Zmiana złych nawyków żywieniowych

Zmiana złych nawyków żywieniowych wpłynie korzystnie nie tylko na Twoją sylwetkę, ale przede wszystkim na Twoje zdrowie. Musisz sobie uświadomić, że Twoje odżywianie powinno się opierać na dostarczeniu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych. Są one niezbędne do prawidłowego rozwoju – niektóre z nich są wykorzystywane jako źródło energii, inne zaś służą do budowy i odnowy komórek, a pozostałe regulują procesy zachodzące w organizmie. Do takich składników odżywczych zaliczamy: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz składniki mineralne. Prawidłowe odżywianie polega więc na dowozie odpowiednich ilości tych elementów i w odpowiednich proporcjach każdego dnia.

Gdy zaczniesz się zdrowo odżywiać będziesz w stanie zahamować rozwój różnych chorób, albo im zapobiec. Oprócz tego zyskasz więcej energii, staniesz się bardziej pozytywną, skoncentrowaną i kreatywną osobą oraz uzyskasz wymarzoną sylwetkę.

Czym charakteryzuje się niezdrowa dieta?

pixabay, cc0, LubosHouska

-składa się głównie z ‘martwego jedzenia’- przygotowanego w kuchenkach mikrofalowych, pasteryzowanego, sterylizowanego

-składa się głównie z przetworzonych zbóż (oczyszczonych np. mąka pszenna)

-brakuje w niej świeżych owoców i warzyw

-jest bogata w przetworzone węglowodany np. słodycze

-zawiera duże ilości nabiału powstałego z produktów pasteryzowanych, czy sterylizowanych i przepełnionego hormonami, jakiego, jak mleko krowie

-dodaje się do niej setki składników chemicznych

-jest przygotowana z wielu zmodyfikowanych, nienaturalnych składników, jak uwodornione oleje, cukier rafinowany, mleko itd

Przejadając się przetworzonym jedzeniem i ignorując witaminy, minerały, błonnik oraz zdrowe tłuszcze, które są dla nas niezbędne, w istocie zatruwamy nasz organizm. Jemy zbyt dużo i jednoczenie głodzimy się. Dlatego jemy, jemy i jemy, co prowadzi do coraz większych i większych problemów zdrowotnych. Obserwujemy pojawianie się chorób jak np. otyłość, cukrzyca, zapalenie stawów, choroby układu krążenia, choroby układu nerwowego, choroby układu pokarmowego, choroby nerek, choroby skóry, czy osteoporoza.

Dzisiejszy problem polega na tym, że ludzie nie mogą po prostu przestać jeść pokarmów, o których wiedzą, że im nie służą. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z uzależnienia od papierosów, narkotyków, czy alkoholu, ale rzadko kiedy mówi się o uzależnieniu od jedzenia.

W przemyśle spożywczym świadomie dodaje się do jedzenia uzależniające chemikalia. To wielomiliardowe przedsięwzięcia z ośrodkami badawczymi, mające wystarczające środki, żeby zidentyfikować, co smakuje przeciętnemu konsumentowi, i dodać chemiczne zamienniki określonego smaku do naszego jedzenia. Te chemiczne zamienniki często zawierają uzależniające składniki tak aby konsument jadł więcej. Mimo, że jedzenie zostaje wyjałowione, ale smakuje tak, jakby było najlepszą i najznakomitszą rzeczy, jaką kiedykolwiek jedliśmy. Na przykład przetworzone jedzenie z dodatkiem cukru rafinowanego lub napoje gazowane z wysokofruktozowym syropem kukurydzianym zasilają biochemicznie nasze mózgi i sprawiają, że od razu poprawia nam się nastrój i jesteśmy szczęśliwi. Przyzwyczajamy do tego uczucia, co sprawia, że chcemy zjeść ciastko lub hamburgera, czy napić się słodkiego napoju, żeby zyskać dodatkową chwilę uniesienia. Jednak to uczucie jest bardzo złudne- znika bardzo szybko i czujemy się nienasyceni. Następnie znowu spożywamy coś słodkiego, jesteśmy uzależnieni i przez to zataczamy błędne koło.

