-media
© Dean Drobot / 123RF

Użytkownikami aplikacji są zarówno kobiety, jak i  mężczyźni, z 73% przewagą dla kobiet. Największą część klientów, stanowią osoby w wieku 25-34 lata. Zazwyczaj są to osoby wykształcone, które posiadają wykształcenie wyższe lub średnie. Większość mieszka na wsi lub w małym mieście [8].

Największą popularność Instagram zyskał w Turcji i Szwecji. Jednymi z najbardziej popularnych profili, jak nie najpopularniejszym jest profil Kylie Jenner, który ma 190 mln obserwujących oraz marka Fashonnova – 18,8 mln obserwujących (stan na 16.08.2020 rok) [1,2,9,10].

Co „daje” Instagram?

Aplikacja wymaga korzystania ze smartfona i jest przystosowana do takich systemów, jak Android, iOS i Windows Phone [5].

Każdy użytkownik tworzy konto, które może być publiczne lub prywatne. Korzystając z konta prywatnego treści wstawiane przez użytkownika, są widoczne po zaakceptowaniu prośby osoby, która chce dołączyć do grona znajomych danej osoby. Możliwe jest także tworzenie kont firmowych. Każdy profil ma własny opis ustawiany przez użytkownika. Aplikacja umożliwia wstawianie jednego lub kilku zdjęć, także w formie kolaży, krótkich filmików do max 1 min, jak również tzw. Boomerangów, czyli animowanych zdjęć, tworzonych w aplikacji przy pomocy krótkich filmów, które odtwarzają się w kółko (funkcja ta dostępna jest także jako osobna aplikacja). Preferowanym przez aplikacje rozmiarem dodawanych treści jest kwadrat o rozdzielczość 1080×1080 pikseli, jednak możliwe jest również dodanie treści pionowych lub poziomych [5].

Do dyspozycji są także filtry, umożliwiające korektę lub uatrakcyjnienie zdjęcia czy filmu. Każde zdjęcie/filmik może być oceniony przez obserwujących, w sekcji komentarzy lub polubiony serduszkiem. Posty te widoczne są na stronie głównej aplikacji, podobnie jak na Facebooku. W aktualnościach, bo tak się nazywają wyświetlane treści, które widzimy pochodzą zarówno od obserwowanych użytkowników, jak również od sponsorów i są oznaczone „sponsorowane”. Co ciekawe treści wyświetlane na Instagramie, nie zawsze są ułożone chronologicznie oraz treści sponsorowane w formie galerii mogą się wyświetlać użytkownikowi kilkukrotnie, pokazując za każdym razem inne zdjęcie – dzieje się tak ze względu, na algorytm dopasowujący treści do użytkownika [5] .

Jedną z podstawowych cech Instagrama, są  hashtagi („#”), za pomocą których oflagowuje się zdjęcia/filmy. Dzięki tym oznaczeniom, nie tylko możemy śledzić osoby przez nas obserwowane, ale także obserwować dane hasztagi wielu osób. Umożliwia to skoncentrowanie się na interesujących nas treściach [5].

Oprócz wyżej wymienionych funkcji, w aplikacji możliwe jest dodawanie relacji tzw. „Stories”, są to treści efemeryczne. A mianowicie widoczne 24 h od czasu ich wstawienia. Wstawiać można zarówno zdjęcia, jak i krótkie filmiki. Edycja tych treści jest bardzo rozbudowana, a więc edytować można zarówno przy użyciu specjalnych filtrów, jak i dodając zabawne naklejki, pisząc teksty, czy dodając suwaki, dzięki którym osoby obserwujące, mogą oceniać dany post, dodawać można także pytania w formie quizów, lub odpowiedzi otwartych. Możliwe jest także oznaczanie osób w formie @nazwaużytkownika oraz lokalizacji. Ostatnia funkcja możliwa jest także przy dodawaniu zdjęć, czy filmików do swoich profili. Rozwiązanie „Stories”  dodano dopiero w 2016 roku, na wzór Snapchata i wtedy rosnącej jego popularności [5].

W 2018 roku dodano także kolejną funkcję IGTV. Do jej używania konieczne jest zainstalowanie dodatkowej aplikacji o tej samej nazwie. IGTV umożliwia tworzenie filmików w pełnoformatowym rozmiarze. Jest to swego rodzaju wypełnienie luki, pomiędzy długim video na YouTube, a bardzo krótkim – Snapchatem/Instagram Stories. Treści te ukazują się również  w aktualnościach [5].

Pomocna w nagrywaniu filmów jest także funkcja Hyperlapse, jest to działająca w aplikacji stabilizacja obrazu [11].

