Wpływ diety na urodę

Coraz więcej osób ma świadomość wpływu diety na zdrowie, prawidłowe funkcjonowanie organizmu, dobre samopoczucie. Ale czy pamiętamy, że to, co jemy ma także wpływ na nasz wygląd? O tym, że produkty żywnościowe mogą poprawiać urodę od zewnątrz, wiemy z różnego rodzaju czasopism ( np. maseczki z warzyw lub owoców). Jednak często umyka naszej uwadze fakt, że składniki odżywcze dostarczane z dietą wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci – czyli atrybutów urody.

Białko

To najważniejszy składnik budulcowy. Odpowiada za tworzenie i odnowę wszystkich komórek organizmu. Dieta zawierająca pełnowartościowe białko dostarcza aminokwasy niezbędne do tworzenia włókien kolagenowych i sprężystych. A to zapewni naszej skórze odpowiednią jędrność i gładkość. Jeśli w naszej diecie zabraknie właściwej ilości białka wpłynie to na wolniejszą regenerację naskórka i zmniejszenie jej elastyczności. Najlepsze źródła białka pełnowartościowego to mleko i przetwory mleczne, mięso, ryby, drób i jaja.

Witaminy

Witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem, czyli chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem wolnych rodników.  Wolne rodniki powstają zarówno w procesie przemiany materii, jak i atakują nas z zewnątrz np. z zanieczyszczonego środowiska czy dymu tytoniowego. Witamina E nazywana jest często witaminą młodości, gdyż wpływa na odpowiednią elastyczność skóry i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Chroni skórę przed niekorzystnym działaniem promieni UV, które mogą powodować przebarwienia. Wykazuje ona też działanie przeciwzapalne, przez co odgrywa dużą rolę w leczeniu chorób skóry, np. trądzik i łojotokowe zapalenie skóry. Dobrze wpływa na nawilżenie skóry, chroni przed jej wysuszeniem, ma silne działanie ochronne. Badania wykazują, że naturalna witamina E jest dwukrotnie lepiej przyswajana przez organizm niż jej forma syntetyczna, dlatego zamiast przyjmować ją w postaci kapsułek z olejem, należy wzbogacić dietę o jej źródła naturalne. Najwięcej witaminy E znajdziemy w: olejach roślinnych tłoczonych na zimno (z zarodków pszenicy, słonecznikowym, rzepakowym), nasionach słonecznika, orzechach laskowych i migdałach.

Witamina C – to kolejny silny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki. Stymuluje syntezę kolagenu w skórze, którego ilość spada wraz z wiekiem. Witamina C wpływa także na produkcję ceramidów w skórze, poprawia barierę lipidową naskórka, przez co skóra staje się bardziej odporna na czynniki zewnętrzne, bardziej elastyczna i lepiej nawilżona. Wzmacniające działanie tej witaminy na budowę naczyń krwionośnych ma szczególne znaczenie dla osób ze skórą płytko unaczynioną i wrażliwą. Bogactwo witaminy C odnajdziemy w warzywach i owocach a najwięcej zawierają jej: czarna porzeczka, papryka czerwona, natka pietruszki, jarmuż i owoce dzikiej róży.

Witamina A – to kolejna antyoksydacyjna broń w walce z wolnymi rodnikami uszkadzającymi komórki skóry. Zapobiega chorobom skóry oraz reguluje czynność gruczołów łojowych i proces rogowacenia naskórka. Dzięki niej skóra jest gładka, delikatna i wolniej traci wodę. Ponadto witamina A przyspiesza cykl odnowy komórkowej i wpływa na poprawną budowę keratyny, z której zbudowane są włosy i paznokcie. Wszystkie zjedzone surówki z marchwi, soki warzywne, warzywa zielone i pomarańczowe owoce (melony, mango, morele, brzoskwinie) sprawią, że na wyglądzie zyska skóra całego ciała a włosy i paznokcie będą odporne na łamliwość.

Witaminy z grupy B – w szczególności biotyna, witamina B5 i B2 są niezbędne organizmowi do utrzymania pięknej skóry, włosów i paznokci. Biotyna leczy stany zapalne skóry, zapobiega łysieniu i siwieniu. Jej niedobór może wywołać zaburzenie wzrostu paznokci, łojotok, łupież i zmiany zabarwienia skóry (skóra szara i matowa). Niedobór witaminy B2 powoduje świąd i łuszczenie skóry a także pęknięcia w kącikach ust (tzw. zajady). Zauważono ponadto, że wpływa pobudzająco na porost włosów. Witamina B5 to przede wszystkim wpływ na włosy a jej obecność jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu włosów. Witamina ta wchodzi w skład elementów budulcowych włosa odpowiedzialnych za jego siłę i sprężystość. Jest też ważnym składnikiem utrzymującym odpowiednią wilgotność włosów. Wszystkie te witaminy znajdziemy w jajach, mleku, serach, produktach pełnoziarnistych i drożdżach.

Składniki mineralne

Cynk – poprawia wygląd i kolor skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co ma wpływ na jej regeneracji. Wpływa też na gospodarkę witaminą A, która ma znaczący wpływ na proces keratynizacji naskórka, jak też włosów i paznokci. Długotrwały niedobór powoduje z początku zahamowanie wzrostu, później przerzedzanie się włosów, zaś w skrajnych przypadkach może doprowadzić do łysienia. Braki tego związku dla skóry to m.in. powstawanie trądziku i trudno gojących się wykwitów. Najbogatsze źródła cynku to wątroba cielęca, pestki dyni, kakao, biała fasola i kasza gryczana.

Krzem – poprzez stymulowanie syntezy hydroksylazy prolinowej pierwiastek ten uczestniczy w biosyntezie kolagenu, przez co odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej. Przez to zapobiega przedwczesnemu wiotczeniu skóry i opóźnia proces jej starzenia się. Ma także wzmacniający wpływ na włosy i paznokcie oraz zapobiega ich łamliwości. Źródła tego pierwiastka to np. czosnek, szczypiorek, płatki owsiane i herbatka ze skrzypu.

Miedź – od niedawna wiadomo, że działa przeciwstarzeniowo, uelastyczniająco i dotleniająco na skórę. Jest też pierwiastkiem wzmacniającym włosy. Wpływa bowiem na wzrost prawidłowej struktury rogowej włosa. Niedostatek tego pierwiastka skutkuje np. zbyt małą liczbą „mostków dwusiarczkowych”, które wzmacniają siłę i sprężystość włosów. W konsekwencji włosy stają się słabe i poskręcane.  Znajdziemy ją w nasionach roślin strączkowych, całych ziarnach zbóż, orzechach, jabłkach i miodzie.

W przypadku problemów z suchą i łuszczącą się skórą należy wzbogacać dietę w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy i pestki z dyni). Nie wolno zapominać także o piciu odpowiedniej ilości wody, bo bez niej niewiele zdziała nawet najdroższy krem nawilżający.

Skóra, włosy i paznokcie są więc odzwierciedleniem naszego zdrowia i stanu odżywienia. Prawidłowo zbilansowana dieta z dużą ilością antyoksydantów, NNKT i minerałów a także spożywanie dużej ilości wody, zapewni nam zdrową i dobrze nawilżoną skórę a także silne włosy i paznokcie.

Emilia Gierada

Dietetyk, specjalista ds. żywienia. Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Latest posts by Emilia Gierada (see all)



Dodaj komentarz