Co dają spalacze tłuszczu ?

W dobie dzisiejszych wszechobecnych, łatwych rozwiązań, wygody, oraz reklam obiecujących „utratę kilkudziesięciu kilogramów w dwa tygodnie bez ćwiczeń, po zażyciu środka X” nietrudno zauważyć rosnące zainteresowanie tzw. „spalaczami tłuszczu”, zwanymi też termogenikami.

Sam w swojej praktyce wielokrotnie spotkałem się z tym, że już na wstępie rozmowy o odżywianiu, klient pytał mnie jaki spalacz powinien kupić, podczas gdy rozmowa o prawidłowym odżywianiu i jego korzystnym wpływie na utratę tkanki tłuszczowej nie zdążyła się rozwinąć. Pamiętajmy że odpowiednio skomponowana dieta, oraz ćwiczenia powinny stanowić podstawę walki z utratą nadprogramowych kilogramów. Gdy te dwa elementy mamy dopracowane, możemy wspomóc nasze starania suplementacją.  Należy zatem wyjaśnić pokrótce, czym są spalacze tłuszczu i kiedy warto je używać.

Okres redukcji tkanki tłuszczowej

Jest to z pewnością czas kiedy warto zastosować spalacz tłuszczu, ponieważ mimo deficytu kalorii musimy zachować wysoką intensywność treningu. Jest to trudny okres, gdyż organizm, któremu dostarczamy zaniżoną ilość kalorii, „niechętnie zabiera się” do spalania zapasów, które zgromadził.

Wskutek  zmniejszonej podaży mikro- i makroelementów , człowiekowi towarzyszy uczucie zmęczenia, pogorszeniu ulegają zdolności wysiłkowe, koncentracja i ogólne samopoczucie.

Wiele osób sięga wtedy po spalacz tłuszczu. Słusznie czy też nie?

Jak działają spalacze tłuszczu?

Na opis dokładnego mechanizmu działania substancji zawartych w większości spalaczy tłuszczu, można poświęcić osobny artykuł. W tym artykule omówię tylko podstawy.

Główne mechanizmy działania spalaczy tłuszczu, czyli – lipoliza i termogeneza.

Lipoliza – to rozpad tkanki tłuszczowej w postaci trójglicerydu na wolne kwasy tłuszczowe i glicerol , które następnie dostają się do krwiobiegu i wychwytywane są do tkanek (poza mózgiem i erytrocytami, które „odżywiają się” wyłącznie cukrem) i podlegają reakcji estryfikacji, lub zostają utleniane jako źródło  energii, do dwutlenku węgla i wody.

Termogeneza – to proces w którym organizm dąży do zwiększenia temperatury ciała, a to przyczynia się do lipolizy.

Oprócz wyżej wymienionych zalet spalaczy, zwrócić uwagę należy na równie ważną rzecz, jaką jest komfort treningowy.

Znaczna część spalaczy w składzie ma kofeinę, która jest stymulantem, zatem wpływa na komfort treningu. Kofeina oddziałuje bezpośrednio na receptory adenozynowe w mózgu, co manifestuje się spowolnieniem odczucia zmęczenia, zniesieniem senności i braku motywacji.

Spalacz, jako przedtreningówka, po prostu daje „kopa”

Dodatkowo często pojawiające się składniki zawarte w spalaczach takie jak:

  • ekstrakt z owoców cytrusowych
  • ekstrakt z liści Yerba Mate i innych herbat
  • ekstrakty z ziaren kawy (zielonej, lub czarnej)
  • pieprz Cayenne , tradycyjny

mają wpływ na poprawę parametrów metabolicznych (np. wrażliwości insulinowej) , lub/oraz wspierają działanie pobudzające suplementu.

Tak więc, nawet w pewnych okresach „na masie” można włączyć suplementację spalaczami tłuszczu, aby zdobyć jak najwięcej suchej masy mięśniowej.

Spalacz również należy rozpatrywać w kategoriach placebo – wydane pieniądze , wiara w spalacz = większy zapał do ćwiczeń.

PODSUMOWANIE

Spalacze mogą być suplementami wspomagającymi rozwój formy sportowej, nie tylko w kierunku redukcji ale również rozbudowy suchej masy mięśniowej. Składniki w nich zawarte nasilają lipolizę i termogenezę oraz wspomagają metabolizm.

Działają stymulująco, znosząc uczucie zmęczenia, poprzez działanie na receptory adenozynowe w mózgu. Należy też wspomnieć efekt psychologiczny – placebo.

 

4.67/5 (6)

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk-pasjonat. Indywidualny dietetyk z doświadczeniem w pracy z klientem od 2013 roku. Absolwent MWS Dietla w Krakowie. Miłośnik starej szkoły treningu, sportów siłowych i sztuk walki. Coach indywidualny i grupowy z zakresu odżywiania. Adept ekonomicznej, zdrowej i prostej kuchni. Obecnie dietetyk-intendent, ambitnie poszukujacy czegoś wiecej…

Loading...
Udostępnienia