Teraz czytasz
Jabłko ze skórką czy bez?

Jabłko ze skórką czy bez?

jabłko ze skórką czy bez

Jabłko to symbol zdrowia. Każdy doskonale wie, że jabłka jeść warto ze względu na witaminy w nich zawarte – nie każdy jednak wykorzystuje te witaminy tak samo. Wiele osób omija skórkę jabłka, bojąc się osadzonych na nich pestycydów i jedząc sam miąższ. Co tracą?

jabłko ze skórką czy bez
windsurfer62 / 123RF

Skórka jabłka – witaminy i składniki mineralne

Najważniejszymi składnikami, które tracimy nie jedząc skórki jabłka to błonnik oraz foliany. Blisko połowa błonnika w jabłku skoncentrowana jest w skórce. W przypadku folianów oraz fitosteroli – niemal całość. W skórce występuje też wzmożona koncentracja witaminy A oraz K. Nie są to duże ilości względem zapotrzebowania dziennego jednak warto o nich pamiętać. Jeśli stosujesz w diecie jabłka z powodu któregoś z tych składników – jedzenie owocu ze skórką to podstawa.

Skórka jabłka zawiera oczywiście w sobie to samo bogactwo witamin co reszta owocu – wśród nich witaminę A, witaminę C. Jej wartości odżywcze uzupełnia wapń, potas, fosfor. Wiele osób popełnia poważny błąd wycinając mocno skórkę jabłka. Pomijając samą skórkę – traci się w ten sposób rejon jabłka w którym jest największe zagęszczenie witamin (czyli miąższ tuż pod skórką).

Warto pamiętać o tym, że w zależności od gatunku, rozłożenie wartości odżywczych jest nieco inne wewnątrz owocu. Jeśli chcesz wycisnąć z jabłka więcej – lepiej jeść je całe.

Witaminy, których brak w skórce

Witaminami, których w skórce jabłka jest najmniej – są witaminy z grupy B, nie zawiera także pokaźnych ilości witaminy C oraz E. Jeśli zależy Ci tylko na tych składnikach – skórka nie jest aż taka ważna.

Zobacz również
Najlepsza odmiana jabłek

Dobrze umyć !

Wadą współczesnego rolnictwa jest duża ilość pestycydów, jaka osadza się na owocach. Jeśli nie możesz kupić jabłek od dostawcy, który na 100% stosuje ekologiczne metody uprawy – przed spożyciem jabłka zawsze bardzo dokładnie umyj owoc.

4.5/5 (2)

Proszę oceń

Scroll To Top