Cukier-cichy zabójca

Na zachodzie cukier został wpisany do księgi niebezpiecznych potraw na drugim miejscu, zaraz pod narkotykach.

W 2007r. Serge Ahmed z Institut Fédératif de Recherche sur les Neurosciences w Bordeaux, jeden z największych światowych ekspertów w zakresie uzależnień od narkotyków, przeprowadził badania w którym porównał oddziaływanie kokainy i cukru na szczury. Co ciekawe, okazało się, że 94% wybrało słodzoną wodę, a pozostałe 6% narkotyk. Nawet szczury, które już wcześniej otrzymywały kokainę, w ogromnej większości wybierały cukier. Eksperyment z heroiną zakończył się niemal identycznym rezultatem.

Pamiętaj o tym, że cukier jest bardzo kaloryczny i powoduje podwyżkę kilogramów, nie ma żadnych wartości odżywczych, powoduje szybki wzrost glukozy, która za chwilę maleje dając uczucie senności, znużenia, apatię oraz wilczy głód. Co więcej cukier osłabia umysł, wywołuje utratę pamięci, dekoncentruje, powoduje nerwowość oraz zachwiania emocjonalne.

Podrażnia śluzówkę żołądka powodując nadmierność kwasowość, nadprodukcję kwasu żołądkowego, co może prowadzić do wrzodów. Zaburza proces trawienia, prowadząc do zaparć. Ponadto cukier niszczy białe komórki, obniżając odporność organizmu, powoduje rozregulowanie estrogenu i testosteronu, zwiększając prawdopodobieństwo wystąpienia trądziku, czy niepłodności. Na tym jeszcze nie koniec- ta biała substancja spowalnia metabolizm wapnia, powodując problemy z kośćcem, zakwasza krew, niszczy witaminy, pozbawia organizm minerałów, a także uszkadza wątrobę(cukier jest przetwarzany w wątrobie), która staje się obciążona.

Dieta bogata w cukier sprzyja starzeniu się skóry, ponieważ powoduje szybsze wyczerpanie się rezerw kolagenu oraz sprzyja rozwojowi drożdżaków w organizmie.

Nawyki w naszym życiu

“Jeżeli wierzysz, że możesz coś zrobić lub wierzysz, że nie możesz, w obu przypadkach masz rację”- Henry Ford

Czym jest nawyk?

Nawyk jest to nic innego, jak zautomatyzowana czynność, która została nabyta w przeszłości poprzez ciągłe powtarzanie czegoś np. mycie zębów ,palenie papierosów, czy nawet podjadanie. Nawyk wykonujemy bez udziału świadomości. Oznacza to, że nie potrzebujemy zastanawiać się nad tym, czy daną czynność wykonać, czy nie.

Proces wprowadzenia nawyku trwa około 21-30 dni oznacza to, że po tym czasie nowy, zdrowy sposób żywienia wejdzie Ci w krew.

Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy niewolnikami nawyków. Uczymy się pływać, jeździć na rowerze , tańczyć, czy prowadzić samochód. Ćwiczymy tak długo, aż te umiejętności wryją się w naszą podświadomość i staną się automatyczne.

Każdy człowiek ma wolność wyboru –  to Ty decydujesz, jakie wyrobisz sobie nawyki- te złe, czy te dobre. Jeśli przez dłuższy czas wielokrotnie powtarzasz jakieś negatywne postępowanie, czy negatywne myśli , to wyrobisz sobie zły nawyk.

Jeśli wpadłaś w nawyk złego odżywiania- tzn. nie możesz uwolnić się od śmieciowego jedzenia pamiętaj, że równie dobrze możesz sobie teraz wyrobić w sobie automatyczne zachowania pozytywne. Musisz pamiętać, że jedyną przeszkodą w uzyskania celu jest Twój sposób myślenia. Wystarczy to zatem zmienić.