Z płatnych funkcji Instagrama,  możemy zwiększyć swój zasięg przedstawiając swoje posty, przy pomocy algorytmu aplikacji, dopasowującego  treści do użytkownika, które mogą ukazać się w News Feed (aktualnościach), Instagram Stories czy IGTV. Reklama może być w formie zdjęć, wideo, czy  reklam karuzelowych [5,8]. Więcej przeczytasz tutaj – klik.

Zobacz również
ostropest

Jak publikować posty na Instagramie?

W ramach Instagrama, można prowadzić marketing nastawiony na zwiększenie rozpoznawalności, zasięgu, przekierowywania odbiorców do dowolnych adresów URL, w tym do własnej strony internetowej czy bloga, dotarcie do większej ilości osób zainteresowanych/ zaangażowanych danym tematem m.in. przez promowanie firmy wśród osób danej lokalizacji. A jak to zrobić za pomocą tego, co oferuje aplikacja?

  • Opis użytkownika/BIO – do dyspozycji jest 150 znaków, należy tu opisać w bardzo krótki, ale też ciekawy i spajający sposób, najważniejsze wiadomości o danej osobie. Najlepszą inspiracją będzie podpatrzenie BIO innych osób, i zastanowienie się, co chcemy przekazać na początku osobom nas odwiedzającym. Najważniejsze, by był to opis prosty i przejrzysty. Dodawać można, także wszelkiego rodzaju emotikonki, które uatrakcyjnią nasz opis. Nie będą to opisy podobne do opisów autorów tu na stronie, a krótkie teksty, czy słowa opatrzone emotikonami. W opisie możliwe jest także umieszczenie linku, który przeniesie użytkownika w dowolne miejsce. Jednak, gdy chcemy tych linków umieścić kilka- jest na to sposób, a mianowicie korzystanie ze strony o nazwie Linke Tree. Na stronie tej umieszcza się adresy URL, a następnie generuje się jeden link, przenoszący do pozostałych [16]
  • Konto firmowe – dzięki przejściu na konto firmowe, możliwe jest obserwowanie wszelkich statystyk dotyczących profilu, m.in. jakie posty najlepiej funkcjonują, jakie posty najczęściej są wyświetlane, a także o której twoi obserwatorzy najczęściej sprawdzają posty. Statystyki dotyczą zarówno postów publikowanych na stronie głównej profilu, jak i w „Stories”.
  • Zdjęcia – Instagram jest dość wymagający pod tym względem, a raczej jego odbiorcy. Zdjęcia są najważniejszą częścią tej aplikacji. Publikowane treści muszą być nie tylko ciekawe, ale także estetyczne, a najlepiej także spójne. Można powiedzieć, że powinny być jak książka, która ma swoją opowieść. Jeśli chodzi o zdjęcia potraw, które są najważniejszą częścią większości profili, to należy zwrócić uwagę na:
    • Tło– za tło może posłużyć zwykła biała kartka, jak również drewniana deska i są to najczęściej spotykane. Jednak wybór tła, to jak wybór okładki do książki. A więc takie, które jak najlepiej prezentuje daną potrawę, lub jedno tło, charakterystyczne dla naszego profilu. Za tło może posłużyć wszystko: deska do krojenia, kolorowa kartka, ściereczka kuchenna, materiał o ciekawym wzorze, ale niezbyt pstrokatym, by nie zajmował pierwszego planu, kawałek zardzewiałego metalu, płytka, taka jaką używa się na podłogach, czy ścianach i wiele innych.
    • Kadr – z góry, z pozycji 45%, z poziomu oczu, czy z dużym zbliżeniem, najlepiej zrobić kilka zdjęć i wybrać takie, jakie według nas wygląda najlepiej.
    • Oświetlenie– zainwestować można w profesjonalne lampy, jednak nie jest to konieczne. Wykorzystać można okno, czy oświetlenie, które już mamy. Ważne, by prezentowany obiekt był widoczny bez problemu oraz by cień, który rzuca nie przeszkadzał w stylizacji zdjęcia.
    • Zastawa– warto zainwestować w różne rodzaje sztućców, talerzy, misek itp. Jeśli np. lubimy retro, możemy zakupić takie pojedyncze sztuki na targach staroci. Ciekawie jest, jeśli są one o różnym kształcie np. okrągłe, kwadratowe, w kształcie liścia czy muszelki. Jednak podobnie, jak w przypadku tła, trzeba uważać na wzory. O ile drobny wzór liści w kremowym kolorze na białym talerzu nie powinien zaburzyć kompozycji, to talerz z kwiecistym kolorowym wzorem, już tak.
    • Żywność i inne rzeczy w tle– najłatwiej jest robić zdjęcia, na których jest talerz, danie i nic więcej. To wygląda estetycznie, jednak szybko „się nudzi”. Warto więc w tle układać produkty, których użyliśmy do przygotowania danego dania np. piekąc ciasto marchewkowe, zostawmy jedną marchewkę i układamy jej plasterki na cieście, wokół niego, czy jako przypadkowo rozsypane.
    • Kolorystyka– wybierajmy od 1-max 4 kolorów przewodnich, a umieszczając rzeczy w tle, korzystajmy w większości z tych samych kolorów, w których jest potrawa.
    • Czysty obiektyw– prowizoryczna sprawa, ale wiele osób o niej zapomina. Przed każdą sesją zdjęciową, przetrzyj obiektyw suchą, czystą ściereczką.

