Co zrobić z nadmierną ochotą na słodycze?

Problem spożywania dużych ilości czegoś słodkiego jest bardzo powszechny. Dla wielu osób, chcących zrzucić parę kilogramów, odstawienie słodyczy to problem, z którym często nie potrafią sobie poradzić i przez niego rezygnują ze zmiany stylu życiu  oraz odchudzania.  Nawyk jedzenia słodyczy najczęściej nabywa się w dzieciństwie, kiedy wafelki, czekolada są zazwyczaj rodzajem nagrody, czy pocieszenia.

Dlaczego słodycze są złe? I dlaczego powinniśmy się ich wystrzegać?

Z prostego powodu, ponieważ zawierają bardzo duże ilości cukrów prostych, które powodują szybki wzrost glukozy we krwi  oraz  równie szybki jej spadek. Po chwili dopada nas głód, co za tym idzie również wraca ochota na słodycze. Jest to takie błędne koło. Ponadto słodycze to głównie przetworzone produkty żywnościowe, które oprócz cukru mogą zawierać duże ilości kwasów trans i inne szkodliwe substancje. Duże spożycie przetworzonych produktów może przyczyniać się do otyłości, nadciśnienia, podwyższonego poziomu cholesterolu, zaburzeń koncentracji, rozdrażnienia i wielu innych  negatywnych dolegliwości.

Co zrobić z nadmierną ochotą na słodycze?

  1. Po pierwsze musimy zadbać o odpowiednią podaż wszystkich składników pokarmowych : białka, tłuszczów i węglowodanów. Węglowodany powinny być pełnowartościowe i jak najmniej przetworzone, czyli wybieramy pełnoziarniste makarony, pieczywo, kasze, płatki owsiane itp., ale również warzywa, rośliny strączkowe. Warto pamiętać, żeby tłuszcze były najlepiej pochodzenia roślinnego, a więc z olejów. Białko powinno pochodzić zaś z nabiałów oraz chudych mięs. Można spotkać się z opiniami, że osoby spożywające duże ilości mięsa częściej sięgają po słodycze, dlatego poleca się spożywać do mięs słodkie warzywa, takie jak:  dynie, marchewki, buraki, bataty.
  2. Drugie najważniejsze zalecenie to należy zachować regularność posiłków. Zapobiega to spadkom poziomu cukru we krwi  i co za tym idzie zmniejsza ochotę na podjadanie. Warto też pamiętać, żeby w ciągu dnia pojawiło się 5 posiłków.
  3. Wystrzegamy się wszystkich przetworzonych produktów (pieczywa jasnego, sosów, zup z paczek, płatków śniadaniowych, wędlin, itp.), słodzików, ale również soków w kartonach, napojów gazowanych.
  4. Pamiętajmy o spożyciu owoców, które zawierają naturalne cukry proste i są naturalnie słodkie, więc mogą zastąpić nam coś słodkiego.
  5. Warto  spożywać produkty naturalnie bogate w chrom, który również ma pozytywny wpływ na regulację glukozy we krwi. Chrom można spotkać w jajkach, jabłkach, kaszach, pełnoziarnistym pieczywie, płatkach, chudym mięsie, rybach, owocach morza,  zielonym groszku, brokułach, kiełkach (głównie pszenicy) oraz ziołach.
  6. Osobom, które zaczynają odzwyczajać się od jedzenia słodyczy zaleca się również chrupanie pokrojonych w kawałki warzyw, szczególnie poleca się marchewki.
  7. Pamiętajmy również, że osoby uzależnione od cukru powinny eliminować słodycze stopniowo, gdyż natychmiastowa eliminacja może niestety prowadzić do negatywnych objawów, takich jak nerwowość, zmęczenie, niepokój.
  8. Aktywność fizyczna również pomaga w odzwyczajeniu się od spożycia słodkości.

Podsumowując, pokonanie ochoty na słodycze nie jest łatwą rzeczą, ale gdy już się osiągnie cel można nacieszyć się pozytywnymi efektami, zarówno fizycznymi, jak i psychicznymi. Wystarczy tylko chcieć!

Marta Rymer

Dietetyk Kliniczny

Latest posts by Marta Rymer (see all)

Dodaj komentarz