Zmiana własnego systemu przekonań jest podstawowa dla poczynienia jakichkolwiek trwałych zmian w naszym życiu.  Musisz wytworzyć w sobie poczucie pewności, że MOŻESZ I CHCESZ sprostać nowym wymaganiom. Musisz uwierzyć, że to zrobisz zanim jeszcze zajdą oczekiwane przez Ciebie zmiany. Bez przejęcia kontroli nad własnymi przekonaniami możesz stawiać sobie dowolne wysokie wymagania, lecz zabraknie Ci pewności siebie, na której możesz oprzeć swoje działania.

Jeśli zwiększysz swoje wymagania, lecz jeśli nie uwierzysz, że możesz im sprostać, po prostu sabotujesz samego siebie. Nawet nie spróbujesz się zmienić, ponieważ zabraknie ci poczucia pewności, która pozwala korzystać z głęboko ukrytych możliwości. Nasze przeświadczenia są jak niezłomne nakazy, które mówią nam o tym, jak jest, a co nie jest możliwe, co możemy osiągnąć, a co leży poza naszymi możliwości. Kształtują wszystkie nasze myśli, odczucia i działania.

Pamiętaj, że wiara jest niczym ziarno, które zapadło w glebie. Zakorzenia się i wydaje owoce. Wysiewaj pomysły w swoimi umyśle, podlewaj i użyźniaj z ufnością, a wydadzą plony, czyli przybiorą realne kształty.

Jak pomóc sobie w zwalczaniu zachcianek żywieniowych?

Zachcianki żywieniowe mogą być zmienne lub stałe. Jedni mają cały czas ochotę na lody, zaś inni nieustannie zmieniają swoje upodobania- w jednym tygodniu mają silne pragnienie na spożycie chipsów, natomiast innego dnia na czekoladki. Żadna z powyższych sytuacji nie jest przypadkiem, ani zbiegiem okoliczności. W większości przypadkach są to problemy emocjonalne, z którymi człowiek boryka się w ciągu dnia. Jeśli nie zaczniemy od porządku w naszej głowie- zachcianki kulinarne nie ustąpią.

Przyczyny:

-stres, napięcie, niepokój, niecierpliwość lub strach

-potrzeba miłości, uczucia, szacunku, czy uznania

-brak poczucia pewności siebie, wstyd

-pustka, samotność, gniew, uraza, frustracja

-zmęczenie i niski poziom energii

-brak akceptacji własnego ciała

Ludzie jedzący, by uciszyć niewygodne uczucie, w głębi duszy znają źródło swojego nieszczęścia, ale obawiają się, że konfrontacja z negatywnymi emocjami może spowodować jeszcze większy dyskomfort. Gdy ignorujesz własne uczucia lub bardzo dużo pracujesz , odczuwasz silny apetyt na produkty mogące pomóc nam uzupełnić substancje z mózgu, których poziom obniżył się z powodu stresu.

Musisz przestać tłumić w sobie emocje- ignorowane emocje nie znikają, a wręcz się nasilają. Przede wszystkim przyznaj się przed samym sobą z czym się zmagasz np. podjadanie, jedzenie słodyczy itp. Musisz być szczerzy wobec siebie! Gdy stawisz czoło skrywanym dotychczas prawdziwym motywom swoich zachcianek, i gdy nauczysz się interpretować swoje zachcianki żywieniowe z pewnością zaczniesz samodzielnie dostrzegać trapiące cię problemy!

Pamiętaj, że problemy same nie znikają- zastanów się, jakie możesz podjąć kroki, aby je rozwiązać.

Jak działa nasz umysł?

Nasz umysł posiada dwa obszary działania- czyli dwie odmienne od siebie funkcje jakimi są: świadomość i podświadomość. Świadomość kumuluje myśli, uczucia, motywacje – zachodzą tutaj wszystkie procesy myślenia np. wybór książek, miejsca zamieszkania, czy wybór jedzenia do konsumpcji. Wszystkie decyzje podejmujemy świadomie.

Natomiast podświadomość przyjmuje myśl i nadaje im kształt. Akceptuje wszystko, co jej wpajasz i w co świadomie wierzysz. Kieruje wewnętrznymi procesami organizmu, które nie są zależne od naszej woli.  Dodatkowo kieruje funkcjami trawienia, oddychaniem, krążeniem krwi.

Zapamiętaj więc, że gdy podświadomość zaakceptuje jakiś plan, natychmiast zaczyna go realizować- niezależnie od tego, czy jest on dobry, czy zły. Dlatego, jeśli będziesz myśleć

negatywnie np “nigdy nie schudnę”, powodujesz rozczarowania , niepowodzenia i nieszczęścia. Gdy jednak Twoje myśli są harmonijne i twórcze, odniesiesz sukces i zacznie Ci się powodzić.

Pamiętaj, że w przeciwieństwie do świadomości- podświadomość nie potrafi myśleć logicznie, nie podważa prawdziwości informacji, nie dyskutuje i nie analizuje. Wszystko, co do niej dociera przekształca w rzeczywistość. Dlatego tak ważne jest abyś zaczął myśleć twórczo, harmonijnie z pełną wiarą- musisz powtarzać takie myśli, jak najczęściej, aby przeniknęły do Twojej podświadomości i przyniosły poprawę jakości Twojego życia.

NIGDY NIE MÓW “nie dam rady”, “nie schudnę” , “nie potrafię tego zrobić”

Twoja podświadomość będzie Cię trzymała za słowo i dopilnuje , żebyś nie zmieniła nawyków żywieniowych, czy nie schudła

Zacznij myśleć POZYTYWNIE, powiedź “Uda mi się!”, “zrobię to”, “schudnę!”, “wierze w siebie!”

Zacznij od małych kroków

Żeby osiągnąć wielką zmianę, zacznij od małych kroków. Aby rozpocząć ten cały proces zrób pierwszy rok- zacznij od małych decyzji np. “od dzisiaj przestaję spożywać słodkie napoje” , czy “od dzisiaj zaczynam jeść więcej warzyw”. Sukces jest to ciągła praca, którą wykonujesz każdego dnia. nie jest to efekt jednorazowej sytuacji, która zdarzyła się w Twoim życiu

Wskazówki:

1) Cel, to podstawa

Postaw sobie cele, ponieważ są one bardzo ważne dla życia – są podstawą wysokiego poczucia własnej wartości, szacunku do siebie i dumy.  Kiedy realizujesz cele BARDZIEJ SIEBIE LUBISZ :).

Kiedy masz cel- wiesz czego chcesz i dokąd idziesz. Stajesz się bardziej kreatywny , jesteś zdeterminowany stanowczy i mocniejszy.

Musisz znać swój cel, czyli wiedzieć czego tak naprawdę chcesz. Najważniejszym jest to, abyś dokładnie określił to do czego zmierzasz – wtedy szybciej to osiągniesz.

Weź kartkę papieru i odpowiedzieć sobie na pierwsze pytanie: „Czego dokładnie chcę?”

Np: “chcę wyrobić nawyk zdrowego odżywiania na całe życie”, “Ja chcę schudnąć 5kg w ciągu dwóch miesięcy!”

2) Formułuj precyzyjne swoje cele. Cel musi być sformułowany w pełnej wierze w sposób pozytywny i z dokładną precyzją. Myśli się materializują- w cokolwiek wierzysz z prawdziwym uczuciem staje się rzeczywistością.

Nie mów “nie chcę mieć nadwagi” ponieważ Twój umysł zrobi wszystko, aby właśnie tak było.

Powiedź “chcę schudnąć 5kg w ciągu dwóch miesięcy” , “chcę zdrowo się odżywiać przez całe życie!”- to nastawi twój umysł na osiągnięcie wyznaczonego celu.

3) Dlaczego właśnie tego chcesz? Co Ci to da, jak to osiągniesz?

Aby dojść do upragnionego celu musisz sobie odpowiedzieć na proste pytanie, które również zapisz na kartce papieru- “dlaczego tego właśnie chcę?” i “co mi to da, jak to osiągnę?” , “jak będę się czuł, gdy to osiągnę”. Jestem przekonana, że odpowiadając sobie na te pytania otrzymasz ogromną motywację!

Np. Chcę zdrowo się odżywiać ponieważ:

-będę się dobrze czuła

-będę miała estetyczną sylwetkę

-będę miała lepszą sprawność umysłową

-będę miała lepszą wydolność fizyczną

-moja skóra, paznokcie oraz włosy znacznie się polepszą

-będę miała więcej energii i będę uśmiechnięta

-wzmocnię swój układ immunologiczny i będę bardziej odporna na choroby

4) Zdobądź wiedzę

Musisz zdobyć wiedzę, jak osiągnąć swój cel- możesz zasięgnąć porady dietetyka, zacząć czytać książki na temat zdrowego odżywiania lub poradź się osoby, która jest obeznana w tej tematyce

5) Opracuj plan działania

Rozpisz na kartce swoje ulubione produkty i te, za którymi nie przepadasz. Następnie pomyśl, jakie posiłki możesz z nich przygotować i kiedy możesz je przyrządzić. Jeśli większość czasu spędzasz poza domem, najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowywanie posiłków dzień wcześniej, a następnie zapakowanie ich w pojemniki.

6)Wizualizacja

Zacznij wyobrażać sobie siebie, jak będziesz wyglądać i jak będziesz się czuć, gdy osiągniesz swój cel (np. zmiana nawyków żywieniowych, redukcja masy ciała). Wyobraź sobie siebie, jak się czujesz, jak pięknie wyglądasz i jaka jesteś z siebie dumna! Może wydawać Ci się to trudne, ale pomyśl- jeśli chcesz zmienić wygląd swojego pokoju, co najpierw robisz? Wyobrażasz sobie go, jak ma wyglądać, a następnie przystępujesz do działania.

Ta sama zasada tyczy się każdego celu, który obierzesz. Wizualizacja jest istotną częścią całego tego procesu ponieważ Twoja podświadomość zrozumie, czego chcesz, a następnie doprowadzi do urzeczywistnienia Twojego pragnienia.

7) Afirmacja

Afirmacja, to słowa, które wypowiadamy na głos lub w myślach . Odnoszą się one do naszych pragnień i potrzeb, których celem jest wprowadzenie do naszej podświadomości pozytywnych wzorców życia.

Afirmacji możesz używać w każdym momencie, zwłaszcza gdy pojawiają się negatywne myśli. Pamiętaj, że trzeba używać słów w czasie teraźniejszym i w trybie dokonanym. Zamiast narzekać i mówić “jestem gruba”, “jestem brzydka” zastąp te słowa pozytywnymi sformułowaniami : “jestem piękna!”, “mam wspaniałe ciało!” i rzeczywiście poczuj się taką tu i teraz! Dzięki temu w pozytywny sposób zaprogramujesz swoją podświadomość i Twoje przekonania staną się rzeczywistością

8) Celebruj każde osiągnięcie

Jeśli udało Ci się schudnąć 1kg lub udało Ci się zrezygnować ze słodyczy, to bądź z siebie dumna ponieważ zrobiłaś 1 krok do osiągnięcia swojego sukcesu!

9) Nagradzaj się, ale nie jedzeniem!

Nawyk łatwiej się wykształci, jeśli za każdym razem otrzymasz nagrodę. Na przykład zrób coś dla siebie o czym dawno marzyłaś – umów się na wizytę u masażysty, czy kosmetyczki.

Z czasem nagrodą , która będzie Cię uszczęśliwiała będzie dobre samopoczucie oraz wymarzona sylwetka.

10) Znajdź inspirację

Szukaj osób, którym udało się i które mają podobny cel – nic tak bardzo nie inspiruje, jak osoba, której udało się osiągnąć sukces. Bierz z niej przykład!

11)Powiedź swoim bliskim nowych celach

Poinformuj swoich bliskich o zmianach, które zamierzasz wprowadzić w swoje życie. Poproś aby Cię wspierali :).

Wskazówki:

1) urozmaicaj swój jadłospis, abyś nie popaść w monotonię

2) najlepiej spożywaj tylko te produkty, które są bliskie naturze

3) zrezygnuj z kupnych słodyczy na rzecz tych, które możesz przygotować ze zdrowych produktów (przepisy znajdziesz na moim blogu)

4) włącz do diety warzywa (zwłaszcza zielone i kiszonki) i owoce , które są źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych

5) przetworzony cukier zastąp innym słodzidłem- syropem daktylowy, prawdziwym miodem, erytrolem, czy cukrem kokosowym

6) włącz do diety kasze – np. jaglana, gryczana niepalona czy orkiszowa, bowiem są doskonałym źródłem między innymi żelaza, witamin z grupy B i magnezu

7) spożywaj zdrowe i dobrej jakości tłuszcze – tłuszcze zwierzęce i roślinne dostarczają cennej, skoncentrowanej energii. Dostarczają również składników potrzebnych do budowy błon komórkowych. Tłuszcze spowalniają wchłanianie składników odżywczych na dłużej zapewniają uczucie sytości, uczestniczą także w metabolizmie cukru i insuliny.

Tłuszcze są nośnikami ważnych rozpuszczalnych w tłuszczu witamin: A,D,E,K, a także wszystkich karotenoidów. Polecane przeze mnie tłuszcze to: olej lniany, olej wiesiołkowy, kokosowy, tłuszcz z gęsi, dobrej jakości smalec, oliva extra virgin, masło klarowane, a także orzechy

8) spożywaj nasiona roślin strączkowych, które są świetnym źródłem białka, węglowodanów, potasu, wapnia, żelaza, cynku i jodu oraz niektórych witamin z grupy B

9) spożywaj mięso i jaja, jak najlepszej jakości- jest to źródło aminokwasów potrzebnych do budowy tkanki mięśniowej. Zarówno mięso, jak i jaja zawierają aminokwas zwany L-argininą, która odgrywa istotną rolę w produkcji białka oraz uwalnianiu hormonu wzrostu.

10) nawadniaj się – woda stanowi średnio 70% masy dorosłego człowieka , która uczestniczy. w przebiegu większości reakcji metabolicznych

11) uprawiaj sport – dzięki temu polepszysz wygląd swojego ciała, ale również poprawisz swój nastrój. Ponadto aktywność fizyczna ma bardzo istotny wpływ na poziom równowagi hormonalnej. Ćwiczenia zmniejszają poziom kortyzolu i zwiększają wrażliwość komórek na insulinę.  Dodatkowo wysiłek fizyczny powoduje uwalnianie się endorfin – substancji, które sprawiają, że twój organizm lepiej reaguje na stres i poprawiają nastrój.

12) jedz do momentu, aż będziesz syty, lecz nie przejedzony- dieta nie polega na liczeniu kalorii. Gdy wprowadzisz odpowiednie składniki odżywce do Twojego menu, natura sama zajmie się kontrolą wielkości porcji

13) Codziennie uśmiechaj się, bądź szczęśliwa i wierz w siebie. Wszystko, co robisz rób z miłością i dobrym nastawieniem :)!

Pamiętaj, że nikt od razu nie osiąga swojego upragnionego celu. Na to potrzeba czasu! Zawsze po drodze spotkają Cię jakieś słabości i potyczki, ale nie obwiniaj się za nie, bo każdy z nas jest tylko człowiekiem. Jeśli zaczniesz się obwiniać, doprowadzi to do stresu i znowu powrócisz do złych nałogów. Liczy się, to że starasz się i dążysz do swojego upragnionego celu!

Bibliografia:

  • Joseph Murphy- “potęga podświadomości”
  • Jillian Michaels- “opanuj swój metabolizm”
  • Anthony Robbins- “obudź w sobie olbrzyma”
  • Doreen Virtue- “zachcianki pod kontrolą”

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka studium medycznego. Pasjonatka zdrowego stylu życia.
Autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com

Loading...
Udostępnienia