Białko serwatkowe

Cykl: Suplementy dla początkujących

Wiele osób zaczynających swoją przygodę z siłownią lub z inną formą zajęć sportowych zastanawia się jakie i czy w ogóle suplementy sportowe wybrać. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie jestem powiązany z żadną firmą suplementacyjną i moje opinie są czysto subiektywne i kieruję się moim doświadczeniem i próbą uchronienia czytelników przed zbędnym wydawaniem pieniędzy.

Zewsząd atakują nas przekazy o tym, że należy wyglądać  fit i zdrowo. Doprowadzają nas one w końcu do tego, że zapisujemy się na siłownię, idziemy po poradę do dietetyka i plan treningowy do trenera, który pomoże nam w tym, aby nasza praca nie poszła na marne.

Zazwyczaj następnym krokiem jest zainteresowanie się kupnem magicznych środków zwanymi suplementami diety i tu przeciętny Kowalski czuje się zagubiony, bo suplementów oraz firm ich sprzedających jest całe zatrzęsienie. Osobiście polecam iść po poradę do dietetyka lub trenera personalnego, ponieważ łatwo naciąć się na suplement, który nie jest nam w ogóle potrzebny lub jest horrendalnie drogi – a nie jest  lepszy niż suplement o połowę tańszy. Warto też zaznaczyć, że rynek suplementów to biznes jak każdy inny i chodzi tu o sprzedaż jak najwięcej i jak najdrożej.

W dzisiejszym artykule przedstawię jeden suplement i w kolejnych artykułach przedstawię kolejne. Postaram się to zrobić tak, żeby było to jak najbardziej zrozumiałe dla osoby początkującej. Mam nadzieję, że po lekturze będziecie sobie w stanie sami odpowiedzieć czy taki rodzaj suplementu jest wam potrzebny i czy chcecie wydać na niego swoje pieniądze.

BIAŁKO SERWATKOWE

Czym jest tak zwane białko serwatkowe? Wiele osób uważa, że to przez nie kulturyści mają tak ogromne mięśnie i dlatego też mamy wyganiają swoich synów z domów po znalezieniu puszki z tym specyfikiem pod łóżkiem :P

Na wstępie powiem, że to tak jakby uważać, że cynamon w proszku jest dobry a białko w proszku już nie. Białko serwatkowe powstaje z filtracji mleka i łopatologicznie mówiąc są to wyciągnięte z mleka frakcje białek.

Główną zaletą dla osób uprawiających sport jest to, że nie dostarczamy jak w przypadku mleka zbędnych tłuszczy i węglowodanów (w tym kontrowersyjnej laktozy nietolerowanej przez wiele osób). Należy wiedzieć, że jednym z głównych zadań białka w diecie jest naprawa komórek – a niszczenie komórek jest nieuniknione przy uprawianiu sportu.

Postaram się to teraz zobrazować: Podczas ćwiczeń jesteśmy poddawani obciążeniu, które wykracza ponad naszą dotychczasową aktywność fizyczną. Skutkiem tego jest naderwanie włókien mięśniowych i uszkodzenie ich (stąd ta bolesność mięśni po treningu przez niektórych nazywanymi zakwasami). Wtedy właśnie do akcji wkracza białko i regeneruje zniszczone mięśnie. Normalne więc jest to, że zapotrzebowanie na białko jest zwiększone u osób ćwiczących i białko serwatkowe jest tu bardzo przydatne, ponieważ nie nabijamy dodatkowych kalorii przyjmując je, jak w przypadku na przykład mięsa, jaj czy właśnie mleka (we wszystkich tych produktach występuje białko).

DLA KOGO:

Białko serwatkowe nie jest niezbędne i przy dobrze zbilansowanej diecie można się bez niego obejść. Osobiście polecam je dla osób, które już trochę ćwiczą, ponieważ na początku nie poddajemy się aż takim obciążeniom żeby zapotrzebowanie na białko wzrosło tak znacznie, żebyśmy nie byli wstanie go dostarczyć z diety.

Białko serwatkowe ma też tę zaletę, że jest słodkie w smaku, co w przypadku osób na diecie redukcyjnej pozwala trochę zapobiec chęci na skubnięcie czegoś słodkiego. Osobiście polecam biało w przedziale 100-120zł za 1500g. Droższe są po prostu stratą pieniędzy – a tańsze są bardzo często oszukane i nie ma w nich tyle białka ile być powinno (min. 75%).

Trzeba zaznaczyć że białko serwatkowe mogą przyjmować zarówno kobiety jak i mężczyźni i nie spowoduje to wielkiego przyrostu masy mięśniowej u kobiet (bardzo często z tą obawą się spotykam w swojej pracy).

Czy warto: Według mnie tak – ale na początku przygody ze sportem nie jest to niezbędny suplement  i można go sobie darować

O autorze

Trener personalny, instruktor kulturystyki oraz fitness

Udostępnień