Spirulina – właściwości

Spirulina należy do superfoods, czyli do super żywności, która jest bogata w składniki odżywcze i charakteryzują się wyjątkowymi właściwościami. Ponadto superfoods zapobiega powstawaniu wielu chorób oraz wspomaga ich leczenie.

spirulina

William Ismael, flickr.com, CC BY-ND 2.0

Spirulina, to słodkowodne mikroskopijne algi żyjące w wodzie o odczynie zasadowym. Ich zielony kolor pochodzi od chlorofilu, zaś niebieski od pigmentu o nazwie fikocyjanina.

Spirulina zawiera nadzwyczajne ilości składników odżywczych, w tym:

  • kompletne i lekkostrawne białko (65-71%). Większość białek spiruliny występuje w forbie biliprotein, które zostały wstępnie przetrawione przez samą algę. Zawiera łącznie 18 aminokwasów, w tym osiem aminokwasów niezbędnych.
  • siarkę, która przyczynia się do poprawy kondycji skóry, nadaje włosom połysk, przyśpiesza gojenie ran, a także poprawia czynność trzustki
  • witaminy- A (beta karoten), B1, B2, B6, E oraz K
  • pierwiastki śladowe,
  • niezbędne kwasy tłuszczowe – jest najlepszym źródłem kwasu gamma-linolenowego (GLA) – substancja ta w największym stopniu obecna jest w mleku matki. Na drugim miejscu jest spirulina. GLA jest istotne dla naszego wzrostu i rozwoju – ma właściwości przeciwzapalne i reguluję gospodarkę hormonalną.
  • kwasy nukleinowe (RDA i DNA),
  • polisacharydy silnie przeciwzapalne którym przypisuje zdolność wzmacniania tkanek, a zwłaszcza tkanki łącznej, którą czynią bardziej elastyczną i sprężystą – dlatego polecana jest zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie oraz dla osób starszych. Mają też silne działanie przeciwzapalne.
  • przeciwutleniacze – zeaksyna(najważniejszy przeciwutleniacz poprawiający wzrok), dysmutaza ponadtlenkowa (SOD) (powszechnie uważana za jeden z najważniejszych dla zdrowia enzymów metabolicznych i przeciwutleniających), fikocyjanina (niebieski pigment pomagający w tworzeniu komórek macierzystych, zwiększa wydolność umysłową), chlorofil (niesamowita substancja wspomagająca produkcję i oczyszczanie krwi)

Spirulina zawiera także witaminę B12, ale na podstawie przeprowadzonych badań przez dra Gabriela Cousensa nie stwierdzono, by obecna w spirulinie witamina B12 przyczyniała się do wzrostu poziomu tej witaminy w ludzkiej krwi

Dodatkowo spirulina wzmacnia układ odpornościowy. Przyśpiesza odpowiedź odpornościową humoralną poprzez zwiększenie produkcji przeciwciał i cytokin, w tym interferonów i interleukin, co pozwala organizmowi lepiej chronić się przed szkodliwymi mikroorganizmami i wirusami. Poza tym skutecznie leczy poważne uszkodzenia wątroby wynikające ze złej diety, alkoholizmu, czy spożywania produktów lub używek niszczących niezbędne dla organizmu składniki odżywcze. Spirulina chroni też nerki przed uszkodzeniem na skutek przyjmowania silnie działających lekarstw.

Badania na szczurach dowiodły, iż spirulina łagodzi reakcje alergiczne poprzez blokowanie uwalniania histaminy zależnie od dawek.

Kolejne badania wykazały, że 270 dzieci żyjących na wysoce radioaktywnych obszarach w okolicach Czarnobyla cierpiało na chorobę popromienną i wykazywało podwyższony poziom immunoglobuliny E (IgE), markera wskazującego na wysoką podatność na alergię. Trzydziestu pięciu dzieciom w wieku przedszkolnym przepisano dawkę 20 tabletek ze spiruliną dziennie. Spożywanie obniżyło poziom IgE we krwi, co z kolei doprowadziło do częściowego ustąpienia reakcji alergicznych.

Przy zakupie pamiętaj o tym, że dobra spirulina powinna mieć świeży zapach. Psująca się wydziela kwaśną i zjełczałą woń.

Bibliografia:

  • Paul Pitchford “Odżywianie dla zdrowia”
  • David Wolfe “Superżywność jedzenie i medycyna przyszłości”

Przeczytaj także:

Zostaw swoją opinię:

O autorze

Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka studium medycznego. Pasjonatka zdrowego stylu życia. Autorka bloga aktywnezywienie.blogspot.com

Udostępnienia