Dokładniejszy opis jak robić zdjęcia znajdziecie np. na tej grupie na fb – klik w postaci lekcji fotografii od Violi Urban. Znajdziesz tam także kolejne wskazówki jak publikować na Instagramie prowadzone przez Justynę Świetlickę [17].

instagram jedzenie
© Sergey Rasulov / 123RF
  • Zdjęcia inne niż zdjęcia dań – Dietetycy na instagramie, często pokazują także swoje życie prywatne, to co robią na co dzień m.in. treningi. Zasady tworzenia takich zdjęć, możesz opierać na tych wyżej wymienionych. Nie jest to obowiązkowe, ale tworzy zwiększy zasięg obserwujących.
  • Infografiki– czyli według definicji Wikipedii „graficzna wizualizacja informacji, danych i wiedzy, zaprojektowana tak, by przekazywać odbiorcom złożone dane w przystępny i jasny sposób”. Zlecać je można grafikom komputerowym, którzy zadbają o to, by wszystko wyglądało dobrze i było czytelne. Można je także zrobić samemu. Wykonując je musimy pamiętać o tym, by tekst, który na nich jest nie był zbyt duży, ani zbyt mały oraz nie było go za dużo, tło było tłem i nie przesłaniało  innych elementów, oraz by fotografie, które używamy, czy rysunki spełniały wymagania praw autorskich. Jeśli obraz, jaki wykorzystujemy jest podpisany konkretną nazwą autora, to powinniśmy podać go w opisie lub na dole grafiki. Aby ułatwić pracę, można korzystać ze specjalnych narzędzi do tworzenia infografik (dla przykładu Canva – klik). Infografiki nie są często spotykane na instagramie jednak wiele osób je wykorzystuje [18,19].
  • Opis pod zdjęciem– tu liczy się przede wszystkim inwencja twórcza, dobrze gdy odnosi się do zdjęcia, które zamieszczamy. Jego długość można kontrolować przy pomocy statystyk, obserwując, które posty najlepiej są przyjmowane przez naszą grupę odbiorców. W ostatnim czasie zaczęły odgrywać większe znaczenie posty o długiej treści, jednak nie oznacza to, że w naszej grupie odbiorców będzie tak samo. Mogą być to przepisy produktów ze zdjęć, ciekawostki lub teksty motywacyjne.
  • Hasztagi („#”) krótko mówiąc powinny odnosić się do rzeczy, którą przedstawiamy i obejmować dość dużą grupę, ale niezbyt dużą, by nie zginąć w gąszczu innych postów. (dodając # widzimy, ile osób już go użyło). Maksymalna ilość hasztagów, jaką można umieścić to 30, natomiast optymalną ilością jest umieszczanie 11-15 #. Ciekawym rozwiązaniem, jest także stworzenie całkowicie spersonalizowanego hasztagu, który będzie znakiem rozpoznawczym marki.
  • Filmy – wymienić tu możemy zarówno Boomerangi, jak również tradycyjne filmiki. Od naszej inwencji twórczej zależy, jak będą wyglądały.
  • Stories – możemy tu umieszczać zarówno informacje o nowym poście, jak tworzyć osobne posty, relacje czy uaktywniać swoich odbiorców poprzez quizy, pytania, suwaki. Świetnie sprzedają się ciekawostki dietetyczne, przedstawione w profesjonalny, ale nadal przystępny sposób.
  • Systematyczność – nie tylko to, co wstawiamy i jak to wygląda ma znaczenie, ale także częstotliwość wstawianych postów. Nikt nie chce czekać na pojawienie się nowego odcinka serialu 3 miesiące, więc i my nie pokazujmy swoich postów nieregularnie i rzadko.
  • Poczta pantoflowa – profil można rozpromować samemu, jednak to trwa. Dla tych którym „śpieszy, się do sławy”, ciekawym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy jednorazowej lub dłuższej, gdzie osoby z większą liczbą obserwujących -influencerzy, zapromują/ polecą nasz profil. Dużą rolę odgrywa także interakcja z ludźmi, a więc odpisywanie na wiadomości czy reagowanie na komentarze. Zadowolone osoby, najczęściej same z własnej chęci, polecają nas dalej. Jednak nie oczekujmy takiej reakcji już na początku działania profilu. Na sam początek warto poprosić najbliższych znajomych o pomoc w rozpromowaniu profilu [12-15].

Największą rolę odgrywa tu, jak w każdych mediach internetowych kreatywność, innowacyjność, zaangażowanie fanów i obserwacja poprzez „podglądanie” innych dietetyków, czy właśnie statystyki udostępniane przez Instagram po przejściu na konto firmowe.

Jakie są jego wady?

Treści przedstawiane na Instagramie, są często mocno wyidealizowane. Szerzy się kult ciała, oraz coraz częstsze występowanie ortoreksji, dlatego oprócz pięknych postów warto od czasu do czasu wstawić, coś naturalnego i pokazującego, że każdy ma wady i nie wszystko wygląda tak jak na instagramie. Dodatkowo osoby uzależniają się od wstawiania i obserwowania postów [20].

Uczestniczenie i prowadzenie Instagrama, jak również odpisywanie na wiadomości i reagowanie na komentarze, zajmuje sporą część czasu, zwłaszcza, gdy posty są wstawiane w małych odstępach czasowych.

Podsumowanie

Wiele osób szuka na Instagramie, nie tylko inspiracji, ale i marek, które dostarczą im tego czego potrzebują. Jego popularność rośnie i na razie, nie przewiduje się, by w najbliższym czasie miała zmaleć. Dlatego posiadanie Instagrama, biorąc pod uwagę jego popularność, jak i korzyści jakie oferuje pozostaje ”must have”. 

Bibliografia

  1. Raport GUS „Polska w liczbach 2020” Warszawa 2020 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/polska-w-liczbach-2020,14,13.html
  2. https://datareportal.com/reports/digital-2019-global-digital-overview 06.08.2020r
  3. Badanie Gemius/PBI, czerwiec 2020
  4. https://slownik.intensys.pl/definicja/serwis-spolecznosciowy/#what-it-is 13.08.2020 r.
  5. Agnieszka Chabrzyk, Barbara Drapała, Paulina Roszkowska, Andrzej Suhov, Paulina Wodzyńska: Instagram, W: PRZEWODNIK POSOCIAL MEDIAW POLSCE; Pr. zbior. pod red. iab Polska 2019/2020 https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf  13.08.2020 r.
  6. Instagram users in Poland, czerwiec 2019 r. NapoleonCat.com.
  7. https://cdn2.hubspot.net/hubfs/53/HubSpotMention_ebook_2020-FINAL-1.pdf  16.08.2020rok.
  8. Anna Miotk, Polskie Badania Internetu: Instagram i jego polscy użytkownicy ; Polskie Badania Internetu Lipiec 2018
  9. http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-Instagram.pdf  13.08.2020 r.
  10. https://www.instagram.com/kyliejenner/   13.08.2020 r.
  11. https://www.instagram.com/fashionnova/   13.08.2020 r.
  12. https://business.instagram.com/getting-started?locale=pl_PL  13.08.2020 r.
  13. https://business.instagram.com/getting-started/#start-an-account 13.08.2020 r.
  14. Karolina Wicińska: Media społecznościowe jako narzędzierozwijające działania marketingowe przedsiębiorstw; Rynek – Społeczeństwo – Kultura 2017, 3(24)
  15. Patrycja Czarnota: WYKORZYSTANIE PORTALU SPOŁECZNOŚCIOWEGO INSTAGRAM W DZIAŁANIACH PROMOCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW; Zeszyty Naukowe Politechniki CzęstochowskiejZarządzanie Nr 25t. 1(2017) s. 130–139
  16. Kinga Stopczyńska: Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klientami pokolenia Y;  Studia Oeconomica Posnaniensia 2018, 6(5):  104-115 https://blog.linktr.ee/ 16.08.2020 rok.
  17. https://www.facebook.com/groups/215957256445860/ 16.08.2020rok
  18. https://pl.wikipedia.org/wiki/Infografika  16.08.2020 r.
  19. https://www.canva.com/pl_pl/tworzyc/infografiki/ 16.08.2020 r.
  20. Adam Andrzejewski: Kompulsywne nadużywanie mediów społecznościowych a ryzyko rozwoju zaburzeń odżywiania – na przykładzie aplikacji Instagram; ANNALES- UNIVERSITATIS MARIAE CURIE-SKŁODOWSKALUBLIN – POLONIA 2018, XXXI